علت خون دماغ شدن کودکان

خونریزی بینی در کودکان با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت خون دماغ شدن بچها و راه های درمان این عارضه آشنا شوید

خونریزی بینی در کودکان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت خون دماغ شدن بچها و راه های درمان این عارضه آشنا شوید.

خون دماغ شدن کودک

علت خون دماغ شدن کودکان چیست؟

با وجودِ اینکه خون دماغ شدن ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما به ندرت زنگِ خطر به حساب می‌آید. خون دماغ شدن در کودکانِ 3 تا 10 ساله امری رایج است و اغلب خود به خود خوب می‌شود و می‌تواند در خانه نیز درمان شود.

ازبینی، زمانی خون می‌آید که رگ‌های کوچک داخل سطح بینی پاره شوند. حوادث زیر می‌توانند خونریزی بینی را پدید آورند: ضربه به بینی، عطسه کردن هنگام سرماخوردگی یا تب یونجه، وجود شی خارجی در بینی، دست در دماغ کردن و امثال آن، اگر شی خارجی در بینی فرو رفته باشد ترشحات بدبو همراه با خون خارج میشود. خونریزی بینی ممکن است شدید باشد اما معمولاً مقدار خیلی کمی خون از آن بیرون می‌ریزد.

-----------------------------------------------------------------------------


باید چه کار کنید:

  • آرام بمانید و به کودکتان دلگرمی و اطمینان بدهید.
  • کودکتان را بر رویِ صندلی و یا رویِ پایتان بنشانید و سرش را کمی به سمتِ جلو مایِل کنید.
  • به آرامی قسمتِ نرمِ بینی (درست زیرِ قسمتِ استخوانی بینی) را با یک دستمال یا پارچه تمیز بگیرید.
  • این فشار را تا حدود 10 دقیقه بر رویِ بینی نگاه دارید؛ اگر زود‌تر از این مدت، فشار را متوقف کنید، خونریزی ممکن است دوباره شروع شود.
  • کودکتان را مجبور نکنید تا به عقب تکیه داده یا خم شود. این کار خون را به سمتِ گلوی او هدایت می کند که ممکن است کودک تان طعم بدی را احساس کرده و موجبِ ایجادِ حالتِ تهوع، سرفه و یا استفراغ شود.
  • پس از هر بار خون دماغ شدن، کودکتان را آرام کنید. پس از خون دماغ شدن، کودک نباید بینی خود را بگیرد، آن را بمالد، دستِ خود را درونِ آن ببرد یا بازی‌های سنگین و سخت انجام دهد.

خون دماغ شدت کودکان

-----------------------------------------------------------------------------

علائم و نشانه‌ها

از آن‌جائی که هر دو طرف بینی در پشت به هم متصل می‌شوند و همچنین به گلو و مری وصل می‌شوند و نهایتاً به معده منتهی می‌شود خون ممکن است هم از سوراخ بینی و هم از دهان سرازیر شود و کودک خون بالا بیاورد.ازبینی، زمانی خون می‌آید که رگ‌های کوچک داخل سطح بینی پاره شوند.

حوادث زیر می‌توانند خونریزی بینی را پدید آورند: ضربه به بینی، عطسه کردن هنگام سرماخوردگی یا تب یونجه، وجود شی خارجی در بینی، دست در دماغ کردن و امثال آن، اگر شی خارجی در بینی فرو رفته باشد ترشحات بدبو همراه با خون خارج میشود. خونریزی بینی ممکن است شدید باشد اما معمولاً مقدار خیلی کمی خون از آن بیرون می‌ریزد.

-----------------------------------------------------------------------------

در صورتِ مشاهده این موارد با دکتر تماس بگیرید

  • کودکتان به صورتِ مکرر خون دماغ می‌شود.
  • احتمال دارد جسمی را داخل دماغ خود کرده باشد.
  • به آسانی بدنش کبود می‌شود.
  • از زخم‌های کوچک نیز به سختی خونریزی می‌کند یا از نقطه دیگری از بدنِ خود نیز (برایِ مثال لثه‌ها)، خونریزی می‌کند.
  • به تازگی مصرفِ دارویِ خاصی را آغاز کرده است.

-----------------------------------------------------------------------------

در صورتِ بروزِ مواردِ زیر به اورژانس بروید یا با دکتر تماس بگیرید
  • خونریزی شدید است و با گیجی و ضعفِ کودک همراه است.
  • در اثرِ خونریزی کودک زمین خورده و به سرش ضربه وارد آمده است.
  • پس از دو بار تلاش و اعمالِ فشارِ 10 دقیقه‌ای، خونریزی از بینی هنوز ادامه دارد.

-----------------------------------------------------------------------------

مراقبت خانگی

خون دماغ شدت کودکان

سعی نکنید با چپاندن چیزی داخل بینی جلوی خونریزی را بگیرید. سر کودک را بدرون یک ظرف یا دستشویی خم کنید یا انگشت شصت و انگشت اشاره، بینی را از جایی که استخوانی نیست محکم بگیرید.بمدت 10 دقیقه و یا تا زمان توقف خونریزی نگهدارید.نگذارید کودک،‌سرش را بهنگام خون دماغ به عقب خم کند. این کار موجب میشود خون به پشت بینی و سپس داخل معده برود و موجب تحریک و استفراغ شود.

از سنین پائین به کودک خود یاد دهید که چطور خونریزی از بینی را متوقف سازد. به کودک بگوئید که آرام بماند و صاف نشسته سرش را بالا بگیرد، این کار می‌‌تواند فشار داخل رگ‌های خونی را کاهش دهد.به کودک نشان دهید که چطور تمام قسمت پائین بینی را بین شست و انگشتان بگیرد و بدین ترتیب هر دو طرف بینی را به سختی به تیغه بینی فشار دهد.کودک باید بینی را بدین ترتیب برای چندین دقیقه نگه دارد که اجازه دهد که زمان کافی برای لخته شدن خون وجود داشته باشد.

اگر بعد از این‌که فشار آزاد شد خونریزی ادامه پیدا کرد احتمالاً بدین معنا خواهد بود که یک لخته بزرگ در داخل بینی جلوی بهم بسته شدن عروق خونی پاره شده را می‌گیرد.کودک باید شدیداً بینی‌اش را خالی کند، فین کند تا لخته را از جا بکند و بعد از اینکه لخته خارج شد، مجدداً برای ده تا دوازده دقیقه بینی را فشار دهد.

برای پیشگیری از بروز مجدد خونریزی از بینی، داخل بینی کودک وازلین یا پماد آنتی‌بیوتیک (دوبار، یک بار صبح و یک بار عصر برای هفت تا چهار ده روز) بمالید.با بخور یا مرطوب‌ کننده، رطوبت هوا را زیاد کنید. (سعی کنید که آن‌را بسیار تمیز نگه دارید چون در غیر این‌صورت می‌‌تواند خودش به صورت یک منبع عفونت عمل کند.)نگذارید کودک حداقل 3 ساعت بعد از خون دماغ، بینی خود را دستکاری کند. زیرا امکان شروع مجدد خونریزی هست.

-----------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان