در این مقاله قصد داریم به بررسی زیر و بمهای دو خودروی رنو ساندرو استپوی رومانی و محصول خوشقیافه چینی یعنی برلیانس C3 بپردازیم تا با نقاط برتری و ضعف این دو خودرو بیشتر آشنا شویم. در ادامه مطلب با چرخان همراه شوید.
معرفی کمپانی
نسل اول رنو ساندرو در سال 2017 ابتدا در رومانی معرفی شد و بعد از مدتی در نمایشگاه فرانکفورت در مقابل عموم قرار گرفت.
ساندرو استپوی نیز تا کنون در قالب دو نسل به بازار ارائه شده است. این خودرو توسط شرکت زیر مجموعه سایپا یعنی پارسخودرو در ایران عرضه میشود.
از طرف دیگر گروه خودروسازی برلیانس با نام کامل برلیانس اتو که یکی از قدیمیترین شریک چینی برای خودروسازی سایپا به حساب میاید. برلیانس دو سال است که وارد بازار خودرویی ایران شده است و با استقبال خوبی هم روبرو شد.
طراحی ظاهری
در بحث طراحی ظاهری دو خودرو، در ابتدا باید گفت به نظر میرسد که چینیها در طراحی ظاهری خودرو بهتر عمل کردهاند. البته سلیقه و نظر هر فرد متفاوت است اما در نگاه اول به وضوح برتری با خودروی برلیانس C3 است. برلیانس و کمپانی بیامو در حال حاضر دو شریک تجاری محسوب میشوند و تشابه زیاد طراحی برلیانس C3 به محصولات بیامو ناشی از همین امر است.
طراحی داخلی
در قسمت طراحی داخلی خودروی ساندرو استپوی شباهت بسیار زیادی با صاحب پلتفرم خود یعنی تندر 90 دارد، در کل طراحی داخلی ساده و معمولی است و نمیتوان مورد چشمگیری در آن یافت. در قسمت نمای داخلی دو خودرو باید بگوییم که هیچکدام زیاد جالب عمل نکرهاند (نسبت به قیمت خودرو) و حس رانندگی با یک ماشین بالای 40 میلیون به راننده القا نمیشود.
در قسمت کابین ساندرو استپوی همان تعریف شباهت بیاندازه به خودروی تندر 90 در قسمت کابین کاملا صدق میکند. انتقادی که اکثر خریداران محصولات رنو دارند، همین بحث طراحی بیروح و خستهکننده (علیالخصوص قسمت داخل کابین) رنو است که در مورد ساندرو استپوی نیز صدق میکند.
اما از طرفی خودروی برلیانس C3 نیز در طراحی داخلی ایدهال کار نکرده و تنها نکته مثبت، پنل پشت فرمان است که با طرح سیلندری سرعت سنج و دور موتور اسپرت (شبیه به مزدا 3) است.
عملکرد و مشخصات قوای محرکه
در بخش پیشرانه و مشخصات فنی اجازه بدهید با خودروی رنو ساندرو استپوی کار را شروع کنیم. موتور KM4 A6 بنزینی برای نسخه دستی 5 سرعته و پیشرانه KM4 C6 برای مدل اتوماتیک با توان 105 اسب بخار در ایران عرضه می شود. موتور 1.6 لیتری ساندرو استپ وی نیز مانند نمونه معمولی ساندرو و ال 90 یارای تولید 105 اسب بخار قدرت را دارد.
از طرف دیگر در مدل دنده دستی، ماهک بندی مکانیزم تعویض دندهها نیز با مکانیزم کابلی جایگزین شده و شاهد حذف گردگیرهای پولوس و استفاده از کاسه نمد برای آب بندی روغن گیربکس هستیم. شتاب 0 تا 100 کلیومتر بر ساعت این خودرو برای مدل های اتوماتیک و دستی به ترتیب 10.5 و 11.5 ثانیه برای موتور خودرو های تولید داخل ثبت شده است.
اما مشخصات فنی رقیب چینی، برلیانس C3 در دو نسخه با جعبهدندههای دستی و اتوماتیک قابل خرید است که قدرت 103 اسببخار و گشتاور 138 نیوتنمتر تولید میکند. با توجه به اینکه نهایت قدرت در دور موتور 5800 دور بر دقیقه و بیشترین گشتاور از دور موتور 4000 دور بر دقیقه را به راننده عرضه میکند، نمیتوان شتاب بالایی از H320 و C3 کراس انتظار داشت. این خودرو در نمونهی مجهز به جعبهدنده 5 سرعته دستی، 12.5 ثانیه و در نسخهی اتوماتیک، نزدیک به 13 ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون احتیاج دارد. حداکثر سرعت این خودرو 175 کیلومتر در ساعت ثبت شده است.
ایمنی و امکانات رفاهی
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، هر دو خودرو با دارا بودن امکاناتی استاندارد (البته با توجه به سال تولید) میتوانند نیاز خریداران (با توجه به قیمت پرداختی) رفع نمایند. اما به نظر میرسد این خودروی چینی در قسمت امکانات و تجهیزات کمی بروزتر عمل کرده است،
در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک شاهد امکاناتی از قبیل: سیستم الکتریکی باز کردن درب صندوق عقب و غربیلک فرمان چرمی مجهز به دکمه تنظیم صدا، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، چراغ مهشکن جلو، میله فرمان جمعشونده، چهار شیشه بالابر برقی، دارای سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، بسته شدن پنجره ها با استفاده از ریموت کنترل، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت به همراه تنظیم گودی کمر هستیم. C3 کراس به نوعی مدل فولآپشن برلیانس H320 است و به جای سیستم صوتی 2 بلندگو و 2 توئیتر در مدل استاندارد، دارای 4 بلندگو و 2 توئیتر است؛ درحالیکه هر دو مدل از درگاه USB و پخش فایلهای صوتی Mp3 پشتیبانی میکنند.
مهمترین تفاوت و برتری برلیانس نسبت به استپ وی، نمایشگر 7 اینچی میان داشبورد است که همراه با ناوبری ماهوارهای ارائه میشود.
اما خودروی رنو استپوی به نظر میرسد در برابر این خودروی چینی در قسمت تجهیزات زیاد حرفی برای گفتن ندارد. استپوی با وجود داشتن امکاناتی از قبیل آینه های جانبی برقی مجهز بهمراه گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، کامپیوتر اطلاعات سفر، احتیاج به آپشن هایی از قبیل سنسور دنده عقب، ضبط و باند مناسب و دلخواه، صندلی زیبا، سان روف و… در مقایسه با مدل های چینی کاملاً در این خودرو مشهود است.
برلیانس در بحث ایمنی میتوان به 2 کیسه هوای مخصوص راننده و سرنشین جلو، ترمزهای مجهز به سیستم ABS و EBD و قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور، میله ضربه گیر درهای جانبی، قفل اتوماتیک درها هنگام رسیدن سرعت به 20 کیلومتر بر ساعت، باز شدن خودکار دربها هنگام تصادف اشاره کرد.
همچنین این خودرو توانسته 5 ستاره ایمنی از بنیاد تست تصادفات چین (C-NCAP) کسب کند. اما رنو با مهندسی خوب خود موفق شد تا در زمان ارائه نسل دوم، با چند تغییر نسبتا کوچک، 4 ستاره ایمنی را برای ساندرو کسب کند، در واقع از این اتومبیل انتظار می رود که امکاناتی مانند کنترلر پایداری خودرو و کیسههای هوای کناری را کامل داشته باشد. اما متاسفانه فعلا برنامه ای برای عرضه این مدل 4 ستاره در بازار ایران وجود ندارد.
قیمت و خدمات پس از فروش
گروه خودروسازی سایپا و زیر مجموعه آن یعنی پارسخودرو، تولیدکننده این دو محصول بوده و با توجه وجود نمایندگیهای گسترده این گروه صنعتی در سرتاسر کشور و همچنین تقاضای بالای خریداران باعث شده تمام لوازم جانبی در بازار موجود باشد. پس میتوان با خیالی آسوده هر یک از دو خودرو را خریداری کرد.
در حال حاضر برلیانس C3 کراس نسخه اتوماتیک با قیمت 58 میلیون تومان و نسخه دستی 48 میلیون 200 هزار تومان عرضه میگردد. همچنین خودرو ساندرو استپوی دو دو نسخه دستی و اتوماتیک به ترتیب با قیمت 56 میلیون تومان و 63 میلیون تومان عرضه میشود.