جدیدترین فیلم لی چانگ دونگ، Burning در کن پرحرارت و درخشان ظاهر شد

لی چانگ دونگ Lee Chang-dong کارگردان و نویسنده اهل کره‌ای جنوبی، امسال بازگشت پرشور و درخشانی به بخش رقابت جشنواره کن داشته.
فیلم قبلی او «شاعری» Poetry، برایش جایزه بهترین فیلم‌نامه را در جشنواره کن سال 2010 به ارمغان آورد. حالا پس از 8 سال، او با فیلم «سوختن» Burning، ششمین فیلم بلندش، به کن بازگشته است. فیلم‌نامه‌ی فیلم با برداشتی از داستان کوتاهی به نام barn burning، نوشته نویسنده شهیر ژاپنی، هاروکی موراکامی haruki murakami، نوشته شده است.
داستان فیلم درباره مرد جوانی به نام جونگسو (با بازی یو آه این Yoo Ah-in) است که به شکلی اتفاقی با دوست دوران کودکی‌اش، هائمی (با بازی جئون جونگ سو Jun Jong-seo) برخورد می‌کند. هائمی به او می‌گوید که به آفریقا می‌رود و از او درخواست می‌کند که در طولی زمانی که در سفر است از گربه‌اش مراقبت کند… هائمی با دوستی به نام بن (با بازی استیون ین Steven Yeun ) به خانه برمی‌گردد که در سفر با او آشنا شده. یک روز بن درباره‌ی گذشته آزار دهنده و سوزانش با جونگسو صحبت می‌کند… خشمی سوزان در حال به خروش آمدن زیر شعله‌های آتش است. لی چانگ دونگ در «سوختن» به شکل ضمنی تمام خشم‌های جوانی خود را بیان می‌کند:
“جوانان در کره به شکل وحشتناکی در رنج هستند، به خصوص به دلیل بیکاری. آن‌ها امید به پیشرفت در وضعیتشان را از دست داده‌اند و ندانستن این که این خشم را باید متوجه چه چیز یا چه کسی بکنند، آن‌ها را کاملاً ناتوان کرده است “.
تمام کردن این فیلم برای لی چانگ دونگ و دیگر فیلم‌نامه‌نویس این فیلم، اُه جونگ می Oh Jung-mi، هشت سال به طول انجامید. فرایند کار آن‌ها پر از وسواس و سختگیری بود. این پروژه با برخورد تصادفی با یک متن به وجود آمد؛ “سوزندان انبار “ نوشته هاروکی موراکامی که این‌طور توصیفش کرده بودند: “داستانی که در آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد “. البته هیچ چیز، به جز رمز و راز و یک دامنه سینمایی گسترده.
بنابراین چالش آن‌ها این بود که این داستان کوتاه را به یک داستان گسترده‌تر و پیچیده‌تر تبدیل کنند اما به حل تمام رازها نپردازند. لی چانگ دونگ در این داستان، تمثلی از جامعه مدرن را می‌بیند، دنیایی که در آن چیزی اشتباه است اگرچه دقیقاً نمی‌توانید بگویید که آن چیست. او درباره‌ی “یک رقص در جستجوی معنای زندگی ” صحبت می‌کند و این صحبت هم برای کره‌ای‌ها است و هم برای بقیه‌ی جهان.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان