لوازم آرایشی ارزان و بی‌کیفیت؛ یک روز زیبایی یک عمر عوارض!

اگر اغراق نکرده باشیم زیبایی چهره آرزوی تمام دختران جوان و زنان جهان است و گاهی برای زیباتر شدن و برای این‌که از قافله عقب نمانند دست به هرکاری می‌زنند

اگر اغراق نکرده باشیم زیبایی چهره آرزوی تمام دختران جوان و زنان جهان است و گاهی برای زیباتر شدن و برای این‌که از قافله عقب نمانند دست به هرکاری می‌زنند. استفاده کردن از لوازم آرایشی برای زیباتر شدن دیگر بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند که بیشتر زنان برای زیباتر شدن از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند اما استفاده از لوازم آرایشی چیز تازه‌ای نیست؛ زیرا در گذشته‌های دور و در دوران مصر و رم باستان هم تمام زنان برای زیباتر شدن و باشکوه‌تر شدن از لوازم آرایشی  استفاده می‌کردند. 

شاید باور کردنی نباشد، اما در دوران مصر باستان مردها هم آرایش می‌کردند تا برای تصاحب زنان زیبا، با یکدیگر رقابت کنند؛ اما جالب این است که در آن دوران، لوازم آرایشی ارگانیک و یا به‌تعبیر درست‌تر طبیعی بودند و به شکل طبیعی ساخته می‌شدند. مطمئنا طبیعی بودن لوازم آرایشی بسیار سودمندتر و بی‌ضررتر از لوازم آرایشی‌هایی هستند که از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند.

لوازم آرایشی ارزان و بی‌کیفیتCredit: The News Track

استفاده کردن از لوازم آرایشی بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت، در واقع به نوعی خودزنی است. زنان عمدا و یا سهوا به این لوازم روی می‌آورند تا شاید بتوانند با پرداخت پول کمتری زیباتر شوند. این کار دقیقا خودزنی است؛ چون لوازم آرایشی بی‌کیفیت از انواع مواد شیمیایی ساخته می‌شوند که در واقع دشمن پوست و به‌خصوص دشمن پوست صورت هستند. از عوارض این مواد شیمیایی خطرناک پیری زودرس پوست، کهیر زدن پوست و جوش‌های چرکین هستند. در بعضی‌ از افراد ممکن است این عوارض دیرتر اتفاق بیفتد؛ اما دلیل بر این نیست که این اتفاق‌های ناخوشایند هرگز رخ نمی‌دهند و به‌قول‌معروف دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد! در همین راستا دانستن چند روش ساده برای این‌ که آرایش‌تان طبیعی به نظر برسد امری ضروری است.

لوازم آرایشی بی‌کیفیت در صورتی که همیشه بر روی پوست صورت زده شوند انسان را دچار انواع بیماری‌های پوستی می‌کنند. خارش پوست صورت و التهاب‌های پوستی از عوارض شایع لوازم آرایشی بی‌کیفیت هستند. مواد مضر لوازم آرایشی بی‌کیفیت هنگامی‌که بر روی پوست مالیده می‌شوند به سرعت دست‌به‌کار می‌شوند و از راه منافذ پوست وارد بدن می‌شوند و شروع به از بین بردن سیستم‌های دفاعی بدن می‌کنند. پوست صورت تنها نقطه بدن است که وقتی دچار آسیب‌های جدی شود دیگر نمی‌شود به حالت قبل بازگردانده شود؛ زیرا عصب‌های پوست صورت بسیار حساس هستند و به کوچک‌ترین آسیب واکنش نشان می‌دهند.

لوازم آرایشی ارزان و بی‌کیفیتCredit: health

اتحادیه‌ی مصرف‌کنندگان فرانسه، از کلیه‌ی مشتریان اروپایی خواسته است که از برندهای لوازم آرایشی نیوا، داو، لورئال، رکسونا و گارنیه که حاوی مواد شیمیایی مضر و آلرژی‌زا هستند خریداری نکنند. این برندها برای این‌که بتوانند محصولات خود را بادوام‌تر کنند از نگهدارنده‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند. این نگهدارنده‌ها بسیار خطرناک هستند و به گفته‌ی متخصصان در بهترین حالت پوست صورت را دچار التهاب و خارش‌های شدید می‌کنند. پس بیایید آرایشگر حرفه‌ای صورت خود باشید.

جالب‌تر این‌که برند لوازم آرایشی لورئال از بهترین و معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی فرانسه و جهان نیز بوده‌است و هنگامی‌که متخصصان متوجه شدند که این برند از مواد نگهدارنده‌ی خطرناک استفاده می‌کند، به تمام مصرف کننده‌ها و خریداران توصیه کردند دیگر سراغ این برند نروند. مطمئنا این شرکت با ضرر مالی سنگینی روبه‌رو خواهد شد؛ اما جالب این‌جاست که شعار برندهای تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی معروف جهان، اول سلامت و بعد زیبایی بوده است. باید دید که چه اتفاقی افتاده است که این برندها دیگر به سلامت انسان‌ها و طرفداران خود اهمیت نداده‌اند و باید دید که چه جوابی برای منتقدان خود و مشتریان پر پروپاقرص خود آماده کرده‌اند؟

لوازم آرایشی ارزان و بی‌کیفیتCredit: yelp

کسانی که می‌خواهند با لوازم آرایشی زیبا شوند باید قبل از خریداری کردن لوازم آرایشی به پیشینه‌ی برند توجه داشته باشند و با کمی تحقیق می‌توان بهترین تصمیم را گرفت تا گرفتار انواع بیماری‌های پوستی نشد.

در جامعه‌ی ما، زنان لوازم آرایشی را جزو احتیاجات زندگی خود می‌دانند؛ تا جایی که گمان می‌کنند که اگر زمانی از لوازم آرایشی استفاده نکنند در نظر مردها زیبا جلوه نمی‌کنند. متاسفانه زنان ما سلامتی را فراموش کرده‌اند و تنها به فکر زیباتر شدن هستند. یکی از اشتباهات متداول میان زنان جامعه‌ی ما خریدن لوازم آرایشی ارزان قیمت است. این نوع لوازم آرایش‌ها شاید بتوانند مانند لوازم آرایشی سالم، شما را زیبا جلوه بدهند، اما آیا می‌توانند سلامتی همه را تضمین کنند؟

یکی از بیماری‌های رایج میان زنان، بیماری سردرد است. شاید خیلی از زنان جامعه، این موضوع مهم را ندانند که لوازم آرایشی می‌توانند باعث به وجود آمدن سردرد شوند. به گفته‌ی محققان، زنانی که زیاد آرایش می‌کنند و یا آرایش غلیظ می‌کنند دچار سردرد، خستگی و حالت تهوع می‌شوند. ممکن است شما شغل راحت و بی دردسری داشته باشید؛ اما به‌دلیل استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی بر روی پوست صورت خود تمام مجاری و منافذ پوست صورت خود را می‌پوشانید و بعد از چند ساعت سردرد و خستگی به‌سراغ شما می‌آید؛ اما اگر به‌خاطر شغلتان مجبور هستید که آرایش کنید و تا ساعت‌ها نباید آرایش را پاک کنید لازم است تا بسیار اندک و به‌قول‌معروف آرایش ملایم انجام دهید تا کمتر در معرض صدمات و عوارض لوازم بهداشتی قرار بگیرید. خانم‌هایی که همیشه از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند باید به‌سرعت و به‌محض برگشتن به منزل با دقت و به نحوی که تمام مواد آرایشی از روی پوست صورت پاک شوند صورت خود را با آب و صابون بهداشتی بشویند تا هیچ‌گونه مواد آرایشی بر روی پوست آنان باقی نماند. به گفته‌ی محققان، اگر مواد آرایشی طولانی‌مدت بر روی پوست صورت قرار بگیرند پوست را به اصطلاح بیمار می‌کنند.

لوازم آرایشی ارزان و بی‌کیفیتCredit: MedicineNet

در همین‌زمینه محمد حسیبی، داروساز، می‌گوید: «بعضی از کالاهای آرایشی و بهداشتی برای زیبایی و بعضی از این اقلام مصرف پزشکی دارند و باید با نظر پزشک استفاده شوند.»

وی همچنین با بیان این که ایران جزو کشورهای اصلی مصرف‌کننده‌ی لوازم آرایشی است، تصریح کرد: «نود درصد لوازم آرایش موجود در ایران تقلبی و بدون مجوز است.»

استفاده کردن بیش از اندازه و ماندن طولانی مدت مواد آرایشی بر روی پوست صورت، پوست صورت را دچار چین و چروک می‌کند. بعضی از سازندگان لوازم آرایشی بسیار باهوش هستند و عمدا کاری می‌کنند تا لوازم آرایشی آن‌ها پس از قرار گرفتن بر روی پوست، آن را چروک و پیر کنند و باز به ما توصیه می‌کنند که در صورت چروک بودن پوست از لوازم آرایشی که خودشان برای برطرف کردن چین و چروک پوست ساخته‌اند استفاده کنیم! اما ما در این مقاله قصد تهمت زدن به تمام لوازم آرایشی را نداریم و نمی‌توان گفت که تمام لوازم آرایشی مضر هستند. شما باید باهوش باشید و در خرید لوازم آرایشی وسواس به خرج دهید تا افراد سودجو نتوانند به خواسته‌ی خود که همان منافع شخصی است برسند.

لوازم آرایشی ارزان و بی‌کیفیتCredit: fysiotape

رژلب یکی از پر استفاده‌ترین لوازم‌ آرایشی است که در صورت استفاده بیش از اندازه، ممکن است سلامت انسان را به‌خطر بیندازد چون آلومینیوم از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی رژ لب‌ها هستند که اگر این ماده به درون بدن فرد وارد شود فرد را به مرور زمان دچار بیماری کم خونی طولانی مدت می‌کند. نه‌تنها رژلب، بلکه تمام برق لب‌ها و محافظ‌های لب از مواد خطرناکی ساخته شده‌اند که برای سلامت تمام انسان‌ها مضر هستند. مواد تشکیل دهنده‌ی رژلب‌ها شامل اکسید روی، ترت-بوتیل هیدروکوینون و باریم سولفات هستند که هر کدام از این مواد خطرناک، می‌توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند. شاید فکر کنید که چون رژلب تنها بر روی لب‌ها مالیده می‌شود، نمی‌تواند مواد مضر را وارد بدن کند؛ اما کاملا در اشتباه هستید چون رژلب همراه آب و مواد غذایی وارد بدن می‌شود و ممکن است این مواد حتی به کبد و کلیه‌ها نیز آسیب برسانند.

لاک‌های ناخن یکی دیگر از پراستفاده‌ترین لوازم آرایشی زنان هستند که در صورت نامرغوب و بی‌کیفیت بودن، می‌توانند به ناخن‌های انسان آسیب‌های جدی وارد کنند. یکی از این آسیب‌ها شکننده شدن ناخن‌ها است. هنگامی‌که یک لاک نامرغوب را بر روی ناخن‌های خود می‌زنید ناخن‌های شما نازک می‌شوند و دیگر نمی‌توانید مانند گذشته ناخن‌های خود را بلند نگه دارید چون به محض این‌که ناخن در معرض این لاک‌ها قرار می‌گیرد سرعت رشدش کم می‌شود و حتی دیگر مانند گذشته زیبا و خوش رنگ نمی‌شود.

لوازم آرایشی ارزان و بی‌کیفیتCredit: The Girl Side

مسئله به این جا ختم نمی‌شود چراکه رییس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی کرج، از عرضه‌ی غیرقانونی لوازم آرایشی در پیاده‌روها و قطار شهری کرج خبر داده و گفته: «لوازم آرایشی بی‌کیفیت در خرازی، سوپر‌مارکت، فروشگاه‌های پوشاک و داروخانه‌ها نیز توزیع می‌شود و داروخانه‌ها غرفه‌ی لوازم آرایشی خود را به افراد مختلف اجاره می‌دهند و نظارت خاصی بر کالای فروشی این غرفه‌ها نمی‌شود.»

محمدابراهیم شهبازی می‌افزاید: «هیچ کدام از این لوازم آرایشی مورد تأیید اتحادیه نیست و در صورت بروز هر گونه مشکل، اتحادیه‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی در مورد آن پاسخگو نخواهد بود.» 

استفاده کردن از لوازم آرایشی بد نیست و تنها مقصود ما از این مقاله این است که بگوییم همه باید در انتخاب لوازم آرایشی دقت کنند و صرف این‌که لوازم آرایشی گران و یا ارزان هستند نمی‌توان گفت که خوب و یا بد هستند. برای یک روز زیبایی سلامت خود را برای یک عمر به خطر نیندازید. تمام تلاش ما در این مقاله این بود که به شما بگوییم زیبایی درون مهم‌تر از زیبایی بیرون بدن است.

لوازم آرایشی ارزان و بی‌کیفیتCredit: Marie Reyes

مردهای جامعه ما با پایین آوردن توقع خود می‌توانند تا حدود زیادی به سلامت زنان جامعه کمک کنند و به‌جای این که ساعت‌ها وقت خود را جلوی آینه تلف کنیم، می‌توانیم راه‌های چگونه بهتر زندگی کردن و سالم زندگی کردن را پیدا کنیم تا بتوانیم با هنجارها و مشکلات جامعه مبارزه کنیم.

در پایان این مطلب، توصیه می‌کنیم تا مقاله‌‌ی‌ اختصاصی بسیار مفید و سودمند بنیتا را با نام مروری بر لوازم آرایشی، حتما بخوانید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان