معرفی و بررسی بازی‌هایی که امسال ۲۰ ساله می‌شوند! (قسمت اول)

دهه ۱۹۹۰ را می‌توان یکی از تاثیر گذارترین بازه‌های زمانی در تاریخ بازی‌های ویدیویی دانست، اما سال ۱۹۹۸ تفاوت بزرگی با دیگر سال‌های موجود در این بازه دارد و به عبارتی عناوینی که در این سال منتشر شدند توانستند در ادامه تاثیر بزرگی بر آینده بازی‌های ویدیویی بگذارند و تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کنند

معرفی و بررسی بازی‌هایی که امسال 20 ساله می‌شوند! (قسمت اول)

دهه 1990 را می‌توان یکی از تاثیر گذارترین بازه‌های زمانی در تاریخ بازی‌های ویدیویی دانست، اما سال 1998 تفاوت بزرگی با دیگر سال‌های موجود در این بازه دارد و به عبارتی عناوینی که در این سال منتشر شدند توانستند در ادامه تاثیر بزرگی بر آینده بازی‌های ویدیویی بگذارند و تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کنند. در این سال شاهد عرضه عنوان تاریخی Starcraft از طرف کمپانی بلیزارد بودیم و از ظرفی دیگر ظهور عنوان Metal Gear Solid که همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سری بازی‌های ویدیویی جهان شناخته می‌شود. برخی از عناوین عرضه شده در این سال توانستند استانداردهای عظیمی را در صنعت و آینده بازی‌های ویدیویی اجاد کنند که همچنان شاهد وجود برخی از آنان هستیم.

از هر نظر که به سال 1998 نگاه کنیم، تاثیر بی‌چون و چرای آن بر صنعت بازی‌های ویدیویی غیر قابل انکار است و به همین خاطر است که در این مقاله به گذشته برمی‌گردیم و با بررسی بازی‌های مهمی از جمله Resident Evil 2، Half Life، The Legend of Zelda: Ocarina of Time و… منتشر شده بودند علاوه بر ایجاد حس نوستالوژیک روزهای قدیم، به بررسی تاثیر آنان بر حال حاضر این صنعت بپردازیم. اگر از جمله کاربرانی هستید که سال‌های سال مشغول تجربه بازی‌های ویدیویی بوده‌اید و خاطرات زیادی با عناوین مختلف دارید.

 

در این مقاله همراه ما باشید تا به 20 سال گذشته برگردیم و نگاهی به سال درخشان 1998 بیاندازیم.

Resident Evil 2

 

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفورم: PlayStation ، Microsoft Windows، Nintendo 64، Dreamcast، GameCube
  • سال انتشار: 21 ژانویه 1998

به شخصه معتقدم Resident Evil 2 یکی از قوی‌ترین و بزرگ‌ترین عناوین سروایول – هارر تاریخ بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. القای حس ترس و ایجاد فضایی جهت تلاش برای بقا به همراه گیم‌پلیی اکشن و جذاب از جمله ویژگی‌های منحصر بفردی است که Resident Evil 2 آن را دارا بود و به همین دلیل توانست موفقیت‌های زیادی را از آن خود کند. در سن و سال پایینی که به تجربه بازی پرداختم، حضور در شهر متروپلیس و تجربه حس ترس در میان فضای تاریک و سیاه این شهر حس جدیدی بود که Resident Evil 2 به خوبی می‌توانست آن را به مخاطب القا کند. یک پلیس تازه کار به نام Leon Kennedy ماموریت پیدا می‌کند تا در خیابان‌های شهر راکون با انبوه زامبی‌هایی که برای گرفتن جان انسان‌ها تلاش می‌کنند وارد نبرد شود. تا به خودتان بیایید و با کنترل عجیب بازی کنار بیایید، خودتان را در یک فروشگاه اسلحه فروشی پیدا می‌کنید که مورد هجوم زامبی‌ها قرار گرفته است و اینجاست که باید برای بقای خود تلاش کنید و ماجرای زامبی کُشی بازی از همین صحنه شروع میشود. برخلاف Resident Evil که آرام آرام شما را وارد نبردهای سنگین‌تر و شلوغ‌تر می‌کرد، این بار Resident Evil 2 از ابتدا شما را وارد یک نبرد بزرگ و ترسناک می‌کرد تا از لحظه به لحظه آرامش موجود در بازی لذت ببرید و قدر آن را بدانید! زمانیکه تصور می‌کنید با رسیدن به اداره پلیس شهر راکون کنترل اوضاع ساده‌تر می‌شود و کمی بیشتر می‌توانید استراحت کنید، متوجه می‌شوید که این مقصد تازه شروع موج بعدی بدبختی‌هاست! یکی از جالب‌ترین فضاسازی‌های Resident Evil 2 این بود که اداره پلیس که اصولا نماد صلح و امنیت است را سراسر با ترس و دلهره برای کاربران توصیف کرد تا همانند ایده‌هایی مثل هیولا زیر تخت یا هیولا در کمد و… برای کودکان، با استفاده از این تناقض یک فضای ناامن در ذهن کاربران ایجاد کند و در القای حس ترس بیش از پیش موفق باشد. Resident Evil 2 جزو بازی‌هایی است که علاقه‌مندان به عناوین ترسناک نمی‌توانند آن را فراموش کنند، اولین ملاقات با Licker یا لحظات دلهره آور و استرس‌ زای آن تا ابد در ذهن کاربران می‌ماند و گذشت بیست سال از آن هم نمی‌تواند باعث شود تا آن را از خاطر ببرید.

Final Fantasy Tactics

 

  • سازنده: Squaresoft
  • ناشر: Sony Computer Entertainment
  • پلتفورم: PlayStation
  • سال انتشار: 28 ژانویه 1998

بسیاری از علاقه‌مندان به سری بازی‌های Final Fantasy در دهه 1990 و پس از تجربه Final Fantasy VII به سراغ Final Fantasy Tactics رفتند تا بتوانند عطش خود برای تجربه یک بازی RPG ژاپنی دیگر برروی کنسل Playstation را کمی آرام کنند. زمانی که بیشتر سازندگان تمرکز خود را برروی ساخت عناوین سه بعدی کرده بودند، Final Fantasy Tactics توانست با ظاهر ساده و گرافیک 16 بیتی خود که حس نوستالژیک بازی‌های قدیمی‌تر را بوجود می‌آورد به خوبی جای خود را در دل کاربران باز کند و به موفقیت برسد. شاید تا زمان تجربه بازی کمتر کاربری پیش از آن به سراغ یک بازی نوبتی رفته بود، که می‌توان از عناوین موفق پیش از Final Fantasy Tactics با این سبک به Ogre Battle برروی کنسول Super Nintendo اشاره کرد. جالب است بدانید که تیم سازنده همین بازی یعنی آقایان Akihiko Yoshida، Yasumi Matsuno و Hitoshi Sakamoto از جمله افرادی بودند که پروژه ساخت Final Fantasy Tactics را کلید زدند و باعث شدند تا بازی پیش از عرضه توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. درنهایت انتظارات بالای کاربران برآورده شد و Final Fantasy Tactics توانست یکی از پیچیده‌ترین و زیباترین داستان‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی را بازگو کند و نکات فراوانی را برای علاقه‌مندان به سری بازی‌های Final Fantasy آشکار کند. مهم نیست که بیست سال از تاریخ عرضه Final Fantasy Tactics گذشته است، مهم این است که این بازی همچنان برای علاقه‌مندان به این سبک یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود که می‌تواند ساعت‌ها سرگرمی را برای شما به ارمغان بیاورد.

Xenogears

 

  • سازنده: Square Product Development Division 3
  • ناشر: Squaresoft
  • پلتفورم: PlayStation
  • سال انتشار: 20 اکتبر 1998

Xenogears مجموعه‌ای از خصوصیات منحصر بفرد و فوق العاده بود که با سبک JRPG خود توانست آینده این سبک را کمی تغییر دهد و برای اولین بار چهارچوبی استاندارد از محتویات این سبک به کاربران ارائه دهد. داستان بازی که بعدها شروع کننده یک انیمه موفق شد مجموعه‌ای آمیخته از نکات فیسلسوفانه، روانشناسانه و مذهبی بود که شاید کمتر بازی ویدیویی تاکنون جرئت کرده است به آنان مداخله کند یا ترکیبی از آنان را ارائه دهد. Xenogears محتویات داستانی پرخطر و ریسکیی را در آن سال‌ها و انتخاب کرد و درنهایت توانست موفقیت‌های زیادی را از آن خود کند. شاید همین داستان سرایی خاص و مختلف Xenogears بود که موجب شد بسیاری از کاربران به سمت آن نروند یا آن را نادیده بگیرند، اما علاقه‌مندان به سبک JRPG توانستند با رفتن به سراغ آن تجربه‌ای فوق العاده داشته باشند. بازی مشابه عناوین دیگری مانند Chrono Trigger از سیستم مبارزات Active Time بهره‌مند بود و مدت زمان لازم برای یادگیری کنترل و دکمه‌های لازم برای بازی کردن در آن بسیار زیاد بود چرا که نحوه کارکرد آنان مشابه دیگر عناوین رزمی عرضه شده در آن سال‌ها نبود. جالب است بدانید دیسک دوم Xenogears ناقص است و داستان آن بصورت کامل برای کاربران توضیح داده نمی‌شود. داستان بازی از طریق ویدیوها و همچنین در حین بازی کردن برای کاربران توضیح داده می‌شود و پس از ساعت‌ها تجربه بازی کامل نشدن آن کمی کاربران را ناراحت کرد. هیچگاه ادامه رسمیی برای Xenogears ساخته نشد اما تاثیرات فراوان آن را می‌توان بر سری موفق و محبوب Xenoblade Chronicles مشاهده کرد که همچنان در مسیر تعریف شده توسط Xenogears گام برمیدارد و از همان استانداردهای معرفی شده استفاده می‌کند. برای علاقه‌مندان به سبک JRPG، عنوان Xenogears پس از بیست سال همچنان یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های دوران محسوب می‌شود.

Tenchu: Stealth Assassins

 

  • سازنده: Acquire
  • ناشر: Activision
  • پلتفورم: PlayStation
  • سال انتشار: 31 آگوست 1998

جذابیت نینجاها بر هیچکس پوشیده نیست. شغل آنان کشتن اهداف معرفی شده با روش‌های خاص خودشان است و تمریناتی که جهت رسیدن به درجه نینجا بودن می‌کنند بسیار سخت و طاقت فرساست. در بازی‌های ویدیویی نیز همچون آنچه از نینجاها انتظار می‌رود آنان را مشغول کشت و کشتار مردم می‌بینیم و معروف‌ترین عناوینی که کنترل یک نینجا را به دست کاربران می‌دهند Strider یا Ninja Gaiden هستند. Tenchu Stealth Assassins یکی از عناوین قدیمی این سبک است که داستان نینجایی را در یکی از شهرهای ژاپن تعریف می‌کند که وظیفه‌اش کشتن اهداف بدون دیده شدن است. با وجود عناوینی همچون Tenchu Stealth Assassins، Thief و Metal Gear Solid می‌توان سال 1998 را سالی پربار برای سبک مخفیکاری دانست که علاقه‌مندان به این سبک قطعا آن را به خاطر دارند. تجربه Tenchu Stealth Assassins و مشغول شدن به گذر از پشت بام‌ها و انجام حرکات رزمی خاص و منحصر بفرد جهت از پا درآوردن اهداف یکی از بهترنی لحظاتی بود که این بازی توانست در آن سال‌ها برای کاربران به ارمغان بیاورد. لازم به ذکر است که Tenchu Stealth Assassins اولین بازی سه بعدی در سبک مخفی کاری محسوب می‌شود و از این حیث برای کاربرانی که تا پیش از آن تجربه عناوین مخفی کاری دو بعدی را داشتند، تجربه‌ای جدید و مختلف محسوب می‌شد! همچنین این تحول عظیم نیز با برخی مشکلات روبه‌رو بود که از آنان می‌توان به برخی مشکلات در سیستم مبارزات بازی اشاره کرد. Tenchu Stealth Assassins همچنین اولین بازیی بود که از تمامی ابزار و وسیله‌های یک نینجای واقعی استفاده کرد و علاقه به استفاده از آنان را در دل کاربران ایجاد کرد. در ادامه Tenchu Stealth Assassins نتوانست چندان موفق عمل کند و قسمت‌های بعدی آن به موفقیت قسمت اول بازی نرسیدند و درنهایت در سال 2009 آخرین قسمت از بازی یعنی Tenchu: Fatal Shadows عرضه شد که بسیار پایین‌تر از سطح انتظارات کاربران عمل کرد. بجز سری بازی‌های Metal Gear Solid، نیاز فراوان به یک استودیو ژاپنی دیگر برای ساخت عناوین مخفی کاری بشدت حس می‌شود که همچنان خبری از این مسئله نیست و Tenchu Stealth Assassins پس از بیست سال همچنان یکی از برترین عناوین موجود در این سبک محسوب می‌شود.

StarCraft

  • سازنده: Blizzard Entertainment
  • ناشر: Blizzard Entertainment
  • پلتفورم: Microsoft Windows، MacOS، Nintendo 64
  • سال انتشار: 31 مارچ 1998

بلیزارد با ساخت عناوینی همچون Warcraft و Warcraft 2 توانست به جایگاه مناسبی در ساخت عناوین استراژی Real Time برسد، اما هیچکدام از این عناوین نتوانسته‌اند موفقیت StarCraft را برای بلیزارد تکرار کنند. این بازی علمی تخیلی با بهره‌مندی از سه طایفه مختلف خود توانست جنگی بزرگ و فرازمینی را بوجود آورد که مخاطبان بسیار زیادی را از سرتاسر جهان به خود جلب کرد و به سرعت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین عناوین زمان خود شد که تجربه آن نیازمند هوش ذکاوت بالایی بود، همانند تجربه شطرنج! قابلیت بازی با دیگر بازیکنان و دوستانتان با استفاده از حالت‌های مختلف بازی از جمله خصوصیاتی بود که StarCraft را تبدیل به عنوانی می‌کرد که کاربران ساعت‌ها از روز خود را به آن اختصاص دهند و از تجربه آن لذت ببرند. StarCraft عنوانی بود که در آن رسیدن به پیروزی نیازمند یادگیری و تبهر در یک استراتژی نبود، بلکه در هربازی و با توجه به شرایط مختلف نیاز به اخذ تصمیمات مهم و کاربردی از جمله عواملی بودند که موجبات پیروزی در مسابقه را برای شما ایجاد می‌کردند، همین مسئله موجب می‌شد تا ساعت‌ها و سال‌ها تجربه StarCraft موجب خسته کننده شدن آن نشود و هربار بوجود آمدن یک ایده خلاقانه برای رسیدن به پیروزی با یک ایده دیگر جهت خنثی کردن آن همراه باشد. StarCraft تاثیر بسزایی در محبوبیت این سبک داشت و توانست آن را متحول کند و موجب شود تا کاربران بیش از پیش زمان خود را صرف تجربه عناوین مشابه کنند.

1080 Snowboarding

 

  • سازنده: Nintendo EAD
  • ناشر: Nintendo
  • پلتفورم: Nintendo 64
  • سال انتشار: 31 مارچ 1998

ورزش‌های زمستانی به سرعت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین موضوعات برای ساخت بازی‌های ویدیویی شدند و در این میان اسنوبورد به سرعت توانست مورد علاقه طیف بزرگی از کاربران شود. شاید بسیاری از کاربران فرصت لازم برای تجربه این ورزش فوق العاده را در محیط طبیعی نداشتند یا بسیاری از کاربرانی که به انجام آن مشغول بودند در فصول گرم سال فرصت لازم برای تجربه آن را از دست می‌دادند، اما در این میان ورود بازی‌های ویدیویی به این ورزش‌ها موجب شد تا صرف نظر از وجود موقعیت یا عدم وجود آن برای تجربه واقعی این ورزش‌ها، همیشه فرصت برای تجربه نسخه مجازی آن وجود داشته باشد! بیست سال پیش تجربه 1080 Snowboarding برروی کنسول نینتندو64 چه بصورت تک نفره یا چه به صورت دسته جمعی یکی از لذت بخش‌ترین لحظات زندگی هر گیمر را تشکیل می‌داد. 1080 Snowboarding عنوانی بود که به خوبی کاربران را در یک محیط مناسب برای رقابت با یکدیگر قرار میداد و آنقدر محتوای جذاب و مورد توجه داشت که بتواند ساعت‌ها شما را پای خود میخکوب کند. نینتندو برای ایجاد حس نوستالژیک درخصوص 1080 Snowboarding بارها آن را برروی پلتفورم مجازی خود عرضه کرد تا کاربرامی که دهه 1990 خاطرات خوشی را با 1080 Snowboarding تجربه کرده بودند باز هم بتوانند به گذشته برگردند و لذت یک مسابقه اسنوبرد با گرافیکی ساده و محتویاتی جذاب را تجربه کنند.

Panzer Dragoon Saga

 

  • سازنده: Team Andromeda
  • ناشر: Sega
  • پلتفورم: Sega Saturn
  • سال انتشار: 30 اپریل 1998

هنگامی که کمپانی سگا کنسول Sega Saturn را در آمریکای شمالی منتشر کرد، به همراه آن عنوان Panzer Dragoon را نیز منتشر کرد که در سبک خود عنوانی قابل تقدیر و بیاد ماندنی بود. شما بر پشت یک اژدها نشسته‌ بودید و به سمت اهداف خود برروی زمین شلیک می‌کردید. مهم‌ترین نکته درخصوص Panzer Dragoon فضاسازی عجیب آن بود که موجب می‌شد تمام کارهای شما معنی پیدا کند، بدین صورت که هیچگاه از انجام کاری پشیمان نمیشدید یا آن را بی‌تاثیر نمیدانستید. مدتی بعد سگا با استفاده از همین فرمول موفق Panzer Dragoon Zwei را نیز وارد بازار کرد که نتوانست به موفقیت‌های قسمت اول خود دست پیدا کند. هنگامی که موعد خداحافظی با کنسول Sega Saturn فرا رسید، سگا تصمیم گرفت تا با عرضه Panzer Dragoon Saga که به عنوان یکی از آخرین عناوین عرضه شده برای این سیستم در خارج از ژاپن محسوب می‌شد وداعی با این کنسول داشته باشد. بازی در تعداد بسیار محدود ساخت و عرضه شد و تنها چند هزار کپی از آن به دست کاربران در سرتاسر جهان رسید. درحال حاضر Panzer Dragoon Saga به عنوان یکی از گرانقیمت‌ترین عناوینی شناخته می‌شود که تنها برخی از مجموعه‌داران قادر به خرید آن هستند. با وجود اینکه چند سال بعد سگا اقدام به ساخت یک بازی مشابه دیگر برای کنسول Xbox با نام Panzer Dragoon Orta کرد، همچنان بسیاری از کاربران منتظر بودند تا بتوانند باز هم Panzer Dragoon Saga را تجربه کنند. متاسفانه سگا تایید کرد که سورس کدهای اصلی بازی گم شده‌اند و امکان ساخت نسخه‌ای بازسازی شده از بازی به هیچ عنوان وجود ندارد. با این اتفاق Panzer Dragoon Saga تبدیل به یک بازی تاریخی شد که بیست سال گذشته منتشر شد و توانست چه از نظر محبوبیت و چه از نظر موفقیت به جایگاه ویژه‌ای در میان کاربران دست پیدا کند.

Gran Turismo

 

  • سازنده: Polys Entertainment
  • ناشر: Sony Computer Entertainment
  • پلتفورم: PlayStation
  • سال انتشار: 12 می 1998

سبک ریسینگ یا مسابقه‌ای تا پیش از عرضه Gran Turismo هیچ وقت ظاهر ریلستیک به خود نگرفته بود. در سال 1998، کمپانی سازنده Gran Turismo تصمیم گرفت تا عنوانی شبیه ساز رانندگی بسازد و منتشر کند و نتیجه کار تبدیل به بازیی شد که تا پیش از آن هیچکس نمونه‌اش را ندیده بود. بازی دارای بیش از صد ماشین مختلف بود که نحوه کنترل کردن آنان نیز یکسان نبود. برای اولین بار در تاریخ بازی‌های ویدیویی کاربران باید به نحوه راه رفتن یا هندلینگ یک ماشین عادت می‌کردند تا بتوانند عملکرد بهتری در مسابقات از خود نشان دهند. فاکتورهای مختلفی موجب می‌شدند که یک ماشین واکنش‌های مختلفی از خود نشان دهد، مانند نوع تایرها، نوع جعبه دنده، سیستم موتور و تعلیقات و… . همین امر باعث می‌شد تا کاربران تلاش کنند و برای مثال از Honda Prelude به Dodge Viper برسند تا یک رانندگی مختلف را تجربه کنند و بهتر است به آرزوی هر کاربر در حین بازی کردن Gran Turismo نیز اشاره کنیم، Nissan Skyline GT-R! همین جزئیات ریز و ناچیز بود که درنهایت ختم به یک عنوان بزرگ و بی‌نظیر شد. درنهایت می‌توان عنوان کرد Gran Turismo آغاز کننده راهی بود که امروزه ختم به انتشار عناوینی مانند Forza Motorsport و Project Cars شده است.

Banjo-Kazooie

 

  • سازنده: Rare
  • ناشر: Nintendo
  • پلتفورم: Nintendo 64، Xbox 360
  • سال انتشار: 29 ژوئن 1998

دو سال پس از انتشار Super Mario 64، عنوانی دیگر با نام Banjo-Kazooie در سبک پلتفورمر و ظاهر سه بعدی عرضه شد. Banjo-Kazooie از این حیث که تقلیدی از ماریو شناخته شود در خطر بود اما گرافیک بهتر آن که دارای تکسچرهای بیشتری نسبت به ماریو بود و محیط متنوع و شادتر آن موجب شد تا از این مخمصه خارج شود و بتواند نظر کاربران را به خود معطوف کند. با وجود اینکه گرافیک Banjo-Kazooie در حال حاضر دیگر آن زیبایی و نشاط سابق را به چشم کاربران ندارد، دنیای پر محتوا و پر از راز و رمز آن است که می‌تواند همچنان کاربران را به خود جلب کند. Banjo-Kazooie کم‌کم تبدیل به بازیی شد که بسیاری از خانواده‌ها به همراه فرزندان خود مشغول تجربه آن شدند و گیم‌پلی مفرح و پلفورمر آن موجب می‌شد تا تجربه بازی محدودیت سنی نداشته باشد و حتی بچه‌هایی با سن بسیار کم مشکلی برای تجربه آن نداشته باشند. Banjo-Kazooie امروزه از طریق سیستم اینترنتی اکس‌باکس یا Xbox Live قابل خرید و دسترسی است. شما می‌توانید پس از گذشت 20 سال باز هم به دنیای Banjo-Kazooie قدم بگذارید و مراحل آن را رد کنید و به دنبال نامه‌های گمشده‌ای که در محیط بازی پنهان شده‌اند بگردید. البته تجربه بازی به نسبت 20 سال گذشته بسیار ساده‌تر شده است چرا که سیستم ذخیره به آن اضافه شده است و درنتیجه شما دیگر پس از هربار مردن نیاز به شروع مجدد نخواهید داشت.

Tom Clancy’s Rainbow Six

 

  • سازنده: Ubisoft Montreal
  • ناشر: Ubisoft
  • پلتفورم: Microsoft Windows
  • سال انتشار: 21 آگوست 1998

در حال حاضر شاهد عرضه آخرین نسخه از سری بازی‌های Tom Clancy’s Rainbow Six با نام Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege هستیم که به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تاکتیکال شوتر اول شخص شناخته می‌شود و روز به روز به کاربرانی که شروع به تجربه آن می‌کنند افزوده می‌شود. اما در گذشته و مخصوصا در دهه اول قرن 20 محبوبیت این سبک با اندازه امروز بالا نبود و می‌توان دلیل آن را عدم انتشار یک بازی مناسب با این سبک دانست، اما کِی و چگونه این سبک معرفی شد؟ در سال 1998 و با عرضه Tom Clancy’s Rainbow Six که با تفکر فوق العاده Tom Clancy بار دیگر وجهه‌ای دیگر از تقابل بین المللی تروریست‌ها و نیروهای دولتی به نمایش کشیده شد. Tom Clancy’s Rainbow Six را می‌توان یکی از اولین بازی‌هایی دانست که استانداردهای سبک FPS را تعیین کرد، خطر و مرگ در هرگوشه از بازی درکمین بازیکنان بود و لحظه‌ای غفلت مساوی بود با مرگ شما. هر حرکت یا عکس العملی که می‌خواستید از خودتان نشان دهید می‌بایست به دقت با دیگر هم‌تیمی‌هایتان مطرح می‌شد تا از آن آگاهی داشته باشند. تجربه Tom Clancy’s Rainbow Six با دیگر بازی‌های FPS متفاوت بود و برای مثال شما نمی‌توانستید اسلحه خود را بردارید، به داخل یک اتاق بروید و پس از شلیک شدن صدها گلوله با کشتن تمام اهداف از اتاق خارج شوید. اصابت چند گلوله به شما منجر به مرگتان می‌شد و این مسئله بود که هراس از مرگ را با انجام یک حرکت عجولانه برای اولین بار در کاربران ایجاد کرد. ماموریت‌های متنوع بازی از جمله آزادسازی گروگان‌ها موجب میشد تا ساعت‌هت تجربه بازی خسته کننده نباشد و هربار برخورد با یک ماموریت جدید حسی جدید القا کند. درنهایت می‌توان Tom Clancy’s Rainbow Six را عاملی دانست که امروزه عناوینی مانند Ghost Recon، Operation Flashpoint و SWAT 3 منتشر شده‌اند.

Mega Man Legends

 

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفورم: PlayStation ، Nintendo 64، Windows، PlayStation Portable
  • سال انتشار: 31 آگوست 1998

زمانیکه Mega Man Legends را با دیگر عناوین اکشن – پلتفورمر ساخته شده توسط کمپانی کپکام مقایسه می‌کنیم، متوجه یک تجربه متفاوت و عجیب می‌شویم که شاید نظیر آن را در کمتر بازیی تابحال مشاهده کرده باشیم. Mega Man Legends یکی از پیچیده‌ترین و زیباتری داستان‌های این سری را باری مخاطبین خود بازگو کرد و به کاربران اجازه داد تا حضور در دنیای Mega Man را به خوبی تجربه کنند. محیط بازی با دیگر عناوین سری متفاوت بود و اتمسفر آن به خوبی کاربران را به خود جلب می‌کرد. شما به سراغ خرابه‌های این دنیا می‌روید تا در هرکدام اسرارشان را پیدا کنید و متوجه اتفاقاتی شوید که در آن مکان اتفاق افتاده است. به همین خاطر بازی برخی از المان‌های عناوین ماجراجویی را نیز در خود دارا بود که به جذابیت بازی اضافه می‌کرد. شخصیت پردازی بازی خاطره انگیز بود و شخصیت‌هایی که با آن مواجه می‌شدید به خوبی در خاطر شما نقش می‌بستند. Mega Man Legends یکی از برترین عناوین این سری محسوب می‌شود که تجربه آن قطعا با تجربه دیگر عناوین سری متفاوت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان