بازی تاج و تخت (۱۸)؛ هفت پادشاهی

در نوشتۀ خانوادۀ دنریس تارگرین و لیانا و قیام رابرت، اشاره کردیم که ویسریس تارگرین مدام سودای فتح دوبارۀ هفت پادشاهی را در سر می‌پروراند

بازی تاج و تخت (18)؛ هفت پادشاهی

در نوشتۀ خانوادۀ دنریس تارگرین و لیانا و قیام رابرت، اشاره کردیم که ویسریس تارگرین مدام سودای فتح دوبارۀ هفت پادشاهی را در سر می‌پروراند. اساساً پس از گریختن ویسریس و دنریس از وستروس به اسوس، تمام هم‌و‌غم ویسریس تدارک سپاهی منسجم و گوش‌به‌فرمان بود که به یاری آن بتواند مجدداً از اسوس به آن‌سوی دریای باریک (narrow sea) بیاید و هفت‌ پادشاهی را مجدداً از آن خود کند.

به همین جهت است که وی دنریس را مجبور به ازدواج با کال دروگو می‌کند تا بتواند به سپاه ده هزار نفرۀ دوتراکی‌ها دست یابد و راهی غرب شود. در این نوشته بدین نکته می‌پردازیم که اساساً هفت پادشاهی چیست و چرا ویریس (و بعدها دنریس) تا این حد مایل به بازگشت و فتح هفت پادشاهی هستند.

تاریخچۀ هفت پادشاهی

پیش‌از‌این اشاره کردیم که دنیای مارتین از چهار قاره تشکیل شده است و روایات سریال بازی تاج و تخت در دو قارۀ مهم رخ می‌دهد: اسوس و وستروس.

نقشه خاندانها Game of Thrones
مشاهده نقشه خاندانها Game of Thrones در اندازه بزرگ

به‌لحاظ رخ‌دادن حوادث و رویدادهایی تاریخی – که ما بعداً مفصل‌ بدان‌ها خواهیم پرداخت – مردمانی از اسوس راهی وستروس شدند و این قاره را تحت سیطره خود قرار دادند. این مردمان، همان اجداد تارگرینیِ دنریس و ویسریس هستند و به کمک اژدهایان خود بر این قاره سیطره پیدا کردند.

این سیطره برای سالیانی متمادی ادامه داشت تا اینکه با از‌بین‌رفتن اژدهایان و تکیه‌زدن ایریس (پادشاه دیوانه) بر تخت آهنی، هم نفوذ پادشاهی بر قلمروها کاهش یافت و طغیان عمومی آغاز شد و هم نیروهای پادشاهی برای مقابله با این طغیان از هر زمانی ضعیف‌تر شده بودند.

با قیام رابرت، سلسله تارگرین به خاتمه کار خود نزدیک شد و سقوط کرد و رابرت زمام امور را در دست گرفت. دنریس و ویسریس به اسوس گریختند و ویسریس مداوم سودای بازپسگیری قدرت را در سر پروراند – چیزی که حق مسلم خود می‌دانست.

از قیام رابرت پیش‌تر نوشتیم و نیازی به بازگو‌کردن آن نیست. در اینجا تنها به توضیح هفت پادشاهی خواهیم پرداخت و قلمرو‌ها را یکایک اعلام می‌کنیم. باید اشاره کنیم که منظور از هفت پادشاهی قلمروهایی‌ست که در قارۀ وستروس قرار دارند و تحت سیطرۀ پادشاه مرکزی قرار دارند.

پس از مرگ رابرت باراتیون و نزاع بین مدعیانی همچون استنیس و رنلی و جافری، قلمروی هفت پادشاهی از بین رفت و تعداد قلمروهای متحد با پادشاه تکیه‌زده بر تخت آهنین مدام کاهش یافت. در سریال Game of Thrones، روی‌هم‌رفته تعداد این قلمروهای وستروس نُه‌تاست. در ادامه به نمادها و شعارهای این هفت‌ پادشاهی اشاره می‌کنیم.

نشان خاندان استارک

نشان خاندان استارک گرگ است. شناخته‌شده‌ترین استارک‌ها ادارد استارک ()، راب، سانسا، ریکور و برن هستند (قضیه جان اسنو هم که فرق می‌کند).

نشان خاندان باراتیون

نشان خاندان باراتیون گوزن است. مشهورترین باراتیون‌ها رابرت، استنیس و رنلی به‌ شمار می‌روند.

نشان خاندان مارتل

نشان خاندان مارتل. مشهورترینشان اوبرین است که نبرد هیجان‌انگیز او و مانتِین جزو لحظه‌های مهم سریال گیم آف ترونز به شمار می‌رود.

نشان خاندان لنیستر

نشان خاندان لنیستر، شیر است و بارها در سخنان تایوین و سرسی (پدر و دختر) درمورد «شیر‌بودن» سخن رانده می‌شود. جیمی و تیریون و سرسی شناخته‌شده‌ترین اعضای این خاندان هستند.

نشان خاندان تایرل

ماجری را خاطر آورید و مادربزرگ زیرک او را. نشان خاندان تایرل گل رز است.

نشان خاندان تالی

نشان خاندان تالی. ایشان بر مناطق میانی وستروس حکمرانی می‌کنند.

نشان خاندان تارگرین

نماد خاندان تارگرین سه اژدهاست. مشهورترین‌ آن‌ها دنریس تارگرین و ویسریس هستند.

نشان خاندان آرین

خاله استارک‌ها را به یاد آورید و دروازه ماه!

نشان جزایر آهن کراکن

نماد خاندان گریجوی.

در ادامه، به سرگذشت تاگرین‌ها و تاریخ وستروس خواهیم پرداخت. با روزچین و پاورقی دنباله‌دار بازی تاج و تخت همراه بمانید…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان