ماهان شبکه ایرانیان

با ایراد یونسکو بر پرونده «راه‌آهن»؛

ایران در سال ۲۰۱۹ هیچ پرونده تاریخی برای ثبت جهانی نخواهد داشت

در حالی که ایران می‌توانست سال ۲۰۱۹ دو اثر تاریخی و طبیعی را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کند اما سهمیه ثبت پرونده تاریخی خطوط راه آهن را در این سال از دست داد.

ایران در سال 2019 هیچ پرونده تاریخی برای ثبت جهانی نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان پرونده طبیعی در کمیته ارزیابی سال 2019 میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد و به احتمال زیاد ثبت جهانی خواهد شد این پرونده دومین پرونده طبیعی ایران بعد از کویر لوت است که تا کنون در حوزه جهانی ثبت شده است.

اما پرونده میراث تاریخی که قرار بود در سال 2019 همراه با پرونده میراث طبیعی جنگل‌های هیرکانی مورد بررسی قرار گیرد از سوی کمیته فرهنگی میراث جهانی یونسکو با ایراد رو به رو شد این پرونده خطوط راه آهن ایران بود که یونسکو به مقیاس نقشه‌های آن و موارد دیگر ایراد گرفته بود.

در اول مارچ 2018 نامه‌ای از سوی کمیته فرهنگی یونسکو خطاب به سفیر ایران در یونسکو نوشته شد که در آن  یکم فوریه سال 2019 را آخرین فرصت برای ارسال پرونده راه آهن اعلام کرده‌اند این بدان معناست که پرونده برای سال 2019 ارزیابی خواهد شد تا اگر ایرادات آن برطرف و دوباره در تاریخ اول فوریه سال 2019 به یونسکو ارسال شود، مشکلی برای ثبت این پرونده  در سال 2020 در کمیته میراث جهانی وجود نخواهد داشت.

به این ترتیب ایران سهمیه ثبت پرونده تاریخی در سال 2019 را از دست داده و همه چیز به سال 2020 موکول شده است.

با این وجود محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور هنوز امیدوار است تا رایزنی‌های او و سفیر ایران در یونسکو بتواند این مشکل را حل کند. او به خبرنگار مهر می‌گوید: یونسکو به نقشه‌ها ایراد گرفته بود ما نقشه‌ها را در قالب سی دی به آن‌ها داده بودیم اما دوباره نامه‌نگاری کرده و وقتی علت را فهمیدیم پرینت حدود 700 نقشه را ارسال کردیم. سال‌های قبل این طور نبود ما کار را به سفیر ایران در یونسکو سپرده‌ایم تا رایزنی کرده و آنها را متقاعد کند که این پرونده برای سال 2019 ثبت شود.

پرونده رآه اهن درحالی سال 2017 به پرونده‌های ایران در فهرست موقت یونسکو اضافه شد و بلافاصله اقدامات برای ارسال پرونده آن برای بررسی در سال 2018 انجام شد که راه آهن جزو میراث تاریخی منحصر به فرد ایران نیست که بتوان ثبت جهانی آن را نسبت به 55 پرونده دیگر در فهرست انتظار ایران در اولویت قرار داد.

طالبیان در پاسخ به اینکه ایران چندین سال نتوانست راه آهن را کامل کند و بالاخره دانمارکی‌ها ورود پیدا کردند می‌گوید: نباید این طور به پرونده خطوط راه آهن ایران نگاه کرد. چون راه آهن از دوره صنیع الدوله در دوره قاجار ساخته شده بود و در این دوره نیز کارگران و مهندسان ایرانی نیز کمک کرده بودند. باید جلسه‌ای با حضور مسئولان راه آهن برگزار کرد و دراین باره توضیح داد چون این پرونده ریزه کاری‌های زیادی دارد که در این پرونده به انها اشاره شده است و کل پرونده وجوهی را که ایرانی‌ها در آن نقش داشته‌اند مورد توجه قرار داده است. بسیاری از راه‌های دسترسی راه آهن را ایرانی‌ها پیدا کرده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان