سوریه در معرض جنگ یا بلوف؟!

جنگ احتمالی آمریکا و روسیه در سوریه

روسیه اعلام کرده است که هر و همه موشک‌هایی را که به سوریه شلیک شوند را سرنگون خواهد کرد. ترامپ: روسیه آماده شو، چون موشک‌ها در راهند، موشک‌های قشنگ، جدید و "هوشمند! " شما نباید شریک حیوانی باشید که با [سلاح]شیمیایی مردم خود را می‌کُشد و از آن لذت می‌برد

جنگ آمریکا و روسیه

بعد از شکست داعش که توسط محور مقاومت انجام شد به نظر می رسید سوریه روی آرامش به خود خواهد دید و دریای آشفته  سوریه دیگر طوفانی نخواهد شد؛ اما این تحلیل اشتباه از آب در آمد. حمله موشکی در شهر دومای سوریه دوباره طرف های درگیر در منازعه سوریه را به افزایش سطح اختلافات مجبور کرد. به نحوی که بعد از این حمله که هنوز مشخص نیست چه گروه یا کشوری آن را مرتکب شده است ترامپ، دولت بشار اسد و هم‌پیمانان آن را مقصر دانست و مشخصا به تهدید روسیه پرداخت.

بعد از این حمله موشکی آمریکا تهدید کرده ظرف ۴۸ ساعت ممکن است به سوریه حمله نظامی کند و تأسیسات نظامی روسیه نیز جزو اهداف درنظر گرفته هستند البته ناوگان دریایی روسیه و نظامیان این کشور خود را برای مقابله با هر نوع تهدید نظامی آماده کرده و درحالت آمادگی رزمی کامل قرار دارند. 

۴۸ ساعت ضرب الاجل تعیین‌شده از سوی "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای پاسخ نظامی به حمله شیمیایی ادعایی به شهر دومای سوریه، نیمه‌شب ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) پایان می‌یابد. به‌احتمال زیاد صحبت بر سر حملات توسط موشک‌های کروز "Tomahawk" از روی عرشه ناو‌های جنگی «USS Donald Cook» و «USS Porter» در دریای مدیترانه است. به‌طور همزمان گروه کشتی‌های ضربت نیروی دریایی آمریکا نیز به منطقه اعزام شده است.

سایت خبری ــ تحلیلی «راس بالت» یادآور شده است: بدین ترتیب خاک سوریه ممکن است نقطه آغاز جنگ جهانی سوم، یا حداقل یک درگیری گسترده تازه با شرکت قدرت‌های بزرگ جهانی شود.

دونالد ترامپ قصد ندارد زمان را از دست دهد. برای اقدام نظامی فهرست کوتاهی از مقصرین در حادثه حمله شیمیایی در شهر دوما نیز تهیه شده که شامل روسیه، ایران و سوریه است که به‌عقیده رئیس جمهوری آمریکا باید تکلیفشان روشن شود. بلافاصله بعد از سخنان جنگ‌افروزانه ترامپ، کشتی‌های جنگی آمریکایی حرکت به‌سمت دریای مدیترانه را آغاز کردند، در واقع فاصله ناو‌های آمریکایی با پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه، کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است.

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در این باره نوشته است: این در حالی است که مقامات روس در مورد اقدام نظامی آمریکا در سوریه هشدار داده‌اند، البته مقامات رسمی وزارت دفاع روسیه و ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه فعلاً از هر تفسیری در رابطه با امکان درگیری نظامی بین روسیه و آمریکا در سوریه خودداری می‌کنند، ولی پیش از این "والری گراسیموف" رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح روسیه تأکید کرده بود: در صورتی که هر نوع خطری نظامیان روسی در سوریه را تهدید کند، نه‌تن‌ها موشک‌های آمریکایی، بلکه ناو‌ها و هواپیما‌های آمریکایی که این موشک‌ها از آن‌ها شلیک شود، نیز مورد حمله قرار خواهد گرفت.

ضمناً از اظهارات مقامات نظامی روس چنین برمی‌آید که مسکو حمله نظامی آمریکا به نیرو‌های دولتی سوریه را به‌منزله حمله به خود تلقی نخواهد کرد، بدین ترتیب هنوز امکان اجتناب از درگیری نظامی مستقیم بین دو ابرقدرت جهانی در سوریه وجود دارد.

ژنرال "یوری بالویفسکی" رئیس سابق ستادکل نیرو‌های مسلح روسیه نیز به این روزنامه گفته است، اوضاع در دریای مدیترانه به‌سمتی پیش نمی‌رود که امکان حمله واقعی ناوگان دریایی روسیه و آمریکا به یکدیگر وجود داشته باشد، ولی روند آتی اوضاع بستگی به تصمیم رهبران دو کشور خواهد داشت.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل‎ به‌طور واضح اعلام کرده که مسکو بار‌ها به طرف آمریکایی درباره عواقب سنگین حمله نظامی به سوریه هشدار داده، به‌خصوص اگر، خدای نکرده، تسلیحات آمریکایی علیه نظامیان روسی در خاک سوریه به‌کار گرفته شود.
سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه از آمادگی مسکو برای دفاع از دمشق در برابر حملات خارجی صحبت به‌میان آورده و بدون وارد شدن به جزییات، گفته است: «نظامیان روسی از هم‌اکنون به این تحریکات واکنش نشان داده‌اند. برای اینکه روسیه در قبال دولت سوریه، تعهداتی به‌عهده گرفته و بر آن پایبند خواهد ماند».

سرهنگ "ولادیمیر پاپوف" کارشناس نظامی دیگر روس نیز در گفت‌و‌گو با این روزنامه گفته است: «در شرایط کنونی از آمریکایی‌ها باید هر انتظاری داشت، برای اینکه آن‌ها مستقیماً روسیه و ایران را نیز همدست دولت سوریه معرفی کرده‌اند، بنابراین به‌عکس حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات که از قبل به طرف روسی هشدار داده شده بود، این بار ممکن است هشداری در کار نباشد».

به‌عقیده پاپوف، بعید نیست که دونالد ترامپ تصمیم به نابودی فیزیکی شخص "بشار اسد" بگیرد و به محل سکونت وی در دمشق حمله کند، در چنین شرایطی سامانه‌های دفاع ضدهوایی سوریه و روسیه برای تأمین امنیت پایتخت سوریه باید بتوانند کارآیی واقعی خود را ثابت کنند.

«دونالد ترامپ» با مشاهد مواضع روسیه واینکه مقابل حمله آمریکا به ورسیه خواهند ایستاد امروز در توییتر به این موضع واکنش نشان داده  و نوشته است:  «روسیه اعلام کرده است که هر و همه موشک‌هایی را که به سوریه شلیک شوند را سرنگون خواهد کرد. روسیه آماده شو، چون موشک‌ها در راهند، موشک‌های قشنگ، جدید و "هوشمند! " شما نباید شریک حیوانی باشید که با [سلاح]شیمیایی مردم خود را می‌کُشد و از آن لذت می‌برد.» این در حالی است که ترامپ در سال ۲۰۱۳، زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بود در توییتی نوشته بود: «دوباره به رهبر خیلی احمق‌مان می‌گویم، به سوریه حمله نکنید- اگر حمله کنید اتفاقات بسیار بد زیادی رخ خواهند داد و از آن جنگ چیزی عاید آمریکا نمی‌شود.»

همچنین گفتنی است که دقایقی پیش ترامپ در توییتى جدید و با لحن آرامترى نوشته: «رابطه کنونی ما با روسیه بدتر از قبل است و (درحالت) جنگ سرد است. دلیلی برای این وضعیت وجود ندارد. روسیه به کمک اقتصادی ما نیاز دارد و این شدنی است ما هم به کار با سایر ملل نیاز داریم. آیا مسابقه تسلیحاتی متوقف می‌شود؟»

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان