زیر ذره‌بین فوت‌وفن: تلفن هوشمند Honor ۹ Lite

اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی‌های بارز آنر ۹ لایت را در یک نگاه اجمالی بررسی کنیم، باید بگوییم بارزترین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند برخورداری از دوربین چهارگانه است؛ چیزی که برای اولین بار در مدل آنر ۹i دیده شد

زیر ذره‌بین فوت‌وفن: تلفن هوشمند Honor 9 Lite

بررسی تخصصی میان‌رده‌ای خوش‌لباس و خوش‌قیمت با 4 دوربین!

برند آنر در ماه دسامبر گذشته، چیزی حدود 5 ماه و اندی پیش، از تلفن‌های هوشمند آنر 7 ایکس (Honor 7X)  و آنر ویو 10 (Honor View 10) پرده‌برداری کرد. درست زمانی که این دو محصول به بازار جهان عرضه شدند، این شرکت تلفن هوشمند میان رده دیگری را معرفی کرد که اولین محصول سال 2018 آن به شمار می‌رفت و آنر 9 لایت (Honor 9 Lite) نام داشت. انگار برند آنر خستگی‌ناپذیر است و زنگ تفریح برای خودش تدارک نمی‌بیند.‍

اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی‌های بارز آنر 9 لایت را در یک نگاه اجمالی بررسی کنیم، باید بگوییم بارزترین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند برخورداری از دوربین چهارگانه است؛ چیزی که برای اولین بار در مدل آنر 9i دیده شد. اما فارغ از آن، اولین چیزی که چشم شما را به این تلفن هوشند میان‌رده خیره می‌کند، طراحی شیشه‌ای و بازتاب آینه‌مانند و واقعاً جذاب و حیرت‌انگیز قاب پشت آن است.

طراحی مرغوب و ساخت باکیفیت بدنه و مشخصات فنی کامل و پیشرفته یک پیشنهاد قانع‌کننده برای خیلی از مشتریان تلفن‌های هوشمند میان‌رده است. اما آیا می‌توان آنر 9 لایت را صدرنشین این بازار شلوغ که از محصولات میان‌رده و مقرون به صرفه اشباع شده است دانست؟ فوت‌وفن مدتی را با این تلفن هوشمند سپری کرده است تا بررسی تخصصی جامعی را از آنر 9 لایت در اختیار شما قرار دهد. با ما همراه باشید.

طراحی

قطعاً طراحی آنر 9 لایت دل شما را در همان نگاه اول می‌برد. ناگفته نماند که از نظر ظاهری کمی شبیه آیفون 8 پلاس است که قاب پشت شیشه‌ای براق و آینه‌مانند دارد. آنر 9 لایت تا حدودی حس باکیفیت‌تر و مرغوب‌تری نسبت به دیگر تلفن‌های هوشمند فلزی در این رده قیمتی دارد و از این نظر یک سر و گردن از بقیه بالاتر است.

کیفیت بدنه بسیار شگفت‌انگیز و باشکوه است و جثه کمینه‌گرا و جمع و جورش گواه بر این زیبایی خیره‌کننده خواهد بود. تنها نقطه ضعف آنر 9 لایت استفاده از قاب پلاستیکی به جای قاب فلزی است که به دلیل کم شدن قیمت نهایی و فروش این گوشی با قیمت پایین‌تر در نظر گرفته شده است. کلیدهای پاور یا خاموش و روشن و صدا هم از جنس پلاستیک هستند اما لمس آنها بسیار لذت بخش است و حس خوبی را القا می‌کند.

با نمایشگر 5٫65 اینچ در بدنه 6 اینچ که ضخامت آن به 7٫6 میلی‌متر می‌رسد، آنر 9 لایت تقریباً جمع‌وجور است و خیلی خوب در دست جای می‌گیرد. البته، شایان ذکر است که کار کردن یک دستی با آن با وجود نمایشگر بلند قدش کمی سخت است و باید انگشتان خود را کمی بکشید. با برخورداری از وزن 149 گرم، نگه داشتن طولانی مدت آن در دست راحت است و مچ دست را آزار نمی‌دهد.

قاب پشت با شیشه منحنی دو و نیم بعدی بازتابش بسیار زیادی دارد و تقریباً شبیه آینه عمل می‌کند؛ بنابراین، برای مرتب کردن موهایتان قبل از قرار ملاقات با دوستان یا جلسه کاری یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. آنر 9 لایت در سه رنگ متنوع آبی، نوک مدادی و مشکی عرضه می‌شود و همان طور که مشاهده می‌کنید رنگ آبی آن درخشش بیشتری دارد و چشمگیرتر است. رنگ نوک مدادی هم مثل آینه کامل محسوب می‌شود.

آنر 9 لایت به دلیل برخورداری از گوشه‌های گرد و شیشه منحنی در پشت و جلو راحت در دست می‌نشیند. البته، ناگفته نماند که مثل همه وسایلی که از شیشه ساخته می‌شوند کمی سُر است و اثر انگشت را به آسانی جذب می‌کند. اما با یک دستمال‌کشی ساده دوباره ظاهر شیک و براق تلفن هوشمند آنر 9 لایت چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

نمایشگر

از دوربین‌های دوگانه که بگذریم، گرایش دیگری که در سال 2017 مد شده و طرفداران زیادی پیدا کرده بود استفاده از نمایشگرهایی با نسبت تصویر 18:9 در تلفن‌های هوشمند پیشرفته و حتی میان رده تا پایان سال قبل بود؛ نتیجه کاربرد این نمایشگر در تلفن‌های هوشمند بلندقدتر شدن نمایشگر و کم شدن حاشیه‌ها بود.

آنر 9 لایت نمایشگر 5٫65 اینچ از نوع IPS LCD و نسبت تصویر 18:9 با وضوح Full HD+  دارد و تراکم پیکسل آن 428 پیکسل در اینچ است. چنین وضوحی می‌تواند تا 720 پیکسل هم کاهش پیدا کند تا در انرژی باتری صرفه‌جویی شود؛ منتها اگر شما چنین چیزی را خواسته باشید. این نمایشگر شفاف است و متن‌ها را بسیار واضح نشان می‌دهد. بازتولید رنگ هم خیلی خوب است؛ هر چند با محدودیت در زاویه دید مواجه هستیم.

عملکرد

 

آنر 9 لایت با همان تراشه‌ای اجرا می‌شود که در آنر 9i و آنر 7 ایکس به کار رفته است؛ یعنی HiSilicon Kirin 659. اگر چه، دو مدلی که نام بردیم قیمت بالاتری نسبت به آنر 9 لایت دارند. آنر 9 لایت در دو مدل عرضه می‌شود: یک مدل با 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی و مدل دیگر با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی.

عملکرد آنر 9 لایت با استفاده معمولی و روزمره رضایت‌بخش است. رابط کاربری EMUI که پوسته اختصاصی اندروید برای آنر است با این که سبک‌ترین پوسته به شمار نمی‌رود اما می‌تواند هر وظیفه‌ای که به آن محول می‌شود را به سرعت انجام دهد.

در بیشتر مواقع، 2 گیگابایت رم برای اکثر کاربران معمولی کفایت می‌کند و عملکرد خوبی دارد. آنر 9  لایت با 3 گیگابایت رم واقعاً سرعت خیلی بالایی در پاسخگویی به وظایف و اجرای برنامه‌ها دارد.

انجام چند کار با هم و اجرای بیشتر بازی‌ها خوب و قابل قبول است. اما گاهی پیش می‌آید که بازی‌هایی با گرافیک خیلی سنگین کمی کند اجرا ‌شوند و قسمت بالای گوشی کمی گرم ‌شود.

آنر 9 لایت باتری 3 هزار میلی‌آمپر دارد و از فناوری شارژ سریع این شرکت بهره می‌برد که Super Charge نامیده می‌شود. با شارژر 10 واتی، این گوشی طی 2 ساعت شارژ باتری را از صفر به 100 می‌رساند. عمر باتری در حد متوسط است. در پایان روز کاری، با استفاده متوسط لازم است که به دنبال شارژر بگردید تا انرژی گوشی را بیشتر کنید. البته، شاید با آپدیت‌های نرم‌افزاری آینده امیدی وجود داشته باشد که باتری بهبود پیدا کند و عمرش کمی بیشتر شود.

سخت‌افزار

آنر 9 لایت به جای پورت USB Type-C از  پورت میکرو یواس.بی برخوردار است. تعبیه این پورت برای تلفن هوشمندی که در سال 2018 تولید می‌شود کمی ناامیدکننده است. این محصول به جک صوتی 3٫5 میلی‌متری مجهز شده و در جعبه گوشی نیز هدفون برای کاربران در دسترس قرار دارد.

درگاه سیم کارت تنظیمات هایبرید دارد؛ یعنی یا می‌توانید همزمان دو سیم کارت نانو را در آن جای دهید یا یک سیم کارت و یک کارت میکرو اس.دی که تا 256 گیگابایت قابلیت ارتقا دارد.

دوربین

تلفن هوشمند و میان رده آنر 9 لایت دو دوربین دوگانه در جلو و پشت دارد؛ در مجموع 4 دوربین! دوربین 13 مگاپیکسل برای ثبت تصویر اصلی و دوربین 2 مگاپیکسل برای ثبت اطلاعات عمق میدان و افکت بوکه. دوربین 2 مگاپیکسل به بهبود عملکرد در نور کم هم کمک می‌کند؛ درست مثل چیزی که در تلفن‌های هوشمند با دوربین دوگانه انتظارش را دارید.

در شرایطی که نور خوب است، آنر 9 لایت تصاویر خیلی خوبی ثبت می‌کند. گاهی اوقات رنگ‌ها مصنوعی هستند و احتمال دارد در زمان فوکوس کردن کمی نویز در تصویر مشاهده کنید. با وجود تمام اینها، همیشه جزییات کافی ثبت می‌شود. دوربین پشت از PDAF پشتیبانی می‌کند و فوکوس خودکار سرعت خیلی بالایی دارد. سلفی‌ها هم به طرز شگفت‌انگیزی خوب و با کیفیت هستند.

در شرایطی که نور محیط کم است، مثل تلفن‌های دیگر در این کلاس، آنر 9 لایت هم ممکن است کمی با مشکل مواجه شود. چند ثانیه‌ای طول می‌کشد که فوکوس انجام شود و حتی ممکن است نماها کمی تار یا مات شوند.

این دوربین از دریچه دیافراگم گسترده و حالت پرتره برای بهره‌مندی از عمق میدان برخوردار است که توسط لنز ثانویه ثبت می‌شود. تشخیص لبه سوژه‌ها تا حدودی به سختی امکان‌پذیر است و ممکن است شما نتوانید میزان مات بودن لبه‌ها را تنظیم کنید.

اما این را هم در نظر داشته باشید که با چنین قیمتی، نباید از آنر 9 لایت انتظار افکت بوکه شگفت‌انگیزی مانند آن چه در آیفون یا گوگل پیکسل می‌بینید داشته باشید که دوستان شما در فیس‌بوک یا اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. دوربین‌های دوگانه در آنر 9 لایت امکانات پیشرفته‌ای دارند که برای مخاطب عام دسترسی راحتی دارد و کاربری با آنها نیز ساده است. منتها به دلایل کاملاً مشخص از نظر عملکرد قابل رقابت با مدل‌های گران‌تر از تلفن‌های هوشمند نیست.

آنر 9 لایت با کیفیت 1080 پیکسل فیلم‌برداری می‌کند و به دلیل عدم وجود قابلیت تثبیت الکترونیک تصویر ممکن است ویدئوهای که ثبت می‌کنید کمی لرزش داشته باشند و مات به نظر برسند.

در مجموع، آنر 9 لایت به عنوان یک عکاس معمولی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. عملکردش خارق‌العاده و استثنایی نیست و دوربین‌های دوگانه‌اش شق‌القمر نمی‌کنند اما در بیشتر موارد شما را ناامید نکرده و نتایج خوبی برایتان به یادگار خواهند گذاشت.

نرم‌افزار

یکی از نقاط قوت آنر 9 لایت وجود سیستم عامل اندروید 8٫0 اوریو است؛ این در حالی است که خیلی‌ از تلفن‌های هوشندی که در ژانویه 2018 معرفی شدند همچنان با اندروید نوقا اجرا می‌شوند.

در آنر 9 لایت پوسته EMUI 8.0 به کار رفته که نسبت به نسخه قبلی EMUI 5.1 پیشرفت عجیب و چشمگیری است. استفاده از نسخه 8٫0 در رابط کاربری به دلیل همراه شدن آن با نسخه اندروید بوده که قطعاً انتخاب خوبی خواهد بود.

تعدادی نرم‌افزار تکراری و معمولی در گوشی‌های آنر را مثل همیشه در این محصول مشاهده می‌کنیم. چندین بازی نیز از پیش روی آن نصب شده است.

رابط کاربری EMUI 8.0 با سخت‌افزار آنر 9 لایت خیلی خوب کار می‌کند و گزینه‌های کاربردی زیادی که ممکن است مورد پسند کاربران باشد را در اختیار آنها می‌گذارد؛ گزینه‌هایی که امکانات مبتکرانه و جالبی دارند.

مزایا:

  • طراحی زیبا و ظاهر چشم‌نواز
  • نمایشگری با وضوح بالا و شفاف
  • دوربین‌های خوب در جلو

معایب:

  • عمر باتری متوسط
  • دوربین پشت با عملکرد متوسط

حرف آخر

آنر 9 لایت یک تلفن هوشمند میان رده با قیمت مقرون به صرفه است که تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند؛ اگر طراحی چشمگیر و زیبا می‌خواهید، دوست دارید جدیدترین نسخه از اندروید را در اختیار داشته باشید و اگر دوربین‌های دوگانه پشت و جلو و همین طور نمایشگری با نسبت تصویر 18:9برایتان مهم و از ملاک‌های اصلی انتخاب است، آنر 9 لایت می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد؛ انتخابی که برای شما پشیمانی نخواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان