معاون امور شهری پدافند غیرعامل:

طرح جامع پدافند غیرعامل در ۴۰ شهر اجرا می‌شود

معاون امور شهری پدافند غیرعامل کشور گفت: طرح جامع امور پدافند غیرعامل پس از کسب اطلاعات لازم و شناخت شهرها امسال برای ۴۰ شهر برای مشخص شدن آسیب‌ها در سطح کشور اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، اسدالله کریمی روز سه‌شنبه در شورای پدافند غیرعامل استان همدان، با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های موفق و پیشرو در موضوع پدافند غیرعامل است، افزود: ضرورت‌های دفاع برای هر کشوری مهم و مبرا بوده و حفظ بقا از گذشته‌های دور وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ تمدن بشر 14 هزار جنگ به وقوع پیوسته که در این مدت تنها 268 سال بدون جنگ سپری شده است، تأکید کرد: کشور ما به خاطر موقعیت خاص سیاسی، اجتماعی و منابع عظیم خدادادی همواره مورد طمع دشمنان بوده و خسارت‌های زیادی متحمل شده به طوریکه در جنگ جهانی اول با وجود بی‌طرفی ایران، 50 درصد مردم به علت قحطی و حضور بیگانگان جان خود را از دست دادند.

کریمی بیان کرد: نخستین سکنه‌ها در شهرها بر فراز تپه‌ها صورت می‌گرفته که پس از مدتی با ساخت دیوار و دژ، درصدد محافظت و مراقبت از سکونتگاه‌های خود بوده‌اند.همچنین پس از وقوع انقلاب صنعتی وقوع دو موضوع، نگرش دولت‌ها را به پدافند غیرعامل تغییر داد به طوریکه شهرها به سرعت رشد پیدا کرده و بیش از نیمی از جمعیت کره زمین در شهرها ساکن شدند.

معاون امور شهری پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: تمرکز مراکز اداری، سیاسی، نظامی و اقتصادی در شهرها عاملی شد که دشمنان در راهبردهای جدید، شهرها را به عنوان مراکز حمله خود انتخاب کرده و با تخریب زیرساخت‌های اساسی شهرها، بیشترین آسیب را وارد کنند. همچنین در کشور از سال 82 سازمان پدافند روش جدیدی در پیش گرفت به طوریکه با ایجاد معاونت شهری در اواخر سال 95 اقدامی جدید در معاونت خود را پایه‌گذاری کرد.

کریمی با بیان اینکه در انجام اقدامات در حوزه معاونت امور شهری سازمان پدافند غیرعامل، شهرهای بالای 250 هزار نفر جمعیت در اولویت قرار دارند، افزود: حدود 42 شهر در سطح کشور بالای 250 هزار نفر جمعیت دارند که 65 تا 75 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 نوع تهدید طبیعی در کل جهان شناسایی ‌شده که از این تعداد بیش از 30 تهدید در ایران اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در تهدیدات انسان‌ساز به‌جز جنگ و اقدامات تروریستی که منشاء امنیتی دارد، امروزه وجود کارخانه شیمیایی، ساخت کلر و ... در نزدیکی شهرها نیز برای جان انسان‌ها تهدید شده که در این راستا باید تمهیداتی اندیشیده شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان