داستان بازی تاج و تخت؛ جورا مورمونت و جزیره خرس (۱۱)

خلاف بسیاری از کاراکترهای سریال بازی تاج و تخت که یکی پس از دیگری سلاخی شدند، جورا مورمونت از همان ابتدا حضوری پررنگ داشته و دارد. در این نوشته به سرگذشت او می‌پردازیم و مختصری از خاستگاه و زمینه و زمانه او می‌نویسیم.

داستان بازی تاج و تخت؛ جورا مورمونت و جزیره خرس (11)

خلاف بسیاری از کاراکترهای سریال بازی تاج و تخت که یکی پس از دیگری سلاخی شدند، جورا مورمونت از همان ابتدا حضوری پررنگ داشته و دارد. در این نوشته به سرگذشت او می‌پردازیم و مختصری از خاستگاه و زمینه و زمانه او می‌نویسیم.

⛔هشدار! اگر تاکنون فصل اول سریال بازی تاج و تخت را به اتمام نرسانده‌اید، از خواندن ادامه متن صرف‌نظر کنید.

زادگاه جورا مورمونت‌

البته می‌دانم که تکرار با ملال همراه است! ولی برای اینکه جغرافیای دنیای را ملکۀ ذهنمان کنیم، چاره‌ای جز مرور دوباره و چند‌بارۀ جغرافیا نداریم. در داستان ملیساندر نوشتیم که دنیای مارتین از چهار قاره تشکیل شده است:

وستروس (Westeros) که شامل هفت اقلیم مهم است؛ یعنی شمال، جزایر آهن، ویل، وسترلندز، استورم‌لندز، ریچ و دورن.
• اسوس (Essos) که قاره‌ای بسیار بزرگ در شرق وستروس است.
• سوثوریوس (Sothoryos) که قاره‌ای کمتر شناخته‌شده است.
• اولثوس (Ulthos) که این قاره نیز کمتر شناخته‌شده است.

و باز نوشتیم که هر کدام از این قاره‌ها، خود شامل قلمروهای جداگانه‌ای‌ است. وستروس مهم‌ترین قارۀ دنیای مارتین است و شمال (همان‌طور که در شکل هم مشخص است) در بالاترین قسمت وستروس قرار دارد و بزرگ‌ترین قلمروی آن به شمار می‌رود.

نقشه جزیره خرس گیم آف ترونز

باز، همان‌طور که در داستان استنیس گفته بودیم، هر یک از قلمرو‌ها به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود و خاندان‌های مختلفی را شامل می‌شود.

قلمروی شمال نیز از چند خاندان بزرگ تشکیل شده است؛ نظیر استارک‌ها، بولتون‌ها (که بعدها مفصلاً درموردشان خواهیم نوشت)، تالهارت، مورمونت‌ها و… .

همان‌طور که در شکل نیز مشخص است، در گوشۀ شمال غربی شمال، جزایر خرس (Bear islands) وجود دارند که خاندان مورمونت بر آن سیطره دارند. پس از پیوستن جور مورمونت به نیروهای نگهبان شب، پسر او جورا مورمونت ریاست این خاندان را عهده‌دار شد.

ند استارک و جورا مورمونت

اگر خاطرتان باشد در قسمت‌های نخستین، در گفت‌و‌گوی با رابرت باراتیون (پادشاه) بحثشان به جورا مورمونت می‌رسد و به طعنه می‌گوید «پس برده‌دار یک جاسوس شده. ولی من ترجیح میدم یک جسد بشه». اشارۀ ند استارک مدخل خوبی برای بحث ماست؛ چراکه هم روشن می‌کند جورا مورمونت به چه دلیلی عازم اسوس شده است، هم علت عنادورزی او به جوراه مورمونت را نشان می‌دهد و هم نشان می‌دهد که جورا چرا جاسوسی می‌کند.

جورا مورمونت

همان‌طور که در سریال بازی تاج و تخت هم مشخص است، جورا اساساً در زندگی شخصی آدمی ناکام است. چند باری ازواج کرده و در همگی ناکام مانده. در آخرین ازدواجش، برای اینکه دل همسرش را شاد کند (شاید روزی این بحث را باز کردیم)، اقدام به تجارت برده می‌کند.

در قلمروی شمال قوانین و گردن‌نهادن به آن بسیار مهم است و زمانی که ند استارک با خبر می‌شود که جورا مورمونت اقدام به تجارت برده کرده است – کاری که در شمال غیرقانونی‌ست – سریع خودش را به جزایر خرس می‌رساند تا گردن وی را بزند. جورا که زود از این ماجرا با خبر می‌شود، فرار می‌کند و از‌آنجا‌که رابطۀ استارک‌ها با پادشاهی، روابطی حسنه است، او راهی اسوس می‌شود تا خارج از مرزهای پادشاهی قرار گیرد.

اما دل جورا مورمونت همچنان نزد خاندان و موطن خود است. از‌این‌رو، او تلاش می‌کند که با جاسوسی، دل پادشاه را نسبت به خود نرم کند و حکم بخشش بگیرد تا بتواند بازگردد. اینکه جورا جاسوسی چه کسی را می‌کرده است، موضوعی است که بدان بازخواهیم گشت. ولی در نوشتۀ بعدی، ابتدا باید قدری از اسوس بگوییم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان