به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عبدالعلی علی عسکری، رئیس رسانه ملی به مدیران ارشد حوزههای مختلف دستور داد از امسال جوایز و هدایای برنامههای رادیویی و تلویزیونی فقط باید از کالاهای ایرانی باشد.
علی عسکری خطاب به همه معاونان و مدیران ارشد رسانه ملی تاکید کرد: سازمان صدا و سیما باید از همه ظرفیتهای خود برای تقویت تولید ملی و حمایت از تولید کنندگان داخلی استفاده کند و به عنوان حامی کالای ایرانی پرچمدار فرهنگسازی در این زمینه باشد.
علی عسکری پیش از این نیز در دیدار با کارکنان سازمان صداوسیما از عزم این سازمان در حمایت از شعار سال خبر داده بود. دستور رئیس سازمان صداوسیما برای انتخاب جوایز و هدایای برنامههای رادیو و تلویزیونی از میان محصولات ایرانی، در زمانی صادر میشود که بخش عمده جوایز مسابقات تلویزیونی و همچنین هدایایی را که برای مهمانان برنامهها انتخاب میشود کالاهای خارجی تشکیل میدهند.
این هدایا را غالباً حامیان مالی برنامههای تلویزیونی انتخاب و در اختیار برنامهها قرار میدهند؛ از اهدای سرویس کامل جهیزیه از سوی یک برند مشهور کرهای در مسابقه تلویزیونی آشپزی گرفته تا اهدای جایزه گرانقیمت خودروی بنز و بیامو به مشتریان یک برند ایرانی در برنامه دورهمی که میشود از آن به عنوان گرانترین جایزه اهدایی در یک برنامه تلویزیونی نام برد.
تا امروز حتی برندهای ایرانی که اسپانسری برنامههای تلویزیونی را بر عهده دارند سعی کردهاند برای ایجاد جذابیت بیشتر، از محصولات خارجی برای هدیه و جایزه استفاده کنند. یک فروشگاه بزرگ زنجیرهای که برای خریدارانش کد قرعه کشی در نظر گرفته است، در برنامه تلویزیونی که برای اهدای جایزه به خریداران خوش شانس خود در نظر گرفته، اتومبیل چینی هدیه میدهد! ارزش ریالی این جایزه در حد خودروهای تولید داخل است.
با دستور مستقیم رئیس صداوسیما در اهدای کالای ایرانی انتظار میرود از این پس رسانه ملی بیش از گذشته محل حضور تولید کنندگان ایرانی در مقام حامی مالی برنامههای رادیو و تلویزیونی باشد و شرکتهای ایرانی نیز که در زمینه تولید کالا فعالیت ندارند، برای انتخاب هدایا دیگر از محصولات خارجی استفاده نکنند. با اعلام شعار سال حمایت از کالای ایرانی، بسیاری از کارشناسان رسانه نقش صداوسیما در اجرایی شدن این شعار را حیاتی عنوان کرده و معتقدند با مشارکت صداوسیما در تبلیغ و فرهنگسازی استفاده از کالای ایرانی، امسال سال رونق تولید ملی باشد.