شاعرِ اهلِ منطق‌

ضیاء موحد که امروز بزرگداشت او برگزار می‌شود شاعری است اهل منطق، البته منطق در معنای علم.

شاعرِ اهلِ منطق‌

به گزارش ایسنا، ضیاء موحد متولد 12 دی‌ماه سال 1321 در اصفهان است. او بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در دانشگاه تهران در رشته فیزیک درس خواند، سپس فوق لیسانس فیزیک گرفت، اما بعد برای ادامه تحصیل به انگلستان سفر کرد. ابتدا کتابداری خواند اما به منطق و فلسفه تغییر رشته داد و در همان منطق و فلسفه دکترا گرفت. بعد به نوشتن رو آورد که حاصل آن چندین کتاب و مقاله است.

او چند کتاب در حوزه منطق و ادبیات نوشته و چند دفتر شعر هم دارد؛ از جمله «و جهان آبستن زاده شد»، «مشتی نور سرد»، «نردبان اندر بیابان» و «غراب‌های سفید». ضیاء موحد یکی از منتقدان سرسخت شعر معاصر است و «شعر و شناخت» و «سعدی» نیز کتاب‌های او در حوزه پژوهش ادبی هستند.

سه کتاب او؛ «درآمدی بر منطق جدید» (1369)، ترجمه «نظریه ادبیات» اثر رنه ولک و آوستن وارن (1373) و «منطق موجهات» (1382) به ترتیب در هشتمین، سیزدهمین و بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال به عنوان اثر برگزیده شناخته شدند. مجموعه شعر موحد با عنوان «مشتی نور سرد» (1381) نیز  در بیستمین دوره این جایزه اثر  شایسته قدردانی معرفی شد.

ترجمه «منتقدان فرهنگ» (از ماتیو آرنولد تا ریموند ویلیامز) اثر لزلی جانسون، «واژگان توصیفی منطق» (انگلیسی به فارسی) ، «تاملاتی در منطق ابن سینا و سهروردی» و «از ارسطو تا گودل» (مقاله‌های فلسفی - منطقی) از دیگر آثار ضیاء موحد است.

حالا در هفتاد و پنجمین سال زندگی ضیاء موحد، نویسنده و پژوهشگر حوزه منطق، فلسفه و شعر، دوازدهمین برنامه از سلسله برنامه‌های «عصر کتاب» به بزرگداشت او اختصاص پیدا کرده است. این مراسم امروز (دوشنبه، 22 آبان‌ماه) با حضور مسئولان فرهنگی، مدیران انتشارات و علاقه‌مندان به این شاعر و منطق‌دان در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان