یک دقیقه لطفا ، انیمیشن ماشین ها ۳

انیمیشن ماشین ها ۳ محصول مشترک پیکسار و دیزنی تفاوتی اساسی با قسمت های پیشین خود دارد.کابوس ماشین های مدرن این بار به سراغ قهرمان داستان آمده و نابودی او را در پی دارد.تم دارک و سیاه فضای فیلم های کامیک بوکی جدید روی این انیمیشن هم نسبتا تاثیر گذاشتند و البته روی فروش آن هم بی تاثیر نبوده است.

انیمیشن ماشین ها 3 محصول مشترک پیکسار و دیزنی تفاوتی اساسی با قسمت های پیشین خود دارد.کابوس ماشین های مدرن این بار به سراغ قهرمان داستان آمده و نابودی او را در پی دارد.تم دارک و سیاه فضای فیلم های کامیک بوکی جدید روی این انیمیشن هم نسبتا تاثیر گذاشتند و البته روی فروش آن هم بی تاثیر نبوده است.

سال گذشته، یکی از بهترین سال های صنعت انیمیشن بود. سالی پر از عناوین خوب و درخور توجه که واقعا انتخاب بین بهترین انیمیشن را برای بیشتر منتقدان و طرفداران سخت کرد. امسال ولی تا کنون انیمیشن خوبی اکران نشده بود. دلمان لک زده بود برای یک انیمیشن خوب تا اینکه چشممان به جمال انیمیشن ماشین ها 3 افتاد. فروش کم این فیلم را جدی نگیرید.بارها گفتم این فروش های کم به خاطر کج سلیقگی مخاطبان سینما شده که دایم دنبال بتمن سوپرمن و زهرمارمن راه افتاده اند  یا منتظر جک و جونور و هیولاهای فضایی هستند.

انیمیشن ماشین ها 3انیمیشن ماشین ها 3 داستان نابی دارد و آموزنده است و برای بزرگسالان و کودکان هر دو ساخته شده است. یعنی برعکس انیمیشنی مثل از من متنفر باش می توانید بنشینید کنار بچه تان و با هم درس زندگی بیاموزید!

حال باید پرسیدکه پس چه شد که پیکسار با این همه عناوین درخشان و به زعم استقبال کمتر قسمت دوم دربرابر نسخه اول، باز سراغ ماشین‌ها رفته و قسمت سوم را ساخت؟ جوابش ساده هست عزیزان دل. انیمیشن ماشین ها 3 و آثار قبلی سود اصلی را روی اسباب بازی ها و وسایل دکوری و کلی جینگیل بینگیل دیگر از دنیای کاراکترهای ماشین ها در می آورند و فروش سینمایی آن سود ثانویه به حساب می رود! می دانید که در آمریکا نمی توانید پاک کن و اسکناس برره چاپ کنید و حق کپی رایت آن را به سازنده اثر ندهید. آن ها غربی اند و بدبخت و ما خوبیم و اینا.

انیمیشن ماشین ها 3
سود اصلی از این همه اسباب بازی اقتباسی از ماشین ها است

برایان فی در مقام کارگردان این قسمت که تجربه اول او نیز به شمار می آید، توانسته بر قاعده ساخت دنباله های ضعیف در هالیوود چیره شود و دنباله ای آبرومند و پایانی خوب برای این سه گانه رقم بزند.موضوع چیست؟ مدرن شدن دنیا و ترس از آن! همیشه خودم به این فکر می کنم که دوستان دهه هشتادی عزیزمان که در دنیای تکنولوژی بزرگ شدند و ماشالله همه چی را هم بلند و کلاس های روباتیک و … می روند اگر وارد بازار کار شوند پدر همه مان در می آید! نسل روز به روز برعکس تصور غلط نابغه تر می شود لااقل در مسایل تکنولوژی و آی تی و بازار آینده دنیا دست کسانی است که این مباحث را فوت آب هستند.

 مک کویین قهرمان داستان ماشین ها 3 هم به همین بلا مبتلا می شود.ماشین های مدرن و خفن وارد بازارکار مسابقات رالی شدند و با سرعت سرسام آور و تکنولوژی های منحصر به فرد خود طبیعتا تمامی مسابقات را می برند و قهرمان دوران ها و هم دوره ای هایش را از میدان ها به در می کنند. بعضی ها خودشان آبروشان را حفظ کرده و قبل اینکه بیرونشان کنند از دنیای رالی خداحافظی می کنند و عده ای مثل مک کویین عزم خود را جزم می کنند تا با گرفتن مربی و تمارین مدرنی مثل شبیه سازی کردن و… خودشان را به پای رقبای مدرن برسانند.

انیمیشن ماشین ها 3انیمیشن ماشین ها 3 از قانونی پیروی می‌کند که چند سالی است والت دیزنی به درستی از آن در آثار خود بهره می جوید. راست و حسینی پیام دادن! والت دیزنی سال‌هاست در فیلم ها و انیمیشن های خود تا جایی که روحیه مخاطب نیز درهم نشکند، مثل گذشته شعارهای صد من یه غاز سر نمی دهد. پیام اصلی انیمیشن هم اینست که پیر شدن چه خوش‌مان بیاید، چه خوش‌مان نیاید از راه می رسد و همه مان مویمان سفید می شود.

انیمیشن ماشین ها 3
کاراکتر داک از انیمیشن نخست با صدای پل نیومن حضور معنوی در فیلم دارد و شنیدن صدای دوباره پل نیومن حس خوبی دارد.

این مساله که نسل های جدید روی کار می آیند و نسل ما قدیمی می‌شود.مثلا ما دهه هفتادی ها واقعا قرار نبود الان 26 ساله باشیم ولی در کمال حیرت همین قدری هستیم! بزرگ‌ترین نکته انیمیشن در همینجاست. اینکه چگونه با این بحران کنار بیاییم و آن را بپذیریم. اینکه چطور برایش بجنگیم و چگونه کاری که عاشقش هستیم را به بهانه پیری ول نکنیم.

انیمیشن ماشین ها 3درست مثل پیرمردی که امروزه بخواهد با گوشی‌های هوشمند کار کند، این بار زوایای تاریک زندگی یک قهرمان رو به افول را می‌بینیم که در برابر نسل جدید، حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌تواند در برابر گذر زمان مقاومت کند. مک کویین، دیگر ستاره میدان ها نیست و صحنه خرد شدن ماشین او کاملا مخاطب را برای یک اثر تاریک‌تر از دو قسمت قبل آماده می کند

انیمیشن ماشین ها 3انیمیشن ماشین ها 3  پیام کمی تا قسمتی ابری فمنیستی نیز در خود دارد که دلیل واضحی برای به‌کار بردن آن به ذهن من می آید. اینکه این سری، مخاطب پسر خیلی بیشتری داشت تا مخاطب دختر. حال با ورود کاراکتر‌های زن و پیام‌هایی در باب اینکه زنان نیز در کنار مردان می‌توانندافتخار آفرینی کنند و…توانسته دل مخاطبان دختر را نیز تا حدودی به دست آورد.

انیمیشن ماشین ها 3
تمرین در سالن های مجهز امروزی

نمیدانم چرا ماشین مونث شاسی بلندی در طول انیمیشن نمی بینیم تا بفهمیم این رپرها در آهنگ هایشان چه می گویند دقیقا! کاراکترهای جدید زیادی وارد داستان شده اند که همه‌شان دوست داشتنی هستند و به خوبی شخصیت پردازی شده اند.

انیمیشن ماشین ها 3
این صحنه از غم انگیز ترین سکانس های کل این سری حساب می آورد.جایی که قهرمان قصه متلاشی می شود
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان