۱۰ نوع غذا که ممکن است باعث میگرن شوند

طبق گفته‌ لی پیترلن (Lee Peterlin) رییس بخش تحقیقات سردرد دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)، بخش زیادی از اطلاعات ما در مورد سردردهای میگرنی بیشتر از اینکه از ناحیه‌ مطالعات باشد، از طریق مشاهده‌ حال بیماران به دست آمده است

طبق گفته‌ لی پیترلن (Lee Peterlin) رییس بخش تحقیقات سردرد دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)، بخش زیادی از اطلاعات ما در مورد سردردهای میگرنی بیشتر از اینکه از ناحیه‌ مطالعات باشد، از طریق مشاهده‌ حال بیماران به دست آمده است. قبل از اینکه هر یک از موارد زیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید باید نکته‌ای را یادتان باشد:‌ حذف وعده‌های غذایی می‌تواند سردردهای میگرنی را در زنان شدت بخشد. پس حواستان به این نکته باشد که سرخود وعده‌های غذایی را حذف نکنید.

کافئین

اگر هر از گاهی دچار سردرد میگرنی می‌شوید بد نیست در مصرف قهوه و نوشابه تجدید نظیر کنید. مصرف بیش از حد این دو نوشیدنی می‌تواند حمله‌ میگرنی را ایجاد کند؛ آن هم احتمالاً به این علت که کاقئین بر روی گیرنده‌های معینی که در مغز با میگرن در ارتباط هستند، کار می‌کند. پس سعی کنید نوشیدنی‌های کافئین دار را محدود کنید.

اما نکته‌ای را یادتان نرود: بعضی‌ها دیده‌اند که کافئین دردشان را تسکین می‌دهد و مصرف اندکی از کافئین، حین حملات میگرنی باعث تسکین سردردشان می‌شود. پس می‌توان کافئین را در حد تعادل مصرف کرد.

پنیرهای کهنه

پنیرهایی که خیلی هم خوشمزه هستند مثل گورگونزولا (Gorgonzola)، کاممبر (Camembert) و چدار (Cheddar) طعم و بوی اشتها برانگیزی دارند، اما از آنجا که گل بی عیب فقط خداست، این پنیرها هم باعث سردردهای میگرنی می‌شوند. اما طبق تحقیقاتی که انجام شده پنیرهایی که با فرآوری های طولانی تولید می شوند، حاوی تیرامین هستند. تیرامین ماده‌ای است که به طور طبیعی در غذاهای پروتوئین دار، وجود دارد. تعامل تیرامین با گیرنده‌های عصبی بدن، باعث بروز میگرن می‌شوند.

گوشت‌ فراوری شده

هات داگ، سوسیس و حتی آن ساندویچ بوقلمونی که وفت ناهار از خوردنش لذت می‌برید هم ممکن است میگرن را به عنوان دسر برای‌تان به همراه داشته باشند. این گوشت‌ها حاوی مواد نگهدارنده‌ای نظیر سودیوم نیترات هستند. طبق گفته‌ی محققان، سودیوم نیترات باعث تغییر مواد شیمیایی مغز و در نهایت ایجاد میگرن می‌شود.

الکل

نوشیدنی‌های الکلی به ویژه شراب قرمز باعث میگرن می‌شوند. طبق مطالعه‌ای که اخیراً در برزیل انجام شده، افراد مبتلا به میگرن گفته‌اند که در حدود 30 درصد موارد، الکل در حملات میگرنی‌شان نقش ایفا می‌کند. دلیل این موضوع هنوز در دست بررسی است اما برخی از متخصصان باور دارند که مولفه‌هایی که در الکل وجود دارند علت بروز این نوع سردردها می‌شوند.

مونوسودیوم گولوتامات

شاید با این ماده آشنا باشید چون در طول سالیان اخیر خیلی راجع به مضرات آن و اینکه منجر به چاقی می‌شود، صحبت شده است. منو سدیم گلوتامات (MSG) به عنوان یک افزودنی پروتئینی، باعث تقویت عطر و طعم غذا می شود و معمولاً به غذاهای کنسروی، سوپ آماده، گوشت و غذاهای فرآوری شده اضافه می شود. ظاهری شبیه کریستال‌های نمک یا شکر دارد و با اینکه خود مزه‌ای ندارد، باعث افزایش مزه‌ مواد غذایی دیگر می‌شود.

اما در مورد اینکه سردرد میگرنی هم ایجاد می‌کند، کمتر صحبت شده است. با اینکه شواهدی که دال بر ایجاد میگرن توسط مونوسودیوم گولوتامات در دست است کافی نیست، اما طبق مطالعه‌ای که در سال 2008 انجام شد، 2٫5 درصد این سردردهای میگرنی ناشی از این ماده هستند. اگر می‌خواهید از خوردن این ماده اجتناب کنید، حواستان باشد که در غذاهای چینی و محصولات بسته‌بندی شده وجود دارد؛ البته طبق گفته‌ اداره‌ غذا و داروی آمریکا، این ماده به صورت طبیعی در گوجه فرنگی و پنیر هم یافت می‌شود.

مرکبات

هنوز قطعی نشده است که مرکبات هم باعث میگرن می‌شوند یا نه؛ برخی از مطالعات بین میگرن و مرکبات ارتباطاتی مشاهده کرده‌اند، در حالیکه مطالعات دیگر این ارتباط را تایید نکرده‌اند. اما هنوز می‌توان گفت که مرکبات ممکن است در برخی از افراد باعث بروز میگرن شوند و مسلماً متخصصان هم امکان این قضیه را تایید کرده‌اند. اما می‌گویند که به ندرت این اتفاق می‌افتد. ما توصیه می‌کنیم اگر دلتان می‌خواهد بدانید چه چیزی باعث سردردتان می‌شود، رژیم غذایی خود را در دفتری یادداشت کنید و هر موقع بعد از خوردن غذایی دچار میگرن شدید، شدت سردرد و غذا یا هر دارویی را که مصرف کرده‌اید در آن دفتر بنویسید.

آسپارتام

آسپارتام (Aspartame) یک ماده‌ شیرین کننده‌ مصنوعی است و گمان بر این است که باعث میگرن می‌شود. دکتر لوییس لبانوف (Louise Klebanoff) عصب‌شناس می‌گوید: “‌آسپارتام یکی از اولین موادی است که من به بیماران توصیه می‌کنم مصرف آن را قطع کنند”.  البته این توصیه بیشتر از روی مشاهدات انجام می‌شود نه اینکه واقعاً مطالعات جدی و کنترل‌ شده‌ای در مورد آن انجام شده باشد. اما اگر می‌خواهید از این شیرین‌کننده اجتناب کنید، باید یادتان باشد که این ماده در غذاها و نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده، ژلاتین و پودینگ‌ها یافت می‌شود.

حبوبات

حتماً فکر نمی‌کردید که نخود و لوبیای آبگوشت‌تان هم میگرن به همراه دارد. البته حبوبات خیلی کمتر از کافئین و الکل باعث ایجاد میگرن می‌شوند. متخصصان هنوز نمی‌دانند که دقیقاً چه چیز حبوبات باعث سردرد میگرنی می‌شود، اما طبق مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کسانی که غذاهای گیاهی و حبوبات مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که رژیم غذایی عادی دارند، به سردردهای خفیف‌تری مبتلا می‌شوند. درست است که غذاهای گیاهی دارای مولفه‌های ضدالتهابی هستند، اما محققان گفته‌اند که افراد تحت مطالعه وزن کم کردند و چافی و اضافه وزن هم بنا بر تحقیقات انحام شده با میگرن در ارتباط است.

مغزها

در مورد این نوع مواد غذایی نسخه‌ قطعی نوشته نشده است. اما برخی از پزشکان مشاهده کرده‌اند که مصرف مغزهایی مثل بادام و گردو باعث میگرن می‌شوند.  ما به شما توصیف می‌کنیم که مراقب رژیم غذایی تان باشید اما وسواس هم به خرج ندهید. یادتان باشد که هر وقت که مشتی بادام و گردو می‌خورید و 12 ساعت بعد سردرد میگرنی می‌گیرد، باید بدانید که علت آن همان مغزهایی است که خورده‌اید.

شکلات

شکلات هم به واقع در بین عموم به عنوان یک محرک میگرن شناخته نشده است. با اینکه خیلی از افراد فکر می‌کنند که شکلات علت اصلی سردردشان است، اما برخی متخصصان فکر می‌کنند که این موضوع دقیقاً بر عکس است؛ یعنی اشتهای زیاد برای مواد شیرین نشانه‌ای از سردرد میگرنی مداوم است. طبق مطالعه‌ای که اخیراً در برزیل انجام شده افرادی که در مراحل اولیه‌ میگرن هستند، خیلی هوس شکلات می‌کنند، اما خود شکلات علت میگرن نیست.  اما از آنجا که دقیقاً نمی‌توان گفت اول مرغ بوده یا تخم مرغ، بهتر است بگوییم که متاسفانه شکلات هم در لیست عوامل محرک بالقوه‌ میگرن قرار دارد.

منبع: health

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان