در گذشته دیوار سبز فقط به معنی استفاده از مفتول و داربست روی دیوار برای ایجاد تکیه‌گاهی برای رشد گیاهان بالارونده بود. هنوز هم از این روش برای بعضی از گیاهان استفاده می‌شود، اما در چند سال اخیر تکنیک‌های جدیدی برای ایجاد دیوارهای سبز استفاده شده است. در ادامه مطالب بیشتری درباره دیوار سبز بخوانید.  

امروزه باغچه‌های عمودی در انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری به کار گرفته می‌شوند. در اماکن تجاری باغچه عمودی می‌تواند به عنوان زمینه‌ای سبزرنگ برای قسمت‌های فروش، رستوران‌ها و استراحتگاه‌ها استفاده شود.

دیوار سبز

دیوار سبز

در مقیاس مسکونی هم این دیوارها زندگی را وارد فضا می‌کنند. به خصوص در خانه‌هایی که به خاطر محدودیت فضا امکان استفاده از گلدان‌های متعدد نیست، این ایده پرکاربرد خواهد بود. این دیوارها را می‌توان هم داخل خانه با گیاهان آپارتمانی درست کرد و هم بیرون از خانه با گیاهان فضای باز . این دیوارها برای فضاهای الحاقی شیشه‌ای به خانه‌ها بسیار مناسب هستند.

دیوار سبز

همیشه لازم نیست که یک دیوار بزرگ و فضای خالی زیاد در دسترس شما باشد. فقط کافیست یک دیوار از بالکن را به یک باغچه عمودی کوچک اما در عین حال زیبا و لذت‌بخش اختصاص دهید. چند گلدان را به دیوار متصل کنید و در آنها گیاهان آویز بکارید تا کم کم رشد کنند و تمام دیوار را بپوشانند. 

دیوار سبز

دیوار سبز

اگر قصد ایجاد دیوار سبزی داخل خانه دارید، به فضای کافی برای آبیاری آنها فکر کنید. همچنین عایق‌بندی دیوار پشت باغچه عمودی را فراموش نکنید. دیوار سبز می‌تواند بسیار سنگین باشد، بنابراین باید از قوی بودن دیوار تکیه‌گاه مطمئن شوید. 

دیوار سبز

به غیر از گیاهان بالارونده که خود به صورت طبیعی تمایل به ایجاد دیوار سبز دارند، گیاهان چندساله و بوته‌ها را می‌توان در پاکت‌ها یا سبدهای مخصوص کاشت و یک آویز دیواری زنده داشت. با انتخاب درست گیاهان می‌توانید دیوار سبزی که در تمام طول سال زیبایی خود را حفظ می‌کند داشته باشید.

گیاهان مقاوم به سایه معمولاً بهترین پوشش و بافت را دارند. به عنوان مثال ترکیب اپیمدیوم، آجوگا، برگنیا، سرخس‌ها و هوستا برای شروع ایجاد یک دیوار سبز بسیار مناسب است. آنها عمدتاً رنگ سبز اما با درجات مختلف دارند که تصویری زیبا با تونالیته رنگ سبز ایجاد می‌کنند.

دیوار سبز

اما اگر به رنگ‌های بیشتر علاقه دارید، هوچرا، بنفشه و سیکلامن را می‌توانید به گیاهان اضافه کنید. همچنین اگر دوست داشته باشید می‌توانید هر فصل بگونیا را با رنگ‌های جذابش به کار ببرید.

همه گیاهان به آب نیاز دارند و دیوار سبز هم از این قاعده مستثنی نیست. می‌توانید برای اطمینان و راحتی بیشتر، طراحی، پرورش، نصب، آبیاری و نگهداری از دیوار سبز را به یک متخصص بسپارید.

دیوار سبز