وضعیت انشعاب‌های آب به کجا می‌رسد؟

غیرقانونی‌ها قانونی می‌شوند

در حال حاضر قریب به ۳۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب در کشور وجود دارد که بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود ۹۵۴ میلیارد ریال بابت آب مصرفی و همچنین ۳۱۷۵ میلیارد ریال بابت انشعاب آب و فاضلاب خسارت به کشور وارد می‌شود که بر اساس آخرین مصوبه مجلس افرادی که انشعاب غیرمجاز آب دارند، می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های آب و فاضلاب بنابر ضوابطی نسبت به مجاز کردن ان ...

غیرقانونی‌ها قانونی می‌شوند

به گزارش ایسنا، مصوبه مجلس درصدد حل چند مشکل است که با خلاء قانونی مواجه شده، مشکل نخست تصرف غیرقانونی برخی اراضی است که استفاده کنندگان غیرمجاز از انشعابات نسبت به تصرف غیرقانونی اقدام کرده‌اند.مسأله دیگر دستکاری وسایل سنجش و اندازه‌گیری خدمات است، ضمن اینکه افرادی هم وجود دارند که به صورت قانونی این خدمات را دریافت کرده‌اند اما از پرداخت بهای مصرفی خودداری می‌کنند که این مصوبه به دنبال حل این مشکلات است.

در مجموع حدود 12 هزار و 769 میلیارد ریال به دلیل خلاء قانونی و نبود ضمانت اجرایی برای افرادی که از انشعابات غیرمجاز در تمام بخش ها استفاده می‌کنند خسارت به کشور وارد می‌شود و افرادی که از این نوع تخلفات مرتکب می‌شوند عموماً از قشر آسیب‌پذیر و محروم نیستند بلکه افرادی هستند که غیرقانونی اراضی بزرگ را تصرف کرده‌اند.

در همین راستا شاهین پاکروح معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده، افرادی که انشعاب غیرمجاز دارند، می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های آب و فاضلاب بنابر ضوابطی نسبت به مجاز کردن انشعاب خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه 3000 هزار انشعاب غیرمجاز در کشور وجود دارد، اظهار کرد: به طور کلی 23 میلیون انشعاب مجاز در کشور داریم که تعداد انشعاب‌های غیرمجاز در قیاس با انشعابات مجاز بسیار ناچیز است اما شترکان می‌توانند با پرداخت آب بها و رعایت قوانینی نسبت به مجاز کردن انشعاب خود اقدام کنند. حتی مشترکانی که پروانه نداشته باشند، به صورت موقت برای آنها تفاهم‌نامه انشعاب مجاز صادر می‌شود.

ساماندهی به چاه های غیر مججاز یکی از موارد مهمی است که در شرایط تنش آبی کشور باید به آن توجه شود و به نظر می رسد که تصویب لایحه اخیر می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در پیشبرد اهداف صنعت آب داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان