ماهان شبکه ایرانیان

آیا بین تعصب مذهبی، ایدئولوژی سیاسی و تماشای محتوای جنسی ارتباطی وجود دارد؟

نشانه‌های پیش‌بینی کننده مصرف محتوای جنسیِ آنلاین

گروه‌های مذهبی آمریکا به صورت علنی بر علیه مصرف محتوای جنسی آنلاین موضع می‌گیرند و از آن تبری می‌جویند. بر این اساس، می‌توان توقع داشت که در مناطق مذهبی‌تر و/یا سنتی‌تر آمریکا فعالیت‌های جنسی آنلاین کمتر یافت شود.

گروه‌های مذهبی آمریکا به صورت علنی بر علیه مصرف محتوای جنسی آنلاین موضع می‌گیرند و از آن تبری می‌جویند. بر این اساس، می‌توان توقع داشت که در مناطق مذهبی‌تر و/یا سنتی‌تر آمریکا فعالیت‌های جنسی آنلاین کمتر یافت شود.

محتوای مستهجن

اما یافته‌های چندین پژوهش تازه بر چنین تصویری تردید وارد می‌کنند. برای مثال، ایالات مذهبی‌تر نرخ بالاتری از بارداری نوجوانان دارند (استریهورن و استریهورن، ۲۰۰۹)، حتی بعد از کنترل چندین عامل گمراه‌کننده بالقوه (مانند درآمد) هم آمار به همین شکل است. ارتباط بین تعصب مذهبی در ایالت با نرخ بارداری نوجوانان (r=.73) نمایانگر یک رابطه قوی آماری است. یعنی بین ایالت‌هایی که در تعصب مذهبی بالاتر از میانگین هستند، ۸۶٪ در بارداری نوجوانان نیز بالاتر از میانگین هستند.

نتایج مطالعه دیگری درباره پرداخت هزینه اشتراک پورن آنلاین با کارت اعتباری، نشان می‌دهد ایالات مذهبی‌تر/سنتی‌تر بیشتر مشترک محتوای پورنوگرافیک بوده‌اند (ادلمن، ۲۰۰۹).

              

جستجوهای اینترنتی برای محتوای جنسی

در مقاله تازه‌ای (مکلنیس و هادسون، ۲۰۱۵) من و دکتر کارا مکلنیس (دانشجوی PhD سابقم) از تحلیل Google Trend استفاده کردیم تا جستجو برای محتوای جنسی آنلاین (مانند sex، gay sex، porn، xxx و...) را در سطح ایالتی بررسی کنیم. گوگل به حریم خصوصی کاربرانش در سطح فردی احترام می‌گذارد اما اجازه بررسی داده‌های مربوط به محتوای جستجو در سطح جمعی (مثلا در محدوده یک ایالت) را می‌دهد. ما به جستجوهای انجام شده در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نگاه کردیم و سنتی‌ بودن و تعصب مذهبی ایالات را بررسی و کنترل برای عوامل انحرافی (مانند تولید ناخالص ملی هر ایالت، جمعیت، فقر، میزان استفاده از اینترنت و...) را در نظر گرفتیم. آنچه یافتیم این بود که هر چه ایالت سنتی‌تر یا مذهبی‌تر است، ساکنانش بیشتر در گوگل به دنبال محتوای جنسی هستند. حتی بعد از کنترل عوامل انحرافی، ارتباط بین تعصب مذهبی و جستجوی سکس در اینترنت همچنان قابل توجه بود (partial rs = .33 - .36).

به باور ما اهمیت این داده‌ها تا حد زیادی، بینشی به درون رفتار واقعی آنلاین مردم ارائه می‌دهد. یعنی ما از مردم نپرسیدیم چقدر از پورن استفاده می‌کنند، بلکه، به شواهد رفتار در سطح ایالتی نگاه کردیم. این یافته‌ها می‌توانند برای شما غافلگیرکننده باشند (مگر اینکه خودتان در این صنعت فعالیت کنید). نیویورک تایمز در گزارشی درباره مجمع عمومی جمهوری‌خواهان در شهر تمپا (با عنوان «استریپ‌کلاب‌های تمپا آماده برای جمهوری‌خواهان») نوشته بود که درآمد استریپ‌کلاب‌ها در زمان حضور جمهوری‌خواهان (جناح دست‌راستی و سنتی‌تر آمریکا) نسبت به زمان حضور دمکرات‌ها در شهر، سه برابر است. (آلوارز، ۲۰۱۲). گزارش‌های سایت‌های پورن هم نشان می‌دهد که ایالات سنتی، اگر نه بیشتر، لااقل به اندازه سایر ایالات از محتوای این سایت‌ها استفاده می‌کنند.

 

واکنش‌ها به یافته‌های علمی درباره فعالیت‌های جنسی آنلاین

این داده‌های رفتار اینترنتی که در مقیاس بزرگ تهیه شده برای ما جالب بود؛ به نظر می‌رسید که آنها دید تازه‌ای به نوع استفاده افراد از محتوای جنسی آنلاین در فضای خصوصی‌شان، اما در سطح ایالت (و نه فرد) به ما ارائه می‌دادند. بعد از آن ما فکر کردیم، مردم چطور به چنین یافته‌هایی واکنش نشان می‌دهند؟

در مقاله‌ای که به تازگی منتشر کردیم (مکلنیس و هادسون، ۲۰۱۶)، ما واکنش‌ها به یافته‌های پیشین را بررسی کردیم. ما تعصب مذهبی و بنیادگرایی مذهبی را در میان آمریکایی‌ها بررسی کردیم. در مطالعه اول ما از شرکت‌کننده‌ها نخواستیم که مطالعه قبلی‌مان از روی گوگل را بخوانند، بلکه به جای آن از آنها خواستیم خلاصه زیر را بخوانند:

«مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که جستجوی محتوای جنسی آنلاین (از طریق گوگل) در ایالات مذهبی‌تر آمریکا شایع‌تر است تا در ایالت کمتر مذهبی. می‌خواهیم واکنش‌تان به این مطالعه را بدانیم.»

باید تصریح کنیم که شرکت‌کننده‌ها هیچ جزییات دیگری جز این یافته خلاصه را نمی‌دانستند. آنچه یافتیم این بود که آنهایی که تعصب مذهبی بیشتری داشتند یا بنیادگراتر بودند این نتایج را ناراحت‌کننده‌تر، غافل‌گیرکننده‌تر و تهدیدآمیزتر می‌دانستند و آنها را ناخوشایند و نگران‌کننده ارزیابی می‌کردند. از طرف دیگر آنها کمتر صحت یافته‌ها را می‌پذیرفتند و بیشتر محتمل بود که محققان را دارای انگیزه‌های سیاسی قلمداد کنند. همه اینها بدون خواندن خود مطالعه و صرفا با خواندن یک خلاصه ۳۵ کلمه‌ای اتفاق می‌افتاد.

در مطالعه پیگیرانه بعدی (مکلنیس و هادسون، ۲۰۱۶، مطالعه ۲) ما دریافتیم که آنها که تعصب مذهبی یا بنیادگرایی بیشتری داشتند جستجوی محتوای جنسی آنلاین را نادرست می‌دانستند. علاوه‌براین، آنها خیلی نگران اعتیاد به پورنوگرافی بودند. در واقع، آنها اعتیاد به پورنوگرافی را برای آمریکا مشکل‌سازتر از نژادپرستی، خشونت‌های مرتبط با اسلحه، یا هوموفوبیا (موضوعاتی که در ایام انتخابات زیاد مورد توجه هستند) می‌دانستند.

شاید جالب‌ترین وجه این مطالعه دوم مربوط به تحلیلی از زیرمجموعه‌ای از افراد مذهبی بود که به دیدن محتوای جنسی آنلاین اعتراف می‌کردند. چه احساسی داشتند؟ احساس گناه، بدکاری، کثیفی و ناراحتی و ناخوشایندی. پس برای چه این محتوا را می‌دیدند؟ پاسخ: برای بررسی بی‌اخلاقی‌های جامعه.

این مطالعات دید تازه‌ای به جنسیت انسان به ما می‌دهد. اما چند نکته را باید در نظر گرفت. اول، این مطالعات در آمریکا انجام شده، و ممکن است در مورد سایر مناطق جهان صادق نباشد. دوم، بعضی از این تحلیل‌ها (مکلنیس و هادسون، ۲۰۱۵) در سطح ایالتی بودند، نه در سطح فردی. یعنی نمی‌توان نتیجه گرفت که «افراد» سنتی یا مذهبی لزوما بیشتر محتوای جنسی آنلاین را جستجو می‌کنند.

بدون شک این تکنولوژی‌های جدید دنیای پژوهش را متحول می‌کنند. از خیلی جهات، فعالیت‌های آنلاین (شامل رفتارها) مرتبط‌ترند تا مدل‌های سنتی گزارش شخصی، خصوصا وقتی درباره رفتار مورد سوال (مثل مصرف پورنوگرافی) حساسیت‌های اجتماعی وجود داشته باشد. برای مثال، مطالعه تازه‌ای دریافت که جستجوی گوگل عبارات مرتبط با خودکشی پیش‌بینی‌کننده‌های بهتری برای اقدام به خودکشی هستند تا تمایلات خودکشی گزارش شده توسط خود افراد (ماکلامس و همکاران، ۲۰۱۶). به همین خاطر، انتظار می‌رود پژوهش‌ها درباره رفتار آنلاین به طور فزآینده‌ای در درک روان‌شناسی دوران مدرن کارآمد باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان