به گزارش خبرنگار مهر، مهدی صادقی نیارکی صبح یکشنبه در حاشیه بازدید از کارخانهها مستقر در شهرستان فردیس، با اشاره به اینکه بحث تأمین مالی برای واحدهای صنعتی و تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: با هماهنگیهای انجامشده با صندوق توسعه ملی و از طریق خطوطی که در بانک توسعه صادرات ایجادشده، تسهیلات با نرخ پایینتر به صادرکنندگان ارائه خواهد شد.
وی در خصوص مقررات زدایی و رفع موانع غیرضروری بر سر راه تولیدکنندگان، گفت: در این زمینه اقدامات متعددی از قبیل برگزاری نشستهای تخصصی با صنعتگران انجامشده است و مواردی که از سوی آنها اعلامشده و قابلیت حل شدن دارد موردبررسی قرار میگیرد.
صادقی نیارکی با اشاره به ارزش صادرات، گفت: در حوزه غذایی، داروئی و بهداشتی در ششماهه نخست سال جاری با هفت درصد رشد صادرات مواجه هستیم.
صادرات محصولات غذایی و دارویی به ۳ میلیارد می رسد
مدیرکل دفتر صنایع غذائی، دارویی و بهداشتی وزارت صنایع بابیان اینکه برنامهریزی در حوزه غذایی، دارویی و بهداشتی رسیدن به مرز صادرات ۳ میلیارد دلار است، گفت: این مهم باید در سال جاری محقق شود کمی از برنامه عقب هستیم ولی امید داریم که این مهم انجام میشود.
وی صیانت از ظرفیتهای موجود و ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان را جزو سیاستهای دولت برای حمایت از تولیدات داخلی دانست و گفت: رقابت منجر به افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمامشده میشود.
صادقی نیارکی با تأکید بر اینکه در مقابل کالاهای که مشابه ساخت داخل دارند تعرفه بالاتری وضعشده است، گفت: این مهم برای حمایت از تولیدات داخلی اعمال میشود.
ضرورت ایجاد شرایط پایدار برای تولیدکنندگان داخلی
وی مجموعه اقدامات انجامشده را در راستای توسعه طرحهای توسعهای تولیدکنندگان داخلی برشمرد و به اقدامات انجامشده در حوزه زنجیره توزیع در کشور اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که در راستای زنجیره توزیع در کشور انجامشده است منجر به این مهم میشود که محصول باقیمت کمتری به دست مصرفکننده میرسد و واسطههای غیرضروری حذف میشود.
مدیرکل دفتر صنایع غذائی، دارویی و بهداشتی وزارت صنایع مجموعه اقدامات انجامشده را مهم خواند و گفت: با وضعیت موجود تولیدکنندگان میتوانند در شرایط پایدارتری به تولید پرداخته و نیروی کار متخصص جذب کنند.
سرمایهگذاری مشترک در حوزه آرایشی و بهداشتی کشور انجام میشود
وی در بخش دیگری به سرمایهگذاری مشترک در حوزه آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و گفت: سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای که در دنیا مطرح بوده و دارای برندهای تجاری معتبر هستند از اهمیت بالایی برخوردار است این مهم در حال انجام است تا شاهد استفاده از روشهای نوین در حوزه آرایشی و بهداشتی توسط تولیدکنندگان داخلی باشیم.
صادقی نیارکی اقدامات انجامشده را در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: ۱۴ درصد اشتغال و ۱۱ درصد سرمایهگذاری و همچنین ۱۲ درصد ارزشافزوده حوزه صنعت متعلق به این بخش آرایشی و بهداشتی است.
مدیرکل دفتر صنایع غذائی، دارویی و بهداشتی وزارت صنایع با اشاره به اینکه برندهای مختلفی آرایشی و بهداشتی در کشور مشغول فعالیت بوده که قابلیت صادرات دارند، گفت: رتبه نخست صادرات مختص در حوزه صنعت متعلق به لبنیات و شیر و شکلات است.