تلاش تسلا برای عقد قرارداد تاسیس کارخانه در چین

کارخانه تولید اتومبیلهای الکتریکی تسلا هفته جاری بار دیگر اعلام کرد که در حال مذاکره با مدیران دولتی شانگهای است تا بتواند پیش از پایان سال جاری مقدمات تاسیس کارخانه جدیدش در این منطقه را فراهم آورد. البته مدیران تسلا از هرگونه اظهار نظری درباره گزارشهای مربو به نتیجه رسیدن این مذاکرات خودداری کردند.

تلاش تسلا برای عقد قرارداد تاسیس کارخانه در چین

کارخانه تولید اتومبیلهای الکتریکی تسلا هفته جاری بار دیگر اعلام کرد که در حال مذاکره با مدیران دولتی شانگهای است تا بتواند پیش از پایان سال جاری مقدمات تاسیس کارخانه جدیدش در این منطقه را فراهم آورد. البته مدیران تسلا از هرگونه اظهار نظری درباره گزارشهای مربو به نتیجه رسیدن این مذاکرات خودداری کردند.

 

مدتی است مقامات چین برای خودروهای وارداتی به این کشور هزینه گمرک 25 درصدی وضع کرده‌اند و از سویی هم به هیچ کارخانه اتومبیل‌سازی خارجی اجازه تاسیس کرخانه با مالکیت 100 درصدی در این کشور  را نمی دهند. در حالی که اکنون چین بزرگترین بازار اتومبیل دنیا است. همین موضوع برای شرکتهای زیادی همچون تسلا به دردسری بزرگ تبدیل شده است. زیرا تسلا سعی دارد در کنار حفظ استقلال و مالکیت معنویش،  به هر شکل ممکن به بازار رو به رشد ماشینهای الکتریکی چین راهی بگشاید و به یکی از بازیگران اصلی این حیطه تبدیل شود.

 

البته دولت چین هم از سویی برای تشویق هرچه بیشتر تولید ماشینهای الکتریکی و هیبریدی (که آنها را ماشینهای انرژی نوین می‌نامد) و رسیدن به سهم بازار مدنظر مقامات دولتی، مشوقهای خاصی را را برای شرکتهای اتومبیل‌ساز خارجی در نظر گرفته است. مثلا شرکتهای اتومبیل‌ساز خارجی می‌توانند برای تولید ماشینهای الکتریکی و هیبریدی در مناطق آزاد چین، کارخانه‌هایی با مالکیت 100 درصدی تاسیس کنند.

 

البته با استفاده از این مشوق‌ها و راه اندازی کارخانه در مناطق آزاد، تسلا هنوز مجبور است هزینه گمرک 25 درصدی را برای رقابت در بازار تحمل کند.  اگرچه با تاسیس این کارخانه هزینه‌های تولید و حمل را تاحد فراوانی کنترل می‌کند.

 

در بیانیه تسلا آمده است که: «ما مدتی است در حال کار با بخش دولتی شانگهای هستیم تا راه اندازی کارخانه در این استان را امکان سنجی کنیم و در صورت امکان خدمات‌دهی به بازار چین را از این مسیر پیش ببریم. همان‌طور که قبلا گفتیم، انتظار داریم تا پایان سال جاری، نقشه راه‌مان برای تولید خودرو در چین به سرانجام روشن و مشخصی برسد.»

 

البته وال‌استریت ژورنال پیش از این در گزارشی آورده بود که تسلا و بخش دولتی شانگهای برای تاسیس کارخانه در منطقه تجارت آزاد این شهر به توافق رسیده‌اند. شانگهای در حال حاضر عملا تبدیل به پایتخت تولید اتومبیل چین شده است و بازار مهمی برای همه انواع ماشینهای لوکس محسوب می‌شود.

گفتنی است که 5 درصد از سهام تسلا به شرکت اینترنتی چینی Tencent Holdings Ltd تعلق دارند و شاید همین متحد بالقوه باعث شده که تسلا تلاش زیادی برای ورود به بازار چین به خرج دهد.

 

البته برخی شایعات هم می‌گویند قرارداد تسلا همزمان با سفر ماه آینده رئیس‌جمهور آمریکا به کشور چین نهایی خواهد شد.

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا هم پیش از این گفته بود که این شرکت به مراکز تولید باتری  و اتومبیل در اروپا و آسیا نیاز دارد و باید برای ورود به این بازارها برنامه ریزی کنند.

 

البته نباید از خاطر برد که تسلا هم‌اکنون در کارخانه اصلیش  واقع در فریمونت کالیفرنیا با مشکلات تولید دسته و پنجه نرم می‌کند. آنها مدتی است تلاش دارند تا تولید آخرین محصول‌شان، سدان جدید مدل 3 را افزایش دهند تا بتوانند پاسخگوی نیاز بازار باشند. اما ابتدای ماه جاری میلادی این شرکت اعلام کرد تنگناهای تولید باعث شده که در سه ماهه سوم آنها تنها 260 اتومبیل تولید کنند. در حالی که پیش از این برنامه تولید برای 1500 اتومبیل بسته شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان