فیبروآدنوم چیست؟ (علائم، تشخیص و درمان)

پیداکردن یک توده در پستان ممکن است یک تجربه ترسناک باشد، اما همه توده‌ها و تومورهای سینه سرطانی نیستند. یک نوع تومور خوش‌خیم (غیر مخاطی)، فیبروآدنوم (fibroadenoma) نام دارد. هرچند تهدیدکننده زندگی نیست، اما فیبروآدنوم ممکن است هنوز نیاز به درمان داشته باشد.

فیبروآدنوم چیست؟

فیبروآدنوما (fibroadenoma) یک تومور غیرسوزاننده در پستان است که معمولا در زنان زیر سن 30 سالگی یافت می‌شود. طبق گزارش انجمن آمریکایی بنیاد جراحان پستان، برای حدود 10 درصد از زنان در ایالات متحده تشخیص فیبروآدنوم داده می‌شود.

تومور متشکل از بافت پستان و بافت پیوندی است. فیبروآدنوم ممکن است در یک یا هر دو سینه اتفاق ایجاد شوند.

فیبروآدنوم

 

فیبروآدنوم چه حسی دارد؟

برخی از فیبروآدنوم‌ها بسیار کوچک هستند که نمی توانند احساس شوند. هنگامی که قادر به احساس یکی هستید، این بسیار متفاوت از بافت اطراف است. لبه ها به وضوح تعریف شده اند و تومورها شکل قابل تشخیص دارند. آنها زیر پوست قابل حرکت هستند و معمولا لطافت ندارند. این تومورها اغلب احساس می‌شوند، اما ممکن است نیاز به مالش برای حس‌کردن آن‌ها نیز باشد.

 

علت ایجاد فیبروآدنوم چیست؟

علت دقیق فیبروآدنوماها مشخص نیست. هورمون‌های جنسی زنانه مانند استروژن ممکن است نقش مهمی در رشد و توسعه تومورها ایفا کند. مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری قبل از سن 20 سالگی با افزایش خطر ابتلا به فیبروآدنوم همراه است.

این تومورها ممکن است بخصوص در دوران بارداری پیشرفت کنند. در طول یائسگی، آنها اغلب کوچک می‌شوند. همچنین ممکن است فیبرآدنوم‌ها خودشان را رفع کنند.

برخی از زنان گزارش کرده‌اند که اجتناب از غذا و نوشیدنی های محرک مانند چای، شکلات، نوشابه و قهوه نشانه‌های بیماری‌های سینه را بهبود می‌بخشد. اگر چه این گزارش ارزش آزمایش دارد، اما هیچ مطالعه‌ای برای ارتباط علمی بین مصرف مواد محرک و بهبود علائم بیماری‌های سینه وجود ندارد.

 

چند نوع فیبروآدنوم وجود دارد؟

دو نوع فیبروآدنوم وجود دارد: فیبروآدنوماهای ساده و پیچیده.

تومورهای ساده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند و هر اندازه که باشند، در زیر میکروسکوپ مشاهده می‌شوند.

تومورهای پیچیده حاوی اجزای دیگر مانند کیست‌های کوچک هستند. کیسه‌های پرشده با مایع به اندازه کافی برای احساس و دیدن بدون میکروسکوپ بزرگ هستند. آنها همچنین دارای رسوبات کلسیم می‌باشند.

فیبروآدنوم‌های پیچیده می‌تواند کمی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که خطر ابتلای زنان با فیبروآدنومای پیچیده تقریبا یک و نیم برابر بیشتر از زنان بدون توده سینه خواهد بود.

 

فیبروآدنوم در کودکان

فیبروآدنوم نوجوان بسیار نادر است و به طور کلی به عنوان خوش‌خیم طبقه‌بندی می‌شود. وقتی فیبروآدنوم رخ می‌دهد، دختربچه‌ها بیشتر آنها را توسعه می‌دهند. به دلیل نادربودن در کودکان، مطلب خلاصه شده است.

 

چگونه فیبروآدنوم تشخیص داده می‌شود؟

معاینه فیزیکی انجام خواهد شد و سینه‌های شما به صورت دستی بررسی می‌شود. سونوگرافی پستان یا تست تصویربرداری ماموگرافی نیز ممکن است در مرحله بعدی باشد.

برای برداشتن بافت برای آزمایش، ممکن است بیوپسی سوزنی خوب انجام شود. این کار شامل قراردادن یک سوزن در پستان و برش قطعات کوچک تومور است. سپس بافت به آزمایشگاه میکروسکوپی برای تعیین نوع فیبروآدنوم و بررسی احتمال سرطانی‌بودن آن ارسال خواهد شد.

ماموگرافی

 

درمان فیبروآدنوم

اگر فیبروآدنوم برای شما تشخیص داده شود، حتما لازم نیست برداشته شود. با توجه به نشانه‌های جسمی، سابقه خانوادگی و نگرانی‌های شخصی شما، دکتر تصمیم به حذف یا عدم حذف آن خواهد گرفت.

فیبروآدنوم‌هایی که رشد نمی‌کنند، قطعا سرطانی نیستند. آن‌ها می توانند با آزمایش‌های بالینی پستان و تست‌های تصویربرداری مانند ماموگرافی از نزدیک بررسی شوند.

 

تصمیم به برداشتن فیبروآدنوم معمولا به موارد زیر بستگی دارد:

1. اگر شکل طبیعی پستان را تحت تاثیر قرار دهد.

2. اگر درد ایجاد کند.

3. اگر شما در مورد توسعه سرطان نگران هستید.

4. اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید.

5. اگر نتایج بیوپسی مشکوک دریافت کنید.

6. اگر فیبروآدنوم برداشته شود، ممکن است یک یا چند مورد مشابه به جای آن رشد کند.

گزینه‌های درمان برای کودکان شبیه به آنهایی است که برای بزرگسالان دنبال می‌شوند، اما مسیر محافظه‌کارانه‌تر و با دقت بیشتر، بهتر خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان