ایکس باکس One S و PS۴ Pro

اول از همه بگوییم که کاری که ما در این مطلب انجام داده‌ایم یعنی مقایسۀ ایکس باکس One S و PS۴ Pro به لحاظ تکنیکی اصلا کار درستی نیست چرا که این دو محصول اصلا در یک جایگاه قرار نمی‌گیرند و سازندگان هرکدام هدف متفاوتی در سر داشته‌اند

اول از همه بگوییم که کاری که ما در این مطلب انجام داده‌ایم یعنی مقایسۀ ایکس باکس One S و PS4 Pro به لحاظ تکنیکی اصلا کار درستی نیست چرا که این دو محصول اصلا در یک جایگاه قرار نمی‌گیرند و سازندگان هرکدام هدف متفاوتی در سر داشته‌اند. درواقع عمل منطقی این است که Xbox One S را با PS4 Slim مقایسه کنیم و مقایسۀ PS4 Pro را بگذاریم برای زمانی که رقیب واقعی‌اش یعنی Xbox One X عرضه شود و آن‌جا شاهد نبرد برابر این دو باشیم. چرا که ایکس باکس وان اس به نوعی نسخۀ کوچکتر ایکس باکس وان (تقریبا با همان سخت‌افزار) است اما پی‌اس4 پرو دو برابر قدرتمندتر از پی‌اس4 معمولی است.

با این حال اگر همین حالا شما قصد داشته باشید یک کنسول بازی قوی و به دردبخور بخرید در بازار تنها دو گزینه برایتان وجود خواهد داشت: PS4 Pro و Xbox one s . پس چندان هم غیر منطقی نیست اگر در این مطلب نگاهی به مشخصات و نقاط ضعف و قوت این دو پرچمدار حال حاضر دنیای کنسول‌ها بیندازیم.

ایکس باکس One S و PS4 Pro : ابعاد

معمولاً هر بار که یک نسخه از کنسول‌ها آپدیت می‌شود ابعاد آن هم جمع و جور تر می‌شود اما PS4 Pro حالا برعکس دفعات گذشته نسبت به نمونۀ قبلی یعنی PS4 Slim و حتی نسبت به نمونۀ اولیۀ PS4 بزرگ‌تر شده است و این مسئله بدون شک به دلیل اضافه شدن قابلیت 4K است. وزن آن هم نسبت به نمونۀ اصلی چیزی حدود 450 گرم بیشتر شده است و از هر طرف حدود 2 سانتی‌متر بزرگتر شده است.
Xbox One S اما در حرکتی بسیار جذاب 40% نسبت به Xbox One کوچک‌تر شده است و رنگ بدنه و دستۀ آن هم به سفید تغییر پیدا کرده است که بسیار زیباتر از قبل شده است. ابعاد PS4 Pro برابر با 55×327×295 میلی‌متر است در حالی که ایکس‌باکس وان اس ابعادی برابر با 63×292×229 میلی‌متر دارد.ایکس باک One S و PS4 Pro

ایکس باکس One S و PS4 Pro : گرافیک

ایکس باک One S و PS4 Pro

اولین ویژگی گرافیکی که درمورد هرکدام از این کنسول‌ها خودنمایی می‌کند خروجی 4K است اما روش هرکدام از این دستگاه‌ها در تولید این نوع تصاویر کمی متفاوت با دیگری است. مثلا در ایکس باکس یازی‌ها همچنان با رزولوشن 1080p یا همان فول‌اچ‌دی رندر می‌شوند و عمل تبدیل آن‌ها به تصاویر 4K بعد از رندر انجام می‌گیرد. از آن‌جایی که کیفیت 4K تقریباً 4 برابر تصاویر فول‌اچ‌دی است، هر پیکسلی که در ابتدا رندر شده است توسط عملی که به آن Upscaling می‌گویند به اندازۀ 4 پیکسل کشیده می‌شود. پلی‌استیشن هم همیشه قادر نیست تصاویر را از ابتدا با کیفیت 4K تولید کند (اتفاقی که در گیم‌هایی مثل Skyrim رخ می‌دهد). اما توسط همان عمل upscaling و یک تکنیک منحصر به قرد دیگر به نام checkerboard rendering است عمل تبدیل را پس از رندر انجام می‌دهد که الحق والانصاف اینکار را بهتر از ایکس باکس انجام می‌دهد و تصاویری که ارائه می‌کند بسیار شبیه تصاویری است که از ابتدا با کیفیت 4K رندر می‌شوند. بعلاوه، سونی یک حالت جدید هم موسوم به Boost Mode برای کاربران PS4 Pro تدارک دیده است که دستگاه قادر است با روشن کردن این حالت فریم ریت تصاویر را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.
ویژگی دیگری که این روزها در مقولۀ گرافیک کنسول‌ها خیلی خودنمایی می‌کند قابلیت پخش تصاویر HDR است. لیست بازی‌هایی که برای ایکس باکس تصاویر HDR ارائه می‌دهند بسیار محدود است در حالی که بیشتر بازی‌های PS4 Pro که از قابلیت Pro Mode بهره‌مند هستند آن را پشتیبانی می‌کنند.

ایکس باکس One S و PS4 Pro : دسته‌ها

ایکس باک One S و PS4 Pro
دسته‌های هردوی این کنسول‌ها نسبت‌ به نسخه‌های قبلی خود بهبود یافته‌اند و شما را دیرتر خسته خواهند کرد. مثلا دستۀ ایکس باکس وان اس حالا مجهز به بلوتوث داخلی شده است و دیگر نیازی به دانگل بلوتوث برای اتصال به کامپیوتر نخواهید داشت. همچنین، به علت تغییر در جنس دسته حالا دستتان کمتر عرق خواهد کرد که این یکی از ایرادات بزرگ ایکس باکس وان را حل کرده است. محدودۀ بی‌سیم دستۀ وان اس هم افزایش یافته است و حالا شما قادر خواهید بود از فاصلۀ بیشتری به بازی کردن بپردازید. دسته‌های پلی‌استیشن یا همان DualShock که حالا با نسخۀ چهارم آن‌ها طرف هستیم هم همچنان به لحاظ راحتی و کارایی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند و باطری شارژی آن‌ها هم یکی از برترین مزایایی است که این دسته‌ها نسبت به دسته‌های ایکس باکس دارند.

ایکس باکس One S و PS4 Pro : بازی‌ها

مبحث بازی‌ها از این جهت بسیار بااهمیت است که با توجه به تعداد زیاد بازی‌های انحصاری هر کنسول باید پیش از انتخاب هرکدام از این کنسول‌ها نگاهی به لیست هرکدام داشته باشید. منظور از بازی‌های انحصاری بازی‌هایی است که تنها برای یکی از این دو کنسول ارائه می‌شوند و هیچ نسخه‌ای از آن‌ها برای کنسول دیگر عرضه نمی‌شود. در این قسمت لیستی از بهترین بازی‌های ویژۀ هر کنسول را مرور خواهیم کرد.

بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس:

Forza Horizon 3PS4 Pro و Xbox one sHalo 5PS4 Pro و Xbox one s

Halo Wars 2PS4 Pro و Xbox one sSunset OverdrivePS4 Pro و Xbox one s Ori and the Blind ForestPS4 Pro و Xbox one s Gears of War 4PS4 Pro و Xbox one s Metro ExodusPS4 Pro و Xbox one s Killer Instinct

PS4 Pro و Xbox one s

Dead Rising 3PS4 Pro و Xbox one s

Quantum Break

PS4 Pro و Xbox one s
بازی‌های انحصاری PS4:

God of WarPS4 Pro و Xbox one sUNCHARTED 4PS4 Pro و Xbox one sHORIZON ZERO DAWNPS4 Pro و Xbox one sBLOODBORNEPS4 Pro و Xbox one sNIOHPS4 Pro و Xbox one sTHE LAST GUARDIANPS4 Pro و Xbox one sThe Last of Us


PERSONA 5PS4 Pro و Xbox one s
در مجموع می‌توان گفت پی‌اس4 به لحاظ کیفیت بازی های ویژه جایگاه دوم را پس از ایکس باکس به خود اختصاص می‌دهد اما بد نیست بدانید بیشتر عناوین بزرگ مانند Titanfall 2، Battle fiels 1 و Hitman برای هر دو کنسول ارائه شده‌اند و نکته این است که PS4 Pro هنگام پردازش بازی‌های مشترک عملکرد بسیار بهتری نسبت به Xbox One S دارد و تصاویر با کیفیت تری عرضه می‌کند.ایکس باک One S و PS4 Pro

ایکس باکس One S و PS4 Pro : قیمت

PS4 Pro با ظرفیت 1 ترابایت هم اکنون قیمتی نزدیک به 1 میلیون و 600 هزار تومان در بازار دارد در حالی که Xbox One S یا همین ظرفیت قیمتی نزدیک به ا میلیون و 200 هزارتومان دارد.

نتیجه

در مجموع اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم در حال حاضر پلی استیشن پرو گزینۀ بهتری نسب به ایکس باکس محسوب می‌شود. قدرت بالا، گرافیک قوی، کیفیت بالاتر برای تصاویر 4K  همه از عواملی هستند که این کنسول را در ردۀ بالاتری نسبت به ایکس باکس وان اس قرار می‌دهند. البته همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم هم این مقایسه از اساس درست نیست، درواقع اگر بخواهیم خیلی عادل باشیم باید بگوییم هیچکدام از این دو کنسول از آن یکی بهتر نیست اما ترجیح میدهیم فعلاً «خیلی» عادل نباشیم تا اگر شما قصد دارید همین روزها یک کنسول خوب بخرید وسط زمین و زمان ویلان و سِیلان نمانید! البته، این‌ها که گفتیم به این معنا نیست که ایکس باکس اصلا مزیت ندارد، ایکس باکس هم ویژگی‌هایی دارد که پی‌اس4 ندارد؛ مثل برخورداری از درایو بلو-ری و ابعاد کوچک‌تر و بازی‌های انحصاری پرطرفدار تر. اما خدایی با همۀ این‌ها اگر خورۀ ایکس باکس نباشید و مثل ما بی طرفانه به قضیه نگاه کنید باز هم پی‌اس4 پرو گزینۀ بهتری از ایکس باکس وان اس است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان