پروین اعتصامی، شاعر فرهیخته معاصر و اختر چرخ ادب

پروین اعتصامی، شاعر فرهیخته معاصر و اختر چرخ ادب یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - گردشگری,اماکن دیدنی,ادبیات و نشر,فرهنگ و هنر پروین اعتصامی، بانوی فرهیخته ی شعر و ادب که بی شک نام و آوازه اش ب ...

پروین اعتصامی، بانوی فرهیخته ی شعر و ادب که بی شک نام و آوازه اش به گوشِ فرهنگ دوستان رسیده است و دست کم چندتا از شعرهای زیبایش را شنیده اند اما هنوز کمتر کسی میداند پروین در اتاق های خانه ای زیبا و دلباز در محله ی قدیمیِ زیبای ششگلان شهر تبریز به دنیا آمده و تا هفت سالگی در اینجا زندگی کرده و بعد از آن به تهران مهاجرت کردن و اکنون خانه پروین اعتصامی یکی از جاذبه های گردشگری تبریز، دیار فرهنگ دوستان و نام آوران ادبیات و فرهنگ و سیاست ایران زمین است. پروین اعتصامی یکی از شاعران بزرگ معاصر که در اصل نام وی"رخشنده" می باشد و در 25 اسفند سال 1285 شمسی چشم به جهان گشود، در خانواده ای فرهیخته در دامان پدری دانشمند و مادری شاعر، بزرگ و تربیت شد و به برکت فضای ادبی و شاعرانه ی خانه ی پدری و قریحه ای سرشار از ذوق ادبی به سرودن شعر روی آورد. پدرش اعتصام الملک، به دلیل اشعار موزون و زیبایی که رخشنده در 8 سالگی سرود، تخلص " پروین" رو برای این بانوی فرهیخته انتخاب کرد و به تدریج به همین نام شهرت گرفت و در سن 35 سالگی، در فروردین 1320 شمسی به علت ابتلا به حصبه درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.
خانه پروین اعتصامی

پروین اعتصامی اختر چرخ ادب

پروین با وجود عمر کوتاهش، دیوان اشعاری بالغ بر 2500 بیت داره. اغلب مضامین اشعار این شاعر بزرگ اخلاقی و عرفانی است که موضوعات اخلاقی و حکمتی رو با زبانی ساده بیان کرده و همین ویژگی ها اشعار او را ماندگار و جاودانه کرده. درون مایه اشعارش بیشتر غنیمت داشتن وقت و فرصت ها، نصیحت های اخلاقی، انتقاد از ظلم و ستم به مظلومان، ضعیفان و ناپایداری دنیاست.
دیوان پروین اعتصامی

گذری در خانه پروین اعتصامی

ساختمان زیبا و ارزشمند محل زندگی پروین اعتصامی در دوران کودکی در تبریز، طی دوسال مرمت و بهره برداری شد و هم اکنون محل تجمع علاقمندان به بزرگان شعر و ادب قرار گرفته از زیباترین جاذبه های گردشگری تبریز محسوب میشه. گوهرشناسانی که قدر گوهری به نام "پروین" رو به خوبی میدانند از شهرهای بزرگ و کوچک کشورمان، برای دیدار زادگاه و خانه پدری او به تبریز می آیند. خانه ی بانوی فرهیخته ی شعر ادب از دوطبقه و یک زیرزمین تشکیل شده که یک هشتی ورود آن به ساختمانه. دو اتاق و یک سالن با دو ورودی شرقی و غربی منظر خلوت و دلنشینی از طبقه اول خانه است. دو بهار خواب، سه اتاق دلباز و باصفا که یکی از آنها به آب انبار قدیمی راه داره و یکی تنور پخت نان در طبقه ی بالای راه پله قرار داره. زیرزمین خانه هم از یک حوضخانه با تزیینات سقف کلیل آذری و پنج اتاق گهواره ای تشکیل شده که یادآور روزهای کهن و پرهیاهوی شب نشینی های شاعرانه ست. شاید به دلیل حیاط دلباز 920 متری اش بسیار از بازدیدکنندگان با مضمونی مشترک" زندگی در چنین خانه ی زیبایی طبع شعر و ذوق هنری را تقویت می کند." رو نوشتند.
پروین اعتصامی

دسترسی و بازدید از خانه پروین اعتصامی 

اگر قصد سفر به تبریز رو دارید، بازید از محل زندگی پروین که ساختمانی به جا مانده از دوره پهلوی اول می باشد و یکی از جاذبه های گردشگری تبریز رو از دست ندهید. آدرس: تبریز، محله ششگلان، خیابان عباسی، کوچه ششگلان، خانه پروین اعتصامی
خانه پروین


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان