بگذارید در همین ابتدا بگویم این قیاس فقط بخاطر این انجام شد تا مصرف کننده محترم ایرانی با چشم باز و اطلاعات کافی در مورد خودرو پژو 301 تصمیم بگیرد. البته اگر قصد خرید داشته باشید باید در حساب بانکیتان چیزی بیشتر از 80 میلیون تومان موجود باشد.
خودرو پژو 405 که روزگاری بهترین خودرو سال اروپا از نگاه مشتریان بود این روزها با اسامی گوناگون همچنان در کشورمان تولید می شود. با نگاهی گذرا به ظاهر دو خودرو بلافاصله متوجه پیشرفت تکنولوژی و طراحی فرانسویها خواهید شد. پژو 405 و اعقاب آن همانند پارس و 405 SLX همگی از همان بدنه قدیمی 1987 بهره می جویند و تنها در سپرها و چراغها متفاوت هستند. یک بدنه مکعبی شکل که امروزه حتی والدین نیز آن را بسان یک اسباب بازی ساده برای پرورش فکر نوزادان بکار می برند تا با احجام هندسی آشنا شوند.
این خودرو در اروپا تا سال 1997 تولید شد و در این مدت تغییراتی در شکل سپرها و داشبورد به خود دید اما همواره نامش 405 بود. پژو برای این خودرو دو موتور 1600 سی سی و 2000 سی سی کاربراتوری در نظر گرفته بود که از هر دو مدل در ابتدای ورود این فرانسوی به کشورمان راه پیدا کردند. در آن سالها پژو 405 به روزترین خودروی بازار کشورمان بود و تابلوهای تبلیغاتی خیابانهای پایتخت پر بود از شمایل “پژو 405 ایران”. در سالهای ابتدایی دهه 80 خورشیدی با مصوبه هیات دولت برای مبارزه با آلودگی هوا خودرو سازان موظف شدند تا تولیدات کاربراتوری را متوقف و موتورهای خود را به سامانه انژکتوری مجهز نمایند. در این راستا یک موتور 1800 سی سی انژکتوری به ایران راه پیدا کرد که بنیانگذار بسیاری از تحولات آتی در ایران خودرو شد. این موتور با نام اختصاری L3 هم اکنون در خودرو ملی سمند هم بکار می رود.
در حال حاضر نزدیک به 30 سال از معرفی و تولید 405 می گذرد و این خودرو (پارس) هم اکنون با تیراژ بسیار پایینتر توسط ایزان خودرو در مصر هم تولید می شود. این خودرو در چند کشور دیگر نظیر لهستان، تایوان، اندونری و مالزی تا سال 1995 مونتاژ شده بود. شایان ذکر است که پژو 405 در مستعمره سابق فرانسه یعنی زیمبابوه نهایتا تا سال 2002 مونتاژ شد!
در اهمیت و جایگاه 405 همین بس که نخستین خودرو ملی ایران با نام سمند زاییده پلتفرم این خودروی اروپایی و البته قدیمی است. هنگامی که دنا و سمند را با هم مقایسه میکنیم قطعا به شدت نا امید شده و دنا را همان سمند فیس لیفت خواهیم نامید. اما با مقایسه 405 و 301 شما به این نکته پی برید که واقعا یک خودروی جدید متولد شده است.
این خودروی جدید از لحاظ ابعاد تقریبا مشابه همان 405 قدیمی است که با توجه به ابعاد خودرو ما شاهد یک اتومبیل در سایز یک سدان کوچک – متوسط در اندازه 405 و سمند هستیم. اگرچه فاصله بین دو محور جلو و عقب در 301 کمی کمتر از 405 است و این مساله در کنار شیب ستونها و ضخامت درها نوید کابینی کوچکتر از 405 را میدهد، اما دیگر در هیچ قسمتی شباهتی به پیرمرد قصه ما ندارد. پر واضح است که یک اتومبیل چابکتر با مصرف سوخت پایینتر و البته ظاهری زیباتر از خواص طبیعی یک خودروی جدید است.
قطعا در زمان عرضه عمومی این اتومبیل، بازار خودروی کشورمان شاهد خودروهای تولید روز از خودروسازان مطرح جهانی خواهد بود که حتی به لطف حمایتهای تعرفهای از تولیدات داخل و وضع عوارض سنگین برای واردات هنوز هم میتوانند برای 301 شاخ و شانه بکشند. نمونه این خودروها، کیا، ریو و هیوندای اکسنت خواهد بود آنهم با لیست طویلی از تجهیزات جانبی و البته چهرهای به روزتر.
توجه داشته باشید که 301 دوسال پیش خودروی بهروزی بوده بطوریکه تولید پژو 301 در ایران خودرو شبیه تولید کیا سراتو نسل قبل در سایپا به نطر میرسد. در دنیای امروز و بهویژه در صنعت خودرو که تکنولوژی به سرعت در حال متحول شدن و پیشرفت است، ما به سراغ تولید خودروهایی میرویم که طراحی آنها به روز نیست و از زمان انعقاد قرارداد تا تولید و عرضه، قطعا فاصله تکنولوژیک و سبک طراحی این تولید با تولیدات بهروز دنیا فاصلهای معنا دار خواهد بود.
نظر شما چیست؟