عوارض و راهکارها پرخوری (۲)

یکی دیگر از دلایل پرخوری این است که مغز ما به طور طبیعی به غذاهای چرب و خوشمزه تمایل دارد و این به انسان‌های نخستین برمی‌گردد.

عوارض و راهکارها پرخوری (2)

ورزش هم یکی دیگر از راه‌های چاره است. دویدن، انجام یک بازی گروهی یا انفرادی و یا یک پیاده‌روی ساده برای کاهش استرس و جلوگیری از پرخوری مفید است. ولی اگر دیدید که علیرغم انجام این روش‌ها همچنان از استرس رنج می‌برید و روی زندگی شما اثر منفی گذاشته است، از یک مشاور یا پزشک کمک بگیرید.

  تمایل طبیعی مغز

یکی دیگر از دلایل پرخوری این است که مغز ما به طور طبیعی به غذاهای چرب و خوشمزه تمایل دارد و این به انسان‌های نخستین برمی‌گردد که در تلاش برای یافتن خوراک، غذاهای خوشمزه‌ای را که برای زندگی و جنگیدن، انرژی بیشتری به آنها می‌داد، را بهترین می‌دانستند. این گفته دکتر کسلر سخنگوی سابق سازمان غذا و داروی آمریکاست. 

بنابراین فقط ضعف اراده نیست که باعث می‌شود ما پرخوری کنیم. دانشمندان آکادمی علوم امریکا طی پژوهش‌های بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی ما غذاهای چرب و شیرین می‌خوریم، مغز ما این پیام را دریافت می‌کند که بدن از این غذا لذت برده و راضی است. همچنین خاطره خوشایند بلندمدتی از این غذای خوشمزه در ذهن ما حک می‌شود. به گفته دکتر کسلر دیدن ظاهر زیبا و وسوسه‌کننده غذا به تنهایی هم می‌تواند باعث پرخوری شود. 

همچنین خاطره‌ای که ما از غذای بخصوصی داریم در این مسأله دخیل است. او می‌گوید: «شما از خیابانی می‌گذرید و به یاد شکلات‌های شیرین و رنگارنگ می‌افتید؛ چرا؟ چون یک بار قبلا از همین خیابان شکلات خریده بودید».

چه باید کرد؟

از خوردن غذاهای محبوب‌تان در موقعیت‌های خاص یا در مکان‌ها و زمان‌های خاص پرهیز کنید. این کار باعث می‌شود که بین این غذاها و این اتفاقات، مکان‌ها یا زمان‌ها ارتباطی شکل نگیرد و در ذهن  شما ارتباطی که منجر به پرخوری شود به وجود نیاید. از آنجایی که ظاهر زیبا و رنگارنگ غذاها هم می‌توانند ما را وسوسه کنند، سعی کنید تا حد امکان از جلوی قنادی یا رستوران فست‌فود رد نشوید.

همچنین دقت کنید که وقتی وسوسه می‌تحریریه دنیای سلامتشوید با خود چه می‌گویید. دکتر کسلر عقیده دارد: «وقتی مغز با فکر خوردن یک غذای چرب و شیرین تحریک شده است،  اگر به خودتان بگویید نه من نباید این را بخورم، فقط میل به خوردن بیشتر خواهد شد. در عوض، حواس‌تان را روی چیزی متمرکز کنید که بیش از خوردن یک قطعه کیک خامه‌ای برای‌تان اهمیت دارد.

مثلا اینکه می‌خواهید با پرهیز از پرخوری سلامتی‌تان را ارتقا دهید یا اینکه اندام زیبا‌تری داشته باشید و بتوانید لباس‌های دلخواه‌تان را بپوشید.

در آخر اگر دیدید که باز هم نمی‌توانید مقاومت کنید، سراغ نوع سالم‌تر از غذاهایی بروید که سخت مشتاق خوردن‌شان هستید. مثلا می‌توانید ماست کم‌چرب با گردو بخورید یا یک لیوان شیر کم‌چرب با کلسیم بالا به همراه شکلات بدون چربی میل کنید. با همه اینها باز هم پرخوری کرده‌اید...

اگر با تمام این تفاسیر باز هم پرخوری کردید، به نکات زیر توجه کنید:

 خودتان را ببخشید

اگر یک بار غذایی نامناسب و پر از چربی و شکر خوردید، دلیل بر این نمی‌شود که دیگر نمی‌توانید به رویه سالم قبلی بازگردید. چنانچه خودتان را سرزنش کنید، امکان دارد این پرخوری روزها ادامه یابد و به سختی بتوانید مهارش کنید.

بلافاصله سراغ رویه سالم قبلی را پیش بگیرید

بی‌درنگ با غذاهایی حاوی پروتئین بدون چربی و میوه و سبزی فراوان آغاز کنید و آ‍ب فراوانی هم بنوشید.

 از تجربه قبلی درس بگیرید

فکر کنید و ببینید که چه چیز باعث شد شما دوباره پرخوری کنید یا کدام غذاها بیشتر وسوسه‌تان کرد. خود را سرزنش نکنید و سرکوفت نزنید.

مدت زمان ورزش را افزایش دهید

برای اینکه راحت‌تر بتوانید رویه سالم قبلی را در پیش گیرید، چند دقیقه به زمان ورزش روزانه‌تان اضافه کنید. البته اگر این چند دقیقه اضافی را به عنوان جریمه پرخوری فرض کنید، از ورزش لذت نخواهید برد و باعث می‌شود که میل‌تان به ورزش هر روز کمتر شود.

 

برای خواندن بخش اول- عوارض و راهکارها پرخوری- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان