اعتراف تلخ صهیونیستها؛

ناقوس‌ مرگ بلوک عربی به صدا درآمد

«در نهایت ناقوس مرگ بلوک عربی که برای مقابله با ایران در حال شکل گیری بود به صدا درآمده؛ این همان بلوک عربی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به ریاض در ماه می گذشته، با افتخار از آن سخن به میان آورده بود...»

به گز ارش سرویس سیاسی جام نیـوز، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست (Jpost) با انتشار یادداشتی در صفحه آنلاین خود به قلم سفیر سابق رژیم صهیونیستی در رومانی، مصر و سوئد به انتقاد از رویکرد عربستان سعودی در منطقه پرداخته و از شکست بلوک عربی در مقابله با ایران ابراز تاسف کرده است.

 

در این یادداشت که تحت عنوان "جبهه سنی عمل گرایی که برای مقابله با ایران شکل گرفته بود در واقع دیگر وجود ندارد" منشتر شده است، می خوانیم:
«ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در رابطه با سوریه به این توافق رسیده اند که راه حلی نظامی برای این بحران وجود ندارد.

 

آمریکا به تدریج پذیرفته است که سیاست کنار گذاشتن بشار اسد از صحنه سیاسی سوریه که پرزیدنت اوباما بر آن تاکید داشت، دیگر قابل پیگیری نیست و ایالات متحده در حال واگذاری خاورمیانه به روسیه و ایران است.

 

می توان گفت که عدم همکاری آمریکا با روسیه در سوریه در نهایت ناقوس مرگ بلوک عربی که برای مقابله با ایران در حال شکل گیری بوده -یعنی اتحاد عربستان سعودی، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر- را به صدا درآورده است؛ این همان بلوک عربی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به ریاض در ماه می گذشته، با افتخار از آن سخن به میان آورده بود.

 

حقیقت آن است که این جبهه حتی نتوانست به صورت جدی شروع به کار کند چرا که در ابتدای کار در بحران قطر گرفتار شد و از سوی دیگر، مصر هیچ گاه به صورت جدی وارد مبارزه با ایران نشد و اکنون نیز در حال تحکیم روابط خود با مسکو و همسان کردن رویکردش در رابطه با سوریه با متحد جدید خود است.

 

اکنون عربستان سعودی دریافته است که مدخله ای از سوی آمریکا برای حمایت از این کشور در کار نخواهد بود و ریاض خود را تنها می بیند؛ از این رو نخست وزیر لبنان را بر آن داشته تا استعفا دهد و از این طریق یک بحران در این کشور آغاز شده و رسانه ها و افکار عمومی جهان را متقاعد سازد که ایران در حال تسخیر لبنان و نه تنها تهدید کشورهای عربی حاشیه خیلج فارس بلکه تمام خاورمیانه است.

 

باید گفت ایران برنده بی چون چرای وضعیت فعلی سوریه است. اکنون ایران به سختی در سوریه نفوذ کرده است و روشن نیست چی کسی می تواند این نفوذ را از بین ببرد. ایران در عراق، یمن، سوریه و لبنان حضورت و قدرت خود را به نمایش گذاشته است. ایران می تواند شبه نظامیان شیعی وفادار به خود را میان کشورهای عراق، سوریه و لبنان جا به جا کند و تجهیزات پیشرفته نظامی را در اختیار حوثی های یمن قرار دهد.

 

عربستان سعودی از تمامی جهات تحت محاصره قرار گرفته و بسیار از این موضوع ناراحت است.»

 

اقدامات ناشیانه سران عربستان سعودی صدای اعتراض رسانه های دیگر را نیز بلند کرده است. در همین راستا روزنامه الاخبار نوشت: «به استثنای حمایت امارات از سیاست های عربستان، هیچ یک از دولتهای خلیج فارس، اقدامات اخیر ولی عهد سعودی را تایید نمی کنند.



افزایش تنش سعودی در چند جبهه، باعث نگرانی همسایگان خلیجی آن شده است و در این میان کویت و عمان خشمی پنهان نسبت به عربستانی دارند که اقداماتش موجب افزایش تنشها در منطقه شده است.



عربستان سعودی در جنگ فراگیرش در دو جبهه داخلی و خارجی، در میان برادارانش تنهاست. در این میان، اولین همسایه، قطر است که پس از بازداشتهای گسترده در عربستان تا حد زیادی امیدهای خود برای به اعتدال رسیدن موضع عربستان نسبت به این دولت را بسیار دور از دسترس یافت، از این رو تلاش کرد به ایران نزدیک شود.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان