فیلم هفته/ گیتا؛ روایتگر داستانی مادرانه

دوستان و همراهان خوب بنیتا، اگر از مخاطبان جدی سینما هستید و عادت دارید آخر هفته‌ها برای تماشای فیلم‌های ایرانی به سینما بروید، از این هفته هر پنجشنبه با ما همراه باشید. ما هر پنج‌شنبه یکی از فیلم‌های روی پرده را معرفی می‌کنیم و همه اطلاعاتی را که برای انتخاب فیلم لازم دارید، برایتان یکجا جمع خواهیم کرد.

 دوستان و همراهان خوب بنیتا، اگر از مخاطبان جدی سینما هستید و عادت دارید آخر هفته‌ها برای تماشای فیلم‌های ایرانی به سینما بروید، از این هفته هر پنجشنبه با ما همراه باشید. ما هر پنج‌شنبه یکی از فیلم‌های روی پرده را معرفی می‌کنیم و همه اطلاعاتی را که برای انتخاب فیلم لازم دارید، برایتان یکجا جمع خواهیم کرد.

فیلم هفته : گیتا؛ روایتگر داستانی مادرانه

گیتا

این فیلم بیش از دو هفته است که وارد جدول 10 فیلم پرفروش سینمای ایران شده است. برای دیدن این مطلب می‌توانید به جدول پر فروش های سینمای ایران در هفته ی اول ماه 95 در بنیتا مراجعه کنید.

خلاصه داستان: «گیتا» مادر متین است و به او دلبستگی زیادی دارد. پس از حادثه‌ای که برای متین پیش می‌آید، گیتا تلاش می‌کند تا با این موضوع کنار بیاید، اما با گذر زمان متوجه واقعیت‌های جدیدی می‌شود...

کارگردان: مسعود مددی

بازیگران: مریلا زارعی، حمیدرضا آذرنگ، سارا بهرامی، بهناز جعفری، نادر فلاح، یلدا قشقایی، رامین افشاری، کتایون سالکی و...

مسعود مددی کارگردان این فیلم درباره ی این فیلم گفته است: «گیتا» اولین فیلم من است. قطعا تجربه‌هایی که در این مسیر به دست می‌آورم در کارهای بعدی کمکم می‌کند، با این حال خوشحالم که فیلم، تاثیرگذاری خودش را داشته و ارتباط لازم در زمینه‌های بازیگری و دیگر بخش‌ها را با مخاطب برقرار کرده است.»  

مریلا زارعی: زمانی که فیلمنامه را خواندم، به نام نویسنده‌ی آن توجه نکردم؛ اما خود متن به من نشان داد که قلم زنانه‌ای آن را نوشته است و همیشه کارهای زنانه مرا ترغیب می‌کنند تا هر کاری از دستم بر می‌آید برای عینیت بخشیدن به آن انجام دهم. در فیلم «گیتا» باز هم نقش مادر را به شکل متفاوتی تجربه کردم. همچنان مثل سال‌های گذشته فکر می‌کنم با بازی در هر نقش، قرار است تجربه جدیدی به دست بیاورم و حضور در این فیلم، به دلیل اتکای فیلمنامه به شخصیت گیتا و قلم زنانه‌ی خانم تیموریان بسیار برایم لذت بخش بود.  

فیلم گیتا

در ادامه نظر بخشی از منتقدان و کاربران را درباره‌ی این فیلم می‌خوانیم.

خبرگزاری فارس: درحالی که اغلب فیلم‌های مادرانه‌ی سابق با محوریت مرگ مادر شکل گرفته بودند، این بار با فیلمی طرف هستیم که درباره‌ی مادری فرزندمرده است. مرگی که سراسر فیلم را به عزا تبدیل می‌کند، اما فضای سوگوار فیلم، در نهایت در تقدیس زندگی دوباره است.

سینماپرس: نقش مادر در فیلم بسیار خوب پرداخت شده و فیلمساز با نگاهی تحلیلی و آسیب‌شناسانه به تحلیل نقش اجتماعی و خانوادگی یک مادر در بستر یک فاجعه‌ی خانوادگی پرداخته است.

نظر کاربران

سمیرا کاربر سایت سینماتیکت: فیلم قشنگی بود با اینکه تم غم‌انگیزی داشت. همه‌ی بازی‌ها خوب بود و خانم زارعی عالی.

صالحی کاربر سایت سینماتیکت: فیلم رو در جشنواره دیدم و لذت بردم. فیلمی خوش‌ساخت با بازی درخشان و فوق‌العاده مریلا زارعی. واقعا با دیدن فیلم کیف کردم .

مونا کاربر سایت سلام سینما: فیلم متوسطی بود ولی بازی خوب خانم زارعی و داستان مادرانه فیلم جذبم کرد.

بهبود کاربر سایت سلام سینما: فیلمی روان و قابل بحث با داستانی متفاوت و نگاهی نو و تازه به مرگ. من شخصا بازی­‌هاشو به شدت دوست داشتم. البته قبول دارم خانم زارعی با بالاتر رفتن سن­شون دارن تو یه سری از نقش­‌های خاص کلیشه میشن که امیدوارم با درایت خودشون، از این مساله فاصله بگیرند.

کمالی کاربر سایت کافه سینما: فیلم بدی نبود ولی کمی داستانش تکراری و کمی زیادی طولانی بود.

گیتا

 

حواشی فیلم

فیلم «گیتا» در سکوت خبری فیلمبرداری شد و در جشنواره d فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت. اکران نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت و مریلا زارعی بعد از مدت‌­ها، به‌خاطر بازی در این فیلم، حاضر به گفت‌وگو شد و عنوان کرد "نقش­‌هایم را با غیرت بازی می­‌کنم"

اگر نظر خود من را بخواهید: فیلم داستان زندگی زنی به نام گیتاست که پسر جوانش در خارج از کشور تصادف کرده و فوت می­‌شود. گیتا درهمین گیرودار متوجه می‌شود باردار است؛ اما غم از دست دادن فرزند باعث می‌شود انگیزه‌­اش را برای زندگی و حتی به دنیا آوردن فرزندی که در شکم دارد از دست بدهد.

اگر به دنبال تماشای درامی مفرح با داستانی عاشقانه هستید دور این فیلم را خط بکشید؛ اما اگر می‌توانید فضای غمگین یک فیلم را بخاطر ساختار خوب و داستان زیبایش تاب بیاورید تماشای «گیتا» را توصیه می‌کنم. فیلم داستانی لطیف و زنانه دارد و روح مادرانگی در تمامی لحظات آن حس می­‌شود. همه‌ی زن­ها، حتی آن­هایی که مادر نیستند، با گیتا حس هم‌ذات­‌پنداری خواهند داشت؛ بخصوص اینکه در میانه‌ی فیلم مشخص می­‌شود گیتا درواقع مادر خوانده‌ی پسرش بوده است. عشق مادرانه‌ی گیتا به فرزندی که خودش بدنیا نیاورده است در فیلم به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است.

فیلم گیتا

کارگردان به‌خوبی می‌­دانسته داستان فیلم نیاز به گره‌­های دراماتیک دارد و تا جای ممکن این گره­‌های روایتی را در بخش های مختلف فیلم پخش کرده است. مرگ پسر جوان، پی بردن به راز گیتا، پیدا شدن مادر حقیقی پسر جوان و... باعث می‌شوند که فیلم از حالت ایستا و کند خارج شده و به ملودرامی با فراز و فرودهای دراماتیک نزدیک شود. بازی های بسیار خوب مریلازارعی و حمید­رضا آذرنگ را که به فیلم گرما می بخشند را نیز به همه ی این مطالبی که گفته شد اضافه کنید.

در کنار اینها «گیتا» خالی از ایراد نیست. ممکن است ریتم کند فیلم در بخش های میانی برای­تان خسته کننده شود یا فضای غم انگیزش را دوست نداشته باشید. فیلم فاقد موسیقی شنیدنی است و بیشتر سکانس­های آن در فضای بسته‌ی یک آپارتمان می­‌گذرد که شاید برای­تان کسل کننده شود. اما با تمام این اوصاف فیلم «گیتا» ارزش یکبار دیدن را دارد.

اگر دوست داشته باشید می توانید سری هم به مقاله‌ی زنان سینمای ایران در نمایشگاه 26 زن عکاس بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان