تنها به طرح‌های جامع و تفصیلی نباید اکتفا کرد

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با به فال نیک گرفتن رونمایی از طرح جامع مشهد گفت: با این حال اکتفا به این جایگاه، باعث درجا زدن در حوزه مدیریت شهری می‌شود و نباید تنها به این موضوع اکتفا کرد.

تنها به طرح‌های جامع و تفصیلی نباید اکتفا کرد

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان رضوی، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عصر دیروز یکشنبه 19 آذر 96 در آیین رونمایی از طرح جامع مشهد که در محل سالن اجتماعات هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با تبریک به مدیران حوزه شهری به دلیل رونمایی از طرح جامع مشهد اظهار کرد: اکتفا کردن به طرح‌هایی همچون طرح جامع باعث می‌شود که شهرها شبیه هم شوند و به معنای دیگر شهرهای فعلی شبیه هیچ جا نباشند. 

او با تاکید بر این‌که فکر نکنید که طرح جامع و تفصیلی معجزه می‌کند، ادامه داد: نمی‌دانم در شهرهای دیگر که طرح جامع داشتند، رونمایی این‌چنینی صورت پذیرفته است یا خیر، اما بنده برای نخستین بار است که در آیین رونمایی از یک طرح جامع حضور پیدا می‌کنم و در این رونمایی مفاهیم خاصی نهفته است. 

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه شهرها احوالات خاصی را دارند و همیشه حالشان خوب نیست، تصریح کرد: این نوسانات احوال در شهرها نشانه‌هایی دارد و حکایت از این می‌کند کسانی که در شهرها زندگی می‌کنند نیز احوالشان مورد دگرگونی قرار می‌گیرد. 

او ادامه داد: شهرها در بدترین احوال خود، به مسائلی چون ارائه خدمات شهری همچون جمع‌آوری زباله و امور کفن و دفن می‌پردازند. 

بهشتی با بیان اینکه شهر زمانی حالش خوب است که از روزمرگی‌های موجود خارج شود، اظهار کرد: در مواقعی که شهر حالتی عمرانی به خود می‌گیرد و شعار شهرداری این می‌شود که کارگران مشغول کارند، حال شهر کمی خوب می‌شود اما باز هم جای کار بسیار دارد. 

او با بیان این‌که طرح جامع باعث روشن شدن شهر و زمینه‌ای برای ایجاد عدل در محیط‌های شهری می‌شود، یادآور شد: وقتی همه‌چیز سر جای خود قرار بگیرد ما به یاد عدل و عدالت می‌افتیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور با تأکید بر این‌که در ظلمت هست که خیلی از اتفاقات می‌افتد و خیلی از بلاها به سر شهر می‌آید، ابراز کرد: مصداق این موضوع نیز شهر مشهد در طول سال‌های گذشته است و اکثر شهرهای ما این وضعیت را پشت سر می‌گذارند.

او تنظیم مناسبات حقوقی را یکی از وجوه طرح جامع دانست و بیان کرد: در زندگی زناشویی نیز در صورت توجه به حداقل امور، شاهد یک زندگی بی‌طعم هستیم و همین امر در زندگی شهری نیز صدق می‌کند. 

بهشتی با بیان اینکه طرح جامع تقلیل یافته‌ترین تمهیدات موجود برای رسیدن به نقاط آرمانی در حوزه مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: اکتفا کردن به طرح جامع، یعنی یک زندگی بدون طعم را تجربه خواهیم کرد که به‌هیچ‌وجه نباید به این داستان وارد شویم. 

او در ادامه گفت: در شهرهای ایران شاهد افزایش میل به مدنیت در جامعه شهری هستیم. 

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور افزود: میل به مدنیت به‌معنی تقاضای جامعه شهری مبنی بر بالا رفتن کیفیت زندگی است و این جامعه دیگر به کمیت‌های تقلیل یافته اکتفا نمی‌کند. 

او خاطرنشان کرد: رونمایی از طرح جامع یک شهر به معنای ورود به فاز جدیدی است که مرحله بعد از آن پرداختن به بالا بردن سطح کیفیت زندگی خواهد بود. 

بهشتی ادامه داد: مدیریت شهری یک قدم عقب‌تر از جامعه شهری است و این به‌معنی حال بهتر جامعه شهری نسبت به مدیریت شهری است. 

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد: طرح جامع شهری در راستای افزایش کیفیت زندگی جامعه شرطی لازم است اما کافی نیست. 

او در مورد از بین رفتن بافت قدیمی در اطراف حرم مطهر گفت: خسارت‌های واردشده بسیار عمیق و جدی است و ما باید برای بهبود این زخم تلاش کنیم اما نمی‌توانیم آثار آن را از بین ببریم. 

بهشتی اظهار کرد: هنوز در اطراف حرم بناهای باارزشی موجود است که باید حفظ شود و بخش‌های صدمه‌دیده آن نیز التیام پیدا کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان