سبزیکاری عمومی در منازل- قسمت اول

بذر سبزیجات را بسته به بزرگی و کوچکی آن در عمق ۶/. سانتیمتری تا ۲/۵ سانتیمتری خاک می‌کارند.

سبزیکاری عمومی در منازل- قسمت اول

تحریریه ماهنامه خدمات شهری

 

بطور کلی لازم است بذر سبزیجات را داخل جعبه قدری تنگ‌تر از معمول کاشت و برای آنکه تمام فصل بتوان از یک نوع سبزی استفاده نمود بذر هر سبزی را به فاصله دو هفته در هر جعبه می‌کارند و از آنجائیکه سطح آپارتمان و یا ایوان و پشت بام برای اجرای این برنامه کافی نخواهد بود می‌توان ترتیبی داد که جعبه‌ها روی هم و به فاصله روی هم و به فاصله 20 سانتیمتر از یکدیگر روی داربست‌های فلزی یا چوبی قرار گیرند. در مورد بوته‌هایی که گل و میوه می‌دهند مانند خیار، کلم گل و کدو بادنجان بایستی با استفاده از روش‌های مختلف اقدام به گرده افشانی مصنوعی نمود چون در محیط آزاد، زنبور و سایر حشرات این کار را انجام می‌دهند. 

برای آنکه خاک گلدان تقویت شود 3 تا 4 کیلو آهک و یک و نیم تا دو کیلو سوپر فسفات به هر مترمکعب خاک گلدان مخلوط می‌کنند از آنجائیکه خاک گلدان احتیاج به تقویت مرتب دارد بایستی هر هفته گلدان را با یک کود شناخته شده تقویت نمود. سطح خاک گلدان بایستی همیشه یک رطوبت نسبی داشته باشد وهر روزه به آن سرکشی نمود. چنانچه محل گلدان در پاسیو و یا راه پله و یا نمای ساختمان می‌باشد لازم است بطور مرتب به آن رسیدگی شود بطوریکه تا آخرین مرحله گل دادن و رسیدن میوه همیشه شاداب باشد. بوته‌هائی مانند گوجه فرنگی و فلفل و بادنجان برای این منظور بسیار مناسبند. گلدان سبزیجاتی مانند تربچه، کاهو که رشد سریع دارند و پس از رسیدن آن را از ریشه در می‌آورند و در محل مناسبی قرار می‌دهند که مرئی و منظر نباشد. 

بذر سبزیجات را بسته به بزرگی و کوچکی آن در عمق 6/. سانتیمتری تا 2/5 سانتیمتری خاک می‌کارند و مادام که ئانه سبز نشده بایستی خاک را مرطوب نگه داشت. معمولاً عمق کاشت 4-5 برابر طول بذر می‌باشد. تخم‌های ریز را کمتر زیر خاک می‌کارند مانند تخم هویج و جعفری و کاهو که روی آنها بیش از 2-3 میلیمتر خاک لازم ندارد.

در صورتیکه تخم اسفناج و تربچه بیش از 1/5 یانتی متر خاک می‌دهند و تخم‌های درشت مانند نخود و لوبیا را باید 3 سانتیمتر خاک داد. بعضی تخم‌ها را مانند هویج و اسفناج، شلغم، لوبیا از همان وهله اول در محل اصلی می‌کارند و بعضی دیگر مانند گوجه فرنگی، تره فرنگی برای آنکه بهتر رشد نموده و قوی بشوند محتاج نشاء کردن هستند بنابراین آنها را در خزانه کاشته و بعد در محل مورد نظر نشاء می‌کنند. مهمترین مرحله پرورش و کاشت و برداشت سبزیجات همین مرحله است.

کاشت شنبلیله 

خواص دارویی: کاهش قند خون، التهابات عصبی و پوستی، رفع گرفتگی عضلات، مقوی قلب، گواتر. ضد فشار خون، خستگی و کوفتگی بوده و بذر آن بصورت کوبیده با نبات برای مغز بسیار مهم است. (منبع فسفر) و دم کرده آن برای رفع گرفتگی عضلات مفید می‌باشد

زمان کاشت: اواسط پائیز و نیاز به زمستان گذرانی دارد

روش کاشت: از آنجائی که بذر شنبلیله مشکل جوانه زنی دارد و دیر سبز می‌شود باید 24 ساعت قبل بذر را خیساند و بعدا به فواصل 2/5 الی 5 سانتیمتر در عمق مناسب کاشت و روی آن را با ماسه و یا خاک برگ می‌پوشانیم
بهنگام برداشت محصول باید توجه داشته باشیم که کمی بالاتر از سطح خاک بچینیم و جوانه رویشی قطع نشود.

کاشت تره 

خواص دارویی: خون ساز است به همین دلیل افرادی که غلظت خون بالا دارند نباید از تره استفاده کنند. برای دستگاه گوارش مفید است ولی برای مینای دندان مضر است و مینای دندان را از بین می‌برد، بخور یا دم کرده آن برای بیماریهای تنفسی و آسم بسیار مفید است.

زمان کاشت: با توجه به شرایط آب وهوائی منطقه متفاوت است و بهترین زمان مناسب آن آبان و یا بعد از 15 اسفند یا 15 فروردین است.

روش کاشت: بهنگام کاشت، بذر را با ماسه به نسبت یک به یک مخلوط کرده و در خاک سبک در عمق ./5 تا 1 سانتیمتر کاشته و روی آن را با ماسه یا خاکبرگ می‌پوشانیم.
بهنگام چیدن تره نیز باید توجه داشته باشید که کمی بالاتر از سطح خاک بچینیم و جوانه رویشی قطع نشود.

کاشت هویج 

خواص دارویی: سیستم گوارش را تنظیم می‌کند، انسداد عروق را باز می‌کند، شب کوری را از بین می‌برد، باعث تقویت لثه شده و در درمان پیوره موثر است از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. بدلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها پیری را به تعویق می‌اندازد و از بروز سرطان کبد جلوگیری می‌کند و در افراد مبتلا از درد آن می‌کاهد.

پوست هویج: زبری و خشکی پوست را از بین می‌برد برای این منظور می‌توان هویج رنده شده را دم کرده و روی قسمت‌های پوسته پوسته شده قرار دهیم.

زمان کاشت: بهار (15 فروردین)

روش کاشت: چون بذر هویج دوتایی است باید ابتدا آن را نصف کرده و در عمق 2 سانتیمتری کاشته شود.
بهنگام کشت هویج نباید از کود حیوانی و ازته استفاده کنیم و در خاک مورد استفاده سنگ و کلوخی نباشد جون باعث می‌شود ریشه‌های فرعی در اطراف غده هویج رشد کنند و حالت چنگالی پیدا می‌کنند. ظروف مناسب برای کاشت هویج در منازل گلدان‌های عمیق و یا ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری نان است.

سبزیکاری عمومی در منازل- قسمت دوم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر