جهرمی: شورای عالی فضای مجازی مفهوم «صوت و تصویر فراگیر» را تعریف کند

بررسی جزییات طرح «خط‌مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما» در کمیسیون فرهنگی مجلس به جایی رسید که اعلام شد مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن تنها بر عهده سازمان صداوسیماست

جهرمی: شورای عالی فضای مجازی مفهوم «صوت و تصویر فراگیر» را تعریف کند

بررسی جزییات طرح «خط‌مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما» در کمیسیون فرهنگی مجلس به جایی رسید که اعلام شد مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن تنها بر عهده سازمان صداوسیماست. بعد از انتشار این خبر اولین مخالفت با آن از سمت وزیر ارتباطات، «محمدجواد آذری جهرمی» صورت گرفت و حالا امروز وی تاکید می‌کند که تعریف صوت و تصویر فراگیر در اختیار شورای عالی فضای مجازی است و نه ارگانی دیگر:

«در مصوبه‌ای که مجلس آن را مطرح کرده، صرفا از لفظ صوت و تصویر فراگیر استفاده شده که مرجع تعریف آن دست این سازمان نیست. شورای عالی فضای مجازی باید این موضوع را دقیق تعریف کند و پیشنهاد می‌شود تا قبل از اینکه تعریف دقیقی مشخص شود، اقدامات بیشتری در این رابطه صورت نگیرد چرا که باعث انحصار خواهد شد. یکی از پیامدهای این انحصار، توقف رشد تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات است؛ صدا و سیما می‌خواهد تنظیم مقررات، تصدی گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به صورت یکجا در دست بگیرد و بر اساس این رویه، قرارداد بسته، مزایده‌ای برگزار کرده و پنج پیمانکار انتخاب کرده‌اند.»

مخالفت معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصوبه مربوطه

اعتراض اولیه جهرمی به مصوبه مجلس

پیش‌تر «محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت نیز در رابطه با این مصوبه اظهار بی‌اطلاعی کرده و مشخص شده بود که دولت اصلا از وجود آن خبر نداشته است:

« اطلاع نداشتم که چنین طرحی در مجلس مطرح شده است. اگر این طرح در مجلس بخواهد تصویب شود، دولت نماینده خود را خواهد فرستاد اما تاکنون این موضوع در هیات دولت مطرح نشده بود که بخواهم از سوی دولت، نظری را بیان کنم.»

 مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر

برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز پس از مطرح شدن این خبر در گفتگو با رسانه‌ها اطلاع دادند که هنوز این موضوع به تصویب نهایی نرسیده و اخباری که به بیرون درز پیدا کرده ناقص است. برخی از آنها خبر از اصلاح این مصوبه داده‌اند، به عنوان مثال «فاطمه ذوالقدر»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ایسنا اینچنین گفته است :

«ماده 2 این طرح که در آن فضای مجازی، خدمات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و پخش فراگیر تعریف شده، مراعا مانده و قرار است در کمیته هنر و رسانه این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.»

 مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر

مخالفت معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصوبه مربوطه

با اینکه اعلام شده که خبرگزاری‌ها، نشریات، هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌ها مشمول این ماده قانون نمی‌شوند، اما بسیاری از اصحاب رسانه نیز مخالفت‌های خود را این مصوبه در توییتر و جراید خود بیان کرده‌اند. مدیرعامل سایت آپارات که مشخصا در این مصوبه از آن به عنوان سایتی نام برده شده که باید از صدا و سیما مجوز بگیرد نیز در گفتگو با دیجیاتو خبر از بی‌اطلاعی درباره مفهوم صوت و تصویر فراگیر داده بود:

«ذات این موضوع اشکال دارد، چراکه آینده محتوا، متعلق به ویدیو است. صدا و سیما با داشتن این انحصار، آینده محتوای اینترنتی را در اختیار خواهد گرفت. ویدیو آینده وب است و من که چندین سال است در این زمینه فعالیت دارم هنوز تعریف دقیقی از عبارت «صوت و تصویر فراگیر» دریافت نکرده‌ام.»

مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر

اعطای قدرت تصمیم‌گیری در حوزه فضای مجازی و حتی شبکه‌های اینترنتی باعث می‌شود صداوسیما راه های رقابت رسانه ای رادر حوزه تصویری و چندرسانه ای ببندد. موضوعی که باعث نگرانی فعالان این حوزه است و انتظار می‌رود که این مصوبه نیاز به رای منفی صحن مجلس نداشته باشد و در همان کمیسیون فرهنگی از طرح این موضوع جلوگیری شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان