داستان بازی تاج و تخت؛ نگهبانان شب (۷)

پیش‌از‌این به اختصار از چگونگی و چرایی ساختن دیوار گفتیم. اکنون وقت آن است قدری مفصل‌تر از دیوار و نگهبانان آن بگوییم و برای شروع باید سخن را از «نگهبانان شب» آغاز کنیم؛ یعنی همان کسانی که در طی هزاران سال، وظیفۀ نگهداری و حفاظت از دیوار را عهده‌دار بوده‌اند.

داستان بازی تاج و تخت؛ نگهبانان شب (7)

پیش‌از‌این به اختصار از چگونگی و چرایی ساختن دیوار گفتیم. اکنون وقت آن است قدری مفصل‌تر از دیوار و نگهبانان آن بگوییم و برای شروع باید سخن را از «نگهبانان شب» آغاز کنیم؛ یعنی همان کسانی که در طی هزاران سال، وظیفۀ نگهداری و حفاظت از دیوار را عهده‌دار بوده‌اند.

⛔ هشدار! این متن قسمت‌هایی از فصل یک و دوم سریال بازی تاج و تخت را لو می‌دهد، اگر هنوز این سریال را ندیده‌اید، از خواندن باقی متن صرف‌نظر کنید!

نگهبانان شب کیستند؟

پس از رانده‌شدن مهاجمان شمالی و ساخته‌شدن دیوار، لازم بود که در برابر خطری که از جانب شمال متوجه اهالی وستروس است، افرادی از دیوار و اطراف آن دائماً مراقبت کنند. افرادی که وظیفۀ دفاع از قلعه را عهده‌دار شده‌اند، نگهبانان شب (Night’s Watch) می‌گویند.

محل تجمع نگهبانان شب در پای دیوار، نوزده قلعۀ جنگی است. اما تنها حضور این نیروها در قلعه کفایت نمی‌کند و بسته به کارهایی که نیاز بوده انجام شوند، نیروها سازماندهی شده‌اند و ایشان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

🔹       تکاور‌ها یا رِنجِر‌ها (Rangers): وظیفۀ دفاع از دیوار در برابر مهاجمان شمالی برعهدۀ تکاورهاست. ایشان آموزش‌های فراوانی در نیروهای نگهبانان شب می‌بینند (همان‌طور که در فصل اول مداوم جان اسنو و ساموئل را می‌بینیم در محوطۀ قلعه مشغول تمرین‌اند). این آموزش‌های فراوان برای این است که این نیروها در برابر شرایط دشوار و فضای جنگی آن‌سوی دیوار آمادگی لازم را داشته باشند.

🔹        سازنده‌ها یا معماران (Builders): این دیوار عظیم، نیازمند نگهداری و مرمت مداوم است. سازنده‌ها یا معماران، ضمن اینکه نیاز است تا حداقلی از آموزش‌های نظامی را دیده باشند، لازم است دیوار را مدام مرمت کنند تا هم‌چنان همچون سپری محکم، از وستروس در برابر مهاجمان شمالی دفاع کند.

🔹        نیروهای خدماتی یا ملازمان (Stewards): در کنار دو دسته بالا، نیروهای خدماتی هم هستند که وظیفۀ شکار و مزرعه‌داری، نگهداری و پرورش اسب‌ها، جمع آوری هیزم، طبخ غذا نگهداری از سلاح ها و… را بر عهده دارند.

فرمانده نگهبانان شب جور مورمونت

سازماندهی و قدرت نگهبانان شب

به سریال بازی تاج و تخت بازگردیم. اگر خاطرتان باشد در همان قسمت‌های نخست سریال، جان اسنو را می‌بینیم که به همراه عمویش بنجامین استارک، راهی دیوار می‌شود تا در آنجا به گروه نگهبانان شب بپیوندد. در سریال می‌بینیم که با احترام از نگهبانان شب یاد می‌کند و جان، که عمری را با لقب «اسنو» (حرامزاده) از سر گذرانده است، در تکافوست که با جذب‌شدن در نیروهای نگهبان شب، هویت خویش را بازسازد.

علت ارج و قرب نیروهای نگهبان شب، به تاریخچه و اهمیت دیوار باز می‌گردد و قَسَمی که نیروهای پیوسته به این گروه یاد می‌کنند؛ اینکه هرگز ازدواج نکنند، خانواده و سرزمین خویش را به فراموشی سپارند و خویشتن را وقف دفاع از وستروس کنند.

جان اسنو در میان نگهبانان شب

اسنو با این ذهنیت به نگهبانان شب می‌پیوندد، اما چیزی که عملاً مشاهده می‌شود، تعداد زیادی اراذل و اوباش‌ از «خانه رانده و در کار خویش مانده است»، کسانی که جایی برای ماندن ندارند و بیش از اینکه شیفتۀ خدمت به وستروس باشند، درمانده‌هایی هستند که جا و مکانی برای خویش نمی‌یابند.

اگر همراهی با نیروهای فعلی نگهبان شب، مأیوس‌کننده باشند، در عوض، جان اسنو در این نیروها شانس همراهی با لرد فرمانده را پیدا می‌کند که مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

اینکه رابطۀ جان با لرد فرمانده چگونه پیش می‌رود، از موضوعاتی است که در نوشته‌هایی که در ادامه می‌آیند بدان خواهیم پرداخت، ولی قبل از آن باید در مورد قلعه‌های دیوار بگوییم. با روزچین و پاورقی دنباله‌دار داستان سریال بازی تاج و تخت همراه باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان