۱۰ مورد که باید قبل از مصاحبه کاری رعایت کنید

مصاحبه کاری جزو مهمترین رویدادهای زندگی هر فرد بشمار می رود. اگر درست لباس بپوشید قدم مهمی در مسیر موفقیت خود برداشته اید

مصاحبه کاری جزو مهمترین رویدادهای زندگی هر فرد بشمار می رود. اگر درست لباس بپوشید قدم مهمی در مسیر موفقیت خود برداشته اید. نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که «شکست در مهیا شدن، یعنی مهیا شدن برای شکست». همه چیز از همان ابتدا شروع می شود. شاید نتوان روند مصاحبه را از قبل پیش بینی کرد. نمی توان استخدام خود را از ابتدا تضمین کرد، اما سبک پوشش موردی است که تحت کنترل شماست.

اگر موقع رفتن به مهمانی یا یک مراسم خاص لباستان مناسب باشد، بدون شک اعتماد به نفس بهتری دارید. مصاحبه کاری نیز از این قاعده مستثنا نیست. موقع مصاحبه باید روی جواب سؤالات و ارتباط منطقی با رئیس خود تمرکز کنید. اگر لباس نامناسب شما خودش دلیل نگرانی شما باشد، بدون شک خوشایند نخواهد بود.

سبک پوشش یکی از ارکان اساسی در جذب رویکرد مناسب نسبت به شماست. آنچه در این مطلب به آن اشاره می کنیم مواردی است که باید از پوشیدن آنها اجتناب کنید. با بامیلو بلاگ همراه باشید.

شناخت شرکت قبل از مصاحبه کاری

مصاحبه کاری

برخی افراد برای مصاحبه کاری قبل از هر چیز به دنبال رسمی ترین لباس ممکن هستند. توصیه ما این است که دست نگه دارید. برای انتخاب لباس قبل از هر چیز شرکت مورد نظر را کاملاً بررسی کنید. ببینید کارکنان آن چگونه لباس می پوشند.

تصور کنید فردی با کت و شلوار کاملاً رسمی در محل مصاحبه حاضر می شود. پس از ورود مشاهده می کند که تمام کارکنان لباس روزمره و معمولی پوشیده اند. حتی فردی که از شما مصاحبه می گیرد هم شلوار جین و پیراهن به تن دارد. بلافاصله احساس ناخوشایندی پیدا می کنید. این ایده را نیز به آنها القا می کنید که شما مناسب آن محیط کار نیستید. همین امر را در سمت دیگر ماجرا در نظر بگیرید. با شلوار کتان و تیشرت سفید در یک شرکت بزرگ حاضر می شوید. هنگام ورود می بینید که همگی لباس رسمی پوشیده اند. بلافاصله اعتماد به نفس شما ریزش می کند.

لباس فرم و محل کار هر شرکت به بنیان گذاران و رؤسای آن بستگی دارد. برخی افراد لباس را آزاد می گذارند. برخی دیگر قوانین پوشش وضع می کنند. قبل از حضور برای مصاحبه کاری از سبک پوشش شرکت اطلاع کامل داشته باشید.

لباسی که باعث حواس پرتی می شود

مصاحبه کاری معمولاً کوتاه است. گاهی اوقات این زمان به 10 الی 15 دقیقه ختم می شود. تمام روحیات و مهارت های شما تنها در این مدت زمان کوتاه باید ابراز شود. اگر به عنوان مثال یک گردنبند بزرگ زنانه یا دستبند یا ساعت درشت مردانه پوشیده باشید، توازن به هم می ریزد. شاید این موارد در حالت عادی شکیل یا با ارزش به نظر برسند؛ مشکل اینجاست که مصاحبه کاری حالت عادی نیست. با داشتن لوازم جانبی مد و اکسسوری های بزرگ حواس فرد مقابل از شخصیت و توانایی های شما منحرف می شود.

تصور کنید یک گردنبند بزرگ انداخته اید و برای مصاحبه آماده اید، مشغول صحبت در مورد خودتان هستید و فرد روبروی شما مشغول نگاه کردن به گردنبندتان است. گاهی اوقات با نشنیدن صحبت های شما درخواست تکرار دوباره ای در کار نیست. جمله «موفق باشید، خبرتان می کنیم» و خبری که هرگز به دستتان نمی رسد. سعی کنید ساده و متناسب بپوشید.

لباس های نامرتب، پاره و آرایش غلیظ

اگر اهل دنیای مد باشید لباس های متفاوت نیز در کمد خود دارید. شاید در کمدتان شلوارهای فاق کوتاه، پاره یا از این دست موارد یافت شود. کسی اهمیت نمی دهد شما در خیابان چگونه لباس می پوشید. شاید همین لباس را به سادگی بر تن کنید و برای کسی هم اهمیتی نداشته باشد. اما در روز مصاحبه آنها را در کمد خود نگه دارید.

لباس های نامرتب هم از این قاعده مستثنا نیستند. سعی کنید جزئیات سبک پوشش خود را رعایت کنید. گاهی اوقات یک کت و شلوار مشکی بسیار زیبا به تن دارید. یک نخ سفید کوچک روی شانه شما به طرز عجیبی جلوی چشم است.

ممکن است لباس های نامرتب و پاره برای افراد، بسیار عادی جلوه کند؛ اما روز مصاحبه یک روز عادی نیست. ظاهر و جزئیات پوشش شما نشانگر خصوصیات اخلاقی شما نیز هست. البته بسیاری اوقات هم این طور نیست، اما رئیس آینده شما از این مسأله خبردار نیست. هرآنچه وی از شما استنباط می کند در چند دقیقه رخ می دهد. شرکت ها برای کاهش ریسک تمام جوانب را در نظر می گیرند.

این مسأله شامل آرایش غلیظ و نامتعارف هم می شود. آرایش سبک با آرایش غلیظ تفاوت زیادی دارد. هر نوع آرایش مناسب محیط خاص خود است. سعی کنید آرایش نرم و سبکی داشته باشید و از رنگ های ملایم استفاده کنید.

عطر یا اسپری؟

عطر یا اسپری؟

سؤال اینجاست که بین عطر و اسپری کدام یک برای مصاحبه کاری بهتر است؟ جواب هیچ کدام است. سعی کنید در روز مصاحبه از هیچ نوع رایحه ای استفاده نکنید. ممکن است شما یک عطر بسیار گران قیمت و خوش بو در اتاق خود داشته باشید، همه دوستانتان از استشمام بوی آن لذت می برند، برای مراسم رسمی و مهم از آن استفاده می کنید؛ هیچ کدام از این موارد اهمیتی ندارد. تصور کنید فردی که با آن مصاحبه می کنید حساسیت خاصی داشته باشد، روز مصاحبه شما به کلی نابود می شود. از طرفی علاقه شما به یک رایحه دلیلی بر این نیست که دیگران هم آن را دوست دارند. در یک بوتیک عطر ممکن است ده ها نوع رایحه یافت شود. هرکدام از این عطرها برای یک فرد خاص بهترین بو است. همین بو ممکن است برای فرد دیگری آزاردهنده باشد و سلیقه دو شخص کاملاً مشابه نیست.

بهترین کار این است که لباس های تمیز پوشیده و قبل از مصاحبه کاری دوش بگیرید. آراسته، مرتب و تمیز از مصاحبه خود لذت ببرید و ریسک عطر زدن را کنار بگذارید.

یقه پیراهن و پاچه شلوار

یقه پیراهن و پاچه شلوار

هوا گرم است. این روزها همه جا گرم است. مطمئناً برخی از شما دوست دارید در روزهای گرم یقه پیراهن خود را باز کنید. ممکن است پاچه شلوار خود را مقداری بالا بدهید. روز مصاحبه بیشتر اعضای بدن باید پوشیده باشد. مهم نیست خانم یا آقا هستید. این قاعده برای هردو صدق می کند.

باز گذاشتن یقه و بالا زدن پاچه شلوار باعث می شود شلخته جلوه کنید. این یک پیغام است که جلسه کنونی برای شما رسمیت ندارد. ممکن است یک کت و شلوار رسمی پوشیده باشید. یکی از دکمه های باز پیراهن توازن سبک پوشش شما را به هم می ریزد.

اتو کشیده باشید

این مورد برای همه واضح است. اتو کشیدن لباس قبل از مصاحبه کاری یکی از مهمترین عوامل خوش فرم بودن سبک پوشش است. مهم نیست لباس شما چقدر آراسته است. در صورتی که روی آن چروک وجود داشته باشد توازن لباس شما به هم می خورد. دقت به جزئیات برگ برنده شما در روز موعود است.

اگر اهل اتو کشیدن نیستید یا حوصله این کار را ندارید خیلی ساده آن را به خشکشویی بسپارید. البته یک روز قبل به فکر باشید. حتماً لباس آماد خود را در روز مصاحبه داخل کمدتان داشته باشید و استرس بی مورد به خود وارد نکنید.

پیرسینگ و خال کوبی ها پنهان

شاید روی بدن شما خال کوبی یا پیرسینگ (Piercing) وجود داشته باشد. اصولاً با این موارد کاری نمی توان کرد، فقط باید خالکوبی را پنهان و زیورآلات پیرسینگ را در خانه جا گذاشت. حتی اگر خالکوبی شما خیلی بزرگ هم نیست سعی کنید آن را پنهان کنید. کسی در مصاحبه کاری به گل، عقرب، سیم خاردار یا حتی قلبی که روی بدن خود خالکوبی کرده اید علاقه ای ندارد. در مورد پیرسینگ هم روال به همین شکل است. برای خانمها غیر از گوشواره های کوچک بقیه موارد نباید استفاده شوند.

بررسی لباس قبل از مصاحبه

بررسی لباس قبل از مصاحبه

یکی از مهمترین عواملی که باید قبل از مصاحبه کاری بررسی کنید تن خور لباس است. کت و شلوار، مانتو یا هر لباس دیگری که تهیه کرده اید را قبل از مصاحبه امتحان کنید. سعی کنید حتماً با آن روی صندلی بنشینید. این مسأله شما را از مشکلات روز مصاحبه در امان نگه می دارد. بدترین عامل ممکن در این روز، راحت نبودن و اذیت کردن لباس است.

اهمیت کفش در روز مصاحبه

شاید فکر کنید در روز مصاحبه کاری چه کسی به کفش های شما اهمیت می دهد، آنها در زیر میز قرار می گیرند. جواب این است که همه افراد به کفش های شما اهمیت خواهند داد. فردی که قرار است از شما مصاحبه بگیرد معمولاً به تمام جزئیات ظاهر شما دقت می کند. کفش های مندرس، رنگ پریده یا کثیف باعث می شود در مورد شما درست قضاوت نکنند. کفش های خود را تمیز، مرتب، واکس خورده و آراسته نگه دارید.

قرار نیست هزینه زیادی برای این روز در نظر بگیرید. تا جای ممکن از پوشیدن کفش ورزشی و پاشنه بلند خودداری کنید. ممکن است برای مصاحبه کاری از لباس نیمه رسمی یا روزمره استفاده کنید. از این سبک پوشش، صندل های خود را فاکتور بگیرید. صندل روزمره ترین کفش موجود است. کفش های رسمی تری برای این روز حساس انتخاب کنید.

آرایش و لباس بسیار روشن

از پوشیدن لباس های بسیار روشن خودداری کنید. این رنگ ها باعث می شود توجه اطرافیان پرت شود. همان طور که در بخش های قبل هم به آن اشاره شد لباس شما نباید زیاد جلب توجه کند. سعی کنید از رنگ های تیره تر استفاده کنید.

در مورد آرایش هم به همین شکل است. وقتی با رژ لب قرمز یا نارنجی به یک اداره وارد شوید، بدون شک به عنوان فرد کاری به شما توجه آنچنانی نخواهد شد. آرایش خود را نرم و لطیف نگه دارید. جدای از آرایش بسیار روشن، آرایش غلیظ و بسیار تیره هم به همان اندازه جلب توجه می کند.

خودتان را نشان دهید

مصاحبه کاری موفق

مصاحبه کاری یکی از حساس ترین لحظات زندگی هر فرد بشمار می رود. ممکن است این مسأله را ساده بگیرید. ممکن است از قبل خود را بازنده یا برنده حساب کنید. مطمئن باشید هیچ چیز قطعی نیست. شاید شما در 10 شرکت کوچک مصاحبه کرده اید و جواب منفی بوده است. شرکت بعدی بزرگترین آنهاست و شما جواب منفی می گیرید. خودتان را دست کم نگیرید. با اعتماد به نفس و البته بدون غرور قدم بردارید و صحبت کنید.

شاید لباس شما نشانه شخصیت و توانایی شما نباشد. شاید شما (مثل شخص نویسنده) با ضرب المثل «از کوزه همان برون تراود که در اوست» مخالف باشید. اما باور کنید که روز مصاحبه با روزهای دیگر متفاوت است. در این روز تنها چند دقیقه برای شما وقت گذاشته می شود. فردی که از شما مصاحبه می گیرد روانشناس نیست. وقت این را هم ندارد تا روزها با شما سر و کله بزند. هرآنچه هستید را در این چند دقیقه باید نشان دهید. در بیرون از محیط کاری هرطور می خواهید رفتار کنید و لباس بپوشید و آرایش کنید. محیط کار قواعد مخصوص به خود را دارد. قواعد بازی را رعایت کنید. برنده مسابقه شما هستید، شک نکنید.

منبع: thelist

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان