آیا آگاهی از ساختار ژنتیکی می‌تواند منجر به زندگی سالم‌تری شود؟

جدیدترین مسائل مربوط به سلامتی و تناسب اندام شامل گرفتن تست  DNA جهت یافتن چگونگی واکنش بدنتان به انواع مختلف غذا و ورزش است.

آیا آگاهی از ساختار ژنتیکی می‌تواند منجر به زندگی سالم‌تری شود؟

جدیدترین مسائل مربوط به سلامتی و تناسب اندام شامل گرفتن تست  DNA جهت یافتن چگونگی واکنش بدنتان به انواع مختلف غذا و ورزش است.

خانم Mandy Mayer که طرفدار تناسب اندام است و 56 سال سن دارد، چندین بار در هفته تمرین می‌کند ولی احساس می‌کند که آب در هاون کوبیدن است.

مربی او پیشنهاد کرده است که او یک تست  DNAFit بدهد. این تست واکنش ژنتیکی بدن را نسبت به غذاها و ورزش‌های کلیدی آزمایش می‌کند.

او گفت: از خوشحالی پریدم و با خودم فکر کردم که چقدر دوست دارم که این موضوع را بدانم.

پس از این‌که او کمی از بزاق خود را ارسال کرد، گزارشی مبنی بر رژیم غذایی و تناسب اندام را در ماه ژانویه دریافت نمود.

او گفت: ذهنم بازمانده بود. آن‌ها به من گفتند که بدنم کافئین را تحمل نمی‌کند و همچنین غذاها را بسیار خوب برایم مشخص کردند و علاوه بر آن بدنم پاسخ بهتری به تمرینات توصیه شده نسبت به هر چیز دیگری نشان داد.

سه ماه بعد او از سایز 12 به 10 کاهش یافت بود و چندین کیلوگرم کم کرده بود. او بدن لاغرتر خود را مدیون آگاهی نسبت به کدهای ژنتیکی خود می‌داند.

او می‌گوید: این راهکار باعث شد که من تمرینات درستی را دنبال کنم تغییراتی را در رژیم غذایی خود به وجود آورم.

تعداد زیادی از استارت آپ‌ها از جمله 23andMe، FitnessGenes، UBiome، DNAFit، Orig3n و Habit در حال انتقال فعالیت خود به این حوزه هستند و امید بر آن است که سفارش آزمایش‌های ژنتیکی از طریق ایمیل زندگی را به سمت‌وسوی بهتری تغییر دهد.

برخی محققین بر این باورند که ارزش بازار جهانی چنین کیت‌هایی تا سال 2022 بالغ بر 10 میلیارد دلار خواهد بود.

اما چگونه کار می‌کنند و چقدر قابل اطمینان خواهند بود؟

مدیر اجرایی شرکت  DNAFitآقای Avi Lasarow توضیح می‌دهد که همه چیز درباره ما به ترکیب خاص ژنتیکی ما که با آن به دنیا آمده‌ایم و محیط اطرافمان باز می‌گردد.

او می‌گوید: بزرگ‌ترین پارامتری که می‌توانیم هر روزه در زندگی خود کنترل کنیم رژیم غذایی ماست. پس با داشتن آگاهی بیشتر در رابطه با موارد ثابت، ژنتیک، می‌توانیم کنترل بهتری داشته باشیم.

او ژن CYP1A2 را که 95 درصد متابولیسم کافئین را کنترل می‌کند به عنوان مثال بیان کرد.

او ادامه داد: برخی افراد متابولیسم سریعی دارند و متابولیسم برخی دیگر آهسته است که این موضوع به تفاوت آن‌ها در این ژن بستگی دارد. زمانی که این موضوع را بدانید، می‌توانید تصمیم آگاهانه بهتری نسبت به مصرف کافئین خود بگیرید.

آقای  Robin Smith مدیر اجرایی شرکت Orig3n  که خدمات آزمایش DNA  در رابطه با سلامتی از قیمت 29 تا 149 دلار را ارائه می‌دهد، می‌گوید که نتایج این آزمایشات می‌تواند به گرفتن تصمیمات آگاهانه در رابطه با چیزهایی که برای بدن شما مفید است کمک کند.

اگر DNA  یک شخص نشان دهد که شخص پتانسیل کمبود ویتامین  Bدارد، او می‌تواند این مورد را در زندگی روزمره خود در نظر بگیرد.

داشتن اطلاعات درباره این‌که  DNA شما نسبت به حساسیت‌های غذایی، گرسنگی، وزن، ویتامین‌ها و سایر موارد چه مشخصاتی دارد شما را به مصرف‌کننده آگاه‌تری تبدیل می‌کند.

می‌توانید نسبت به انتخاب غذایی خود هوشمندانه‌تر عمل کنید و در رابطه با مکمل‌هایی که می‌خرید هوشمندتر باشید و در زمان و انرژی و پول خود صرفه‌جویی کنید و سریع‌تر به نتیجه درخواه خود برسید.

برخی از متخصصین بر این نظرند که در میزان کارایی این کیت‌ها اغراق شده است.

دکتر Jess Buxton  یک نسل شناس در دانشگاه لندن می‌گوید: من مخالف این‌که افراد اگر بخواهند، بتوانند به اطلاعات ژنتیکی خود دسترسی داشته باشند نیستم، به شرط آن‌که نتایج آزمایش و محدودیت‌های آن کاملاً توضیح داده شوند. با این حال نظر من این است که میزان اطلاعات مفیدی که در حال حاضر آزمایش‌های شخصی سلامت می‌توانند ارائه دهند محدود است، چرا که اطلاعات ما در رابطه با تأثیرات اکثر SNP ها و سایر انواع متغیرهای ژنتیکی در رابطه با سلامت فردی، بسیار کم است. که SNP ها متغیرهای ژنتیکی به نام پلی نورفیسم نوکلوئدهای مجرد هستند.

شرایط محدودی از جمله عدم تحمل لاکتوز وجود دارند که متغیرهای ژنتیکی آن‌ها کاملاً واضح است و کاملاً درک شده‌اند، اما چنین حالتی برای اکثر دیگر شرایط حاکم نیست.

او ادامه داد: این متغیرهای ژنتیکی با یکدیگر و سایر فاکتورهای غیر ژنتیکی به نحوی تعامل دارند که ما هنوز کامل آن را نمی‌دانیم. پس غیرممکن است که بتوانیم پیش‌بینی دقیقی بر اساس اطلاعاتی تنها در رابطه با تعداد کمی از متغیرهای درگیر توسط این آزمایش‌ها انجام شود.

او گفت، برخی مطالعات نشان‌دهنده این هستند که این نوع تحلیل‌ها ممکن از کار کنند. برای مثال دانشگاه Trieste و مرکز IRCCS Burlo Garofolo  سلامت مادر و کودکان در ایتالیا به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم‌های غذایی مبنی بر تحلیل‌های ژنتیکی 33 درصد بیشتر وزن کم کرده‌اند.

برخی استارت آپ ها تنها به ساختار ژنتیکی شخص برای توصیه‌های رژیم غذایی و تمرینات بسنده نمی‌کنند.

کیت‌های خانگی شرکت Habit در سانفرانسیسکو شامل مجموعه‌ای از نمونه‌های  DNAو آزمایش خون و نوشیدنی شیک است تا توسط آن‌ها شرکت بتواند متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها را اندازه‌گیری کند.

Neil Grimmer مؤسس و مدیرعامل این شرکت توضیح می‌دهد: برخلاف سایر آزمایش‌های در منزل که تنها DNA را اندازه‌گیری می‌کنند، شرکتHabit   چگونگی کارکرد کل بدن را در نظر می‌گیرد.

او می‌گوید شرکت Habit بیش از 60 نشانگر بیولوژیکی ژنتیکی و خونی، بیومتریک و  انتخابات مربوط به سبک زندگی مرتبط با تغذیه را اندازه‌گیری می‌کنند تا توصیه‌های تغذیه‌ای شخصی برای هر شخص را اتخاذ کند.

آقای Grimmer  می‌گوید توصیه‌های شخصی باید بر اساس کل بیولوژی باشند و نباید تنها به  DNA محدود شود.

اولین فردی که خود را به این موضوع وفق داده است Thierry Attias  مدیر گروه Momentum Sports شرکت مدیریت گروه دوچرخه‌سواری  UnitedHealthcare Pro است.

آقای Attias  که در  Oakland کالیفرنیا زندگی می‌کند، می‌گوید: اگرچه من هفته‌ای چند بار دوچرخه‌سواری می‌کنم، اما باز هم چند کیلوگرم اضافه وزن دارم و کنجکاو بودم که درباره خودم بیشتر بدانم.

او متوجه شد که او به کافئین حساس است و باید غذاهای گیاهی بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهد. او همچنین متوجه شد که بدن او در استفاده از چربی‌ها کند است.

زمانی که Habit  در مرحله آزمایشی خود بود، او تصمیم گرفت که وعده‌های شخصی سازی شده آماده خوردن را به مدت سه سال از شرکت دریافت کند.

او مشتاقانه گفت: یک‌چیز جالب اتفاق افتاد. من 1.8 کیلوگرم در طی چند روز کم کردم. من مقدار هر وعده را یاد گرفتم و همچنین فهمیدم که در هر وعده نیاز است که چه مقدار سبزیجات بیشتری استفاده کنم.

اگر گفت: من در طی 2 ماه 5 کیلوگرم کم کردم.

اما آیا ما واقعاً نیاز به یک کیت آزمایش داریم که به ما بگوید سبزی بیشتری بخور و چربی کمتری مصرف کن تا رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشی، همان توصیه‌هایی که دهه‌هاست که موجود بوده‌اند.

خودتان تصمیم بگیرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر