ماهان شبکه ایرانیان

پرواز سیمرغ های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

پرونده سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی بسته شد که از زمان اعلام کاندیداها تا زمان اعلام برنده‌ها حرف‌وحدیث‌های زیادی این رویداد را احاطه کرده بود. به‌هرحال، این دوره از جشنواره هم به پایان آمد و سیمرغ‌ها، سیمرغ داران را شناختند و بر شانه‌شان جا خشک کردند. با ما همراه باشید تا نگاهی به فاتحان جشنواره فجر سی و ششم داشته باشیم:

پرونده سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی بسته شد که از زمان اعلام کاندیداها تا زمان اعلام برنده‌ها حرف‌وحدیث‌های زیادی این رویداد را احاطه کرده بود. به‌هرحال، این دوره از جشنواره هم به پایان آمد و سیمرغ‌ها، سیمرغ داران را شناختند و بر شانه‌شان جا خشک کردند. با ما همراه باشید تا نگاهی به فاتحان جشنواره فجر سی و ششم داشته باشیم:

– در رشته بهترین جلوه‌های بصری باوجوداینکه «تنگه ابوقریب» و «بمب» از شانس زیادی برخوردار بودند اما فرید ناصر فصیحی برای فیلم «چهارراه استانبول» این جایزه را کسب کرد.
– در رشته جلوه‌های ویژه میدانی، «تنگه ابوقریب»، آخرین ساخته بهرام توکلی، هیچ رقیبی نداشت و سیمرغ روانه خانه محسن روزبهانی شد، گرچه روزبهانی در همین رشته برای دو فیلم دیگر «به‌وقت شام» و «سرو زیرآب» هم نامزد بود اما درنهایت روزبهانی با کسب این جایزه برای «تنگه ابوقریب» اولین سیمرغ این فیلم را به خانه آورد.– درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد «دارکوب» بتواند سیمرغ بهترین چهره‌پردازی را به‌راحتی کسب کند اما این جایزه نصیب «تنگه ابوقریب» و سعید ملکان شد تا این فیلم از ابتدای شب اختتامیه، شروع پرشوری داشته باشد.
– بهترین طراحی لباس هم به سارا خالدی زاده برای فیلم تحسین‌شده «بمب» رسید و «خجالت نکش»، و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» که رقیبان قدری بودند ناکام ماندند.
– درزمینهٔ بهترین طراحی صحنه، «سرو زیرآب» برخلاف پیش‌بینی‌ها توانست سیمرغ را در دستان عباس بلوندی نشاند تا این فیلم بی سروصدای جشنواره، شب پرسروصدایی را در اختتامیه آغاز کند.
– بهترین صدابرداری هم همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نصیب فیلم «تنگه ابوقریب» و رشید دانشمند شد و درزمینهٔ صداگذاری، علیرضا علویان برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «به‌وقت شام» به‌حق سیمرغ را به خانه برد.– در شاخه بهترین موسیقی متن، برخلاف پیش‌بینی‌ها که بیشتر به سمت النی کاریندرو و فیلم «بمب» بود، کارن همایون‌فر که سال شلوغی را هم‌پشت سر گذاشت برای فیلم «به‌وقت شام» موفق به کسب سیمرغ بلورین شد.
– بهرام دهقانی که استاد بی‌چون‌وچرای تدوین ایران است برای فیلم «عرق سرد» توانست این جایزه را به همراه محمد نجاریان کسب کند و هنگام دریافت جایزه‌اش از باران کوثری ستاره این فیلم که در طول مراسم حضور داشت اما نشان داده نمی‌شد تشکر کرد.
– رقابت در رشته بهترین فیلم‌برداری به‌شدت تنگاتنگ و سخت بود، اما درنهایت این علیرضا زرین‌دست بود که با کنار زدن رقبایش توانست سیمرغ را برای فیلم «سرو زیرآب» تصاحب کند. در این میان حمید خضوعی ابیانه و هنرنمایی‌اش در «تنگه ابوقریب» و قاب‌های بی‌نظیر پیمان شادمان فر در «مغزهای کوچک زنگ‌زده» نادیده گرفته شدند.– در رشته‌های بازیگری اتفاقات جالبی روی داد و جشنواره با حرکت به سمت گذشته با اهدای دیپلم افتخار به امین حیایی برای «شعله‌ور» سیمرغ بلورین را به امیر جدیدی برای فیلم‌های «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب» اهدا کرد. سارا بهرامی هم که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با یک گریم سنگین و یک بازی اغراق‌شده در نقش یک زن معتاد در «دارکوب»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره را به خود اختصاص داد. جمشید هاشم‌پور با سیمرغ بلورینش برای نقش کوتاهی که در «دارکوب» ایفا می‌کند یکی از پیش‌بینی‌ناپذیرترین سیمرغ‌ها را کسب کرد و سحر دولتشاهی در نقطه مقابل برای هنرنمایی‌اش در «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کرد.– شگفتی اصلی مراسم اهدای جوایز سی و ششمین جشنواره فجر زمانی رخ داد که در بخش فیلم‌نامه دو سیمرغ اهدا شد و یکی از آن‌ها نصیب کامبوزیا پرتوی برای فیلم «کامیون» شد. پرتوی هم در اعتراض به نادیده گرفته شدن سعید آقاخانی در این فیلم سیمرغش را به او اهدا کرد. دومین سیمرغ بلورین این بخش نیز نصیب هومن سیدی و فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» شد تا سیدی که بعد از کسب جایزه بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه که حتی از وجود این جایزه خبر هم نداشت برای دومین بار روی سن حاضر شود. یکی دیگر از جایزه‌هایی که گویا کسی از وجودش خبر نداشت، جایزه بهترین فیلم اول بود که مدعی‌های زیادی نداشت و به رضا مقصودی برای فیلم «خجالت نکش» رسید.– جایزه ویژه هیئت‌داوران هم به فیلم «بمب» پیمان معادی تعلق گرفت تا این فیلم خیلی هم‌دست خالی با جشنواره خداحافظی نکند. سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی هم به فیلم «سرو زیرآب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر رسید.
– در شاخه بهترین کارگردانی بازهم با دو سیمرغ روبرو شدیم که اولی‌اش خیلی غافلگیرانه روی شانه ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم «به‌وقت شام» نشست و حاتمی کیا هم در هنگام دریافت جایزه‌اش با صحبت‌های جنجالی و انتقاد از رضا رشید پور مجری برنامه و رویکرد او در تلویزیون از بی‌اعتنایی هیئت‌داوران به سوژه فیلمش شکایت کرد. بعد از صحبت‌های تندوتیز حاتمی کیا، بهرام توکلی با کسب دومین سیمرغ این رشته، «تنگه ابوقریب» را به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های جشنواره سی و ششم تبدیل کرد. موفقیتی که با کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم کامل شد.– اما مهم‌ترین جایزه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، یعنی جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سعید سعدی برای تهیه‌کنندگی فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رسید تا این فیلم هم، همپای «تنگه ابوقریب» از فیلم‌های موفق این جشنواره باشد و هومن سیدی و بهرام توکلی فاتحان جشنواره سی و ششم لقب بگیرند. «تنگه ابوقریب» با شش سیمرغ و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» با چهار سیمرغ، «به‌وقت شام»، «سرو زیرآب» و «عرق سرد» هم هرکدام با سه سیمرغ جشنواره فجر را به پایان رساندند.

درنهایت شامگاه بیست و دوم بهمن‌ماه، با پرواز سیمرغ‌ها به خانه‌شان، جشنواره سی و ششم فجر هم پایان یافت و سال نوی سینمای ایران رسماً آغاز شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان