شما احتمالا زن با اعتماد به نفسی هستید. می‌دانید قوی و ارزش‌مندید، ولی گاهی اوقات شریک عاطفیتان چیزی می‌گوید که می‌خواهید از نظرها پنهان شوید. فقط شما نیستید، مردان جملاتی به زبان می‌آورند که حتی زنانی که بیشترین حد اعتماد به نفس را دارند، حس بدی به آن‌ها دست می‌دهد. آقایان، این‌ها جملاتی هستند که اعتماد به نفس شریک عاطفی شما را کاهش می‌دهند:

 

«اون دختره خیلی جذابه!»

وقتی مردی درباره جذابیت دیگران صحبت می‌کنند، باعث می‌شود شما به خودتان شک کنید.

به گفته کریستی چارخوتیان، روانکاو ازدواج و خانواده، یکی از غیرمحترمانه‌ترین چیزهایی که مردان جلوی زنان می‌گویند، نظر دادن درمورد دیگر زنان است. به زنان حس کوچک بودن می‌دهد و اعتماد به نفسشان را کاهش می‌دهد.

 

«فکر احمقانه‌ایه!»

حتی اگر فکر کنید زن باهوشی هستید، اگر شریک عاطفیتان ارزش اید‌ه‌های شما را کاهش بدهد بسیار ناراحت کننده است. و اگر خودتان به هوشتان شک داشته باشید، حتی آسیب بیشتری نیز می‌رساند.

به گفته چارخوتیان: «طبق تحقیقات مجله علم (science) دختران از سنین 5-6 سالگی احساس می‌کنند به اندازه پسرها باهوش نیستند. وقتی مردی ترس‌های شریک عاطفی خود در مورد هوش او را تایید کند، بیشتر از آن چه که فکر می‌کند آسیب رسان است.»

به جای بی‌ارزش کردن ایده‌های شریک عاطفی خود، هوش او را به رسمیت بشناسید و روی نکات مثبت او تاکید کنید.

 

«وزن اضافه کردی!»

متاسفانه، بسیاری از زنان از وزن خود راضی نیستند. نظر دادن در مورد وزن و بدن، عدم اعتماد به نفس در او را تحریک می‌کند و از ظاهرش خجالت خواهد کشید.

به گفته شری هلر:«به زنان آموخته شده ارزش خود را به میزان زیبایی و جذابیتشان ربط بدهند. ایجاد تعادل بین هویت و ظاهربینی در دنیایی که بیشتر از هویت، به ظاهر زنان اهمیت می‌دهد کار دشواری است.» هنگامی که شریک عاطفی او درمورد وزن اضافه کردنش نظری بدهد، به او حس نازیبا بودن دست می‌دهد.

بهترین کار این است که به او اطمینان بدهید در هر شرایطی او را دوست دارید و معتقدید زیباست. اظهار نظر منفی در مورد ظاهر او، حتی اگر قصد بدی نداشته باشید، اعتماد به نفس او را کاهش می‌دهد و حس کافی نبودن می‌کند که برای هر کسی و هر رابطه‌ای مسئله خوبی نیست.

 

«داری پیر میشی!»

بسیاری از زنان از افزایش سن خود آگاهند، به خصوص اگر بچه بخواهند. یکی از بدترین چیزهایی که مردان به زنان می‌توانند بگویند، این است که پیر شده است. به خصوص که پیر شدن، یعنی شانس بچه‌دار شدن او نیز کاهش یافته است.

برای بسیاری از زنان، ایجاد تعادل بین مادر بودن و نیاز به تحصیل و شغل چالش برانگیز است. گفتن این نوع جملات، موجب می‌شود ترس او از مادر نشدن و ایجاد خانواده تحریک شود و احساس کند زنی که «باید» باشد، نخواهد شد.

در عوض، مشکلاتی که زنان امروزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را درک کنید و به طور با ملاحظه‌تری درمورد پدر و مادر شدن صحبت کنید.

 

«هیستریک نشو!»

آیا احساساتی هستید؟ اگر مردان نظر منفی درمورد نحوه ابراز احساسات شما بدهند، به شما حس ناامنی دست خواهد داد و احساساتتان را مخفی خواهید کرد.

به گفته هلر:«زنانی که احساساتشان را بروز می‌دهند، معمولا برچسب هیستریک یا غرغرو بودن می‌خورند. وقتی مردی این نظر را بدهد، به طور تحقیرآمیزی می‌گوید که زن را نمی‌توان کنترل کرد. درنتیجه زن به اختیار و قدرت خود شک می‌کند.»

با این حال، اگر مرد با قدرت زن مشکلی نداشته باشد، هنگام تقابل با زن احساساتی مشکلی نخواهد داشت.

 

«چرا لبخند نمی‌زنی؟»

اغلب اوقات، زنان این جمله را به هم می‌گویند. هنگامی که شریک عاطفی شما از شما انتظار دارد همیشه لبخند بزنید و خوشحال باشید، یعنی بقیه احساسات شما را نادیده می‌گیرد.

به گفته هلر:«همیشه شاد بودن، انسانی نیست. وقتی مرد از زن می‌خواهد لبخند بزند، یعنی جدی بودن زن هیچ جذابیتی ندارد و باید تک بعدی باشد.»

برای شناختن تمام شخصیت زن، بخش‌های ناشاد او را نادیده نگیرید.

 

«لباس جذاب نمی‌پوشی!»

هنگامی که مدت زیادی از رابطه شما می‌گذرد، لباس‌های راحتی خواهید پوشید. اگر شریک عاطفیتان در مورد طرز لباس پوشیدن شما نظر دهد، حس می‌کنید دیگر خواستنی نیستید.

به گفته هلر:«وقتی مردی این جمله را به زبان می‌آورد، زن احساس می‌کند سلیقه او را قبول ندارد و برای خواستنی بودن باید لباس جذاب بپوشد.»

با این وجود، این بدین معنا نیست که مرد هیچ گاه نمی‌تواند در مورد لباس همسرش نظر دهد. اگر مردی بی قصد و غرض درخواست کند لباس جذابی به تن کنید، ایرادی ندارد.

 

«پریودی؟»

این جمله، به نحو بی‌ادبانه‌ای اشاره به این دارد که غیرمنطقی و بیش از حد احساسی هستید و بسیار آزار دهنده است. عادت ماهانه به خودی خود مسئله آزاردهنده‌ای هست و ربط دادن آن به احساسات معتبر زنان، خشم آن‌ها را برمی‌انگیزد.

هنگامی که مردان این جمله را به زبان می‌آورند، یعنی فقط یک عدم تعادل بیوشیمیایی می‌تواند این رفتار را توضیح دهد و به زنان اجازه شرح دادن دلیل رفتارشان را نمی‌دهد.

 

پیش کشیدن مشکلات گذشته او

با این که برخی جملات به طور جهانی اعتماد به نفس زنان را کاهش می‌دهند، یکی از بدترین کارهایی که شریک عاطفیتان می‌تواند انجام دهد این است که عمدا مسائلی که می‌داند به شما حس بدی می‌دهد را به خصوص هنگام بحث، پیش بکشد.

به طور مثال، اگر زنی در دوران نوجوانی خود آکنه شدیدی داشته و مایه خجالت او بوده، اگر شریک عاطفیش این مسئله را مسخره کند تمام آن احساسات منفی را دوباره زنده خواهد کرد.

 

به افزایش اعتماد به نفس او کمک کنید.

اگر مردی هستید که سعی بر افزایش اعتماد به نفس همسر خود دارید، در مورد او بخصوص جلوی دیگران با جملات مثبت سخن بگویید و مسائلی نظیر موفقیت‌ها یا تجربیات جالب او را پیش بکشید. این کار نشان می‌دهد برای او ارزش قائلید و از بودن با او در اجتماع، افتخار می‌کنید.

تنها سخنان شما نیست که مهم هستند، واکنش شما به سخنان او نیز اهمیت دارد. مثلا، اگر در مورد دیگر زنان نظر می‌دهد، می‌توانید به او بگویید به اندازه آن زنان (و در نظر شما، حتی بیشتر) ارزشمند است. علاوه بر این، به نکته‌ای درمورد او که دوست دارید و دیگر زنان احتمالا نداشته باشند اشاره کنید.

به او اجازه دهید بدرخشد و دیگران را نیز ترغیب کنید از او تجلیل کنند و بگویند کارش عالی بوده است. در یک جمله، همیشه در کنارش باشید.