خراب نکن (۱)

بخش اول- اگر شما هم کودکی دارید که برخی وسایل یا اسباب‌بازی‌هایش را می‌شکند یا خراب می‌کند، می‌دانید که دیدن منظره نابود کردن عمدی وسایل سالم چقدر ناراحت‌کننده است.

خراب نکن (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه کودک سالم

 

اگر شما هم کودکی دارید که برخی وسایل یا اسباب‌بازی‌هایش را می‌شکند یا خراب می‌کند، می‌دانید که دیدن منظره نابود کردن عمدی وسایل سالم چقدر ناراحت‌کننده است. اما آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید چرا فرزندتان دوست دارد وسایل را بشکند یا خراب کند؟ کودکان چند دسته هستند و هر دسته به دلیل خاصی وسایل و اسباب‌بازی‌هایشان را خراب می‌کنند.

قبل از اینکه درباره رفتار مناسب با کودک خرابکار صحبت کنیم، جا دارد با انواع این کودکان آشنا شوید:

 کودکان شلوغ و پرفعالیت

این دسته از کودکان خسارت‌های زیادی به اشیا وارد می‌کنند، اما این کار آنها غالباً تصادفی است. در واقع چنین کودکانی اصلاً به اینکه اشیا خراب می‌شوند یا خیر، فکر نمی‌کنند و منظور خاصی هم ندارند. گاهی هم به دلیل انرژی زیادشان به همه چیز دست می‌زنند و همه چیز را تخریب می‌کنند. کار آنها عمدی نیست، اما به هر حال باید به مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، رسیدگی کرد.

 کودکان قدرنشناس

امروزه کودکان تعداد زیادی اسباب بازی و عروسک دارند؛ به همین دلیل قدر آنها را نمی‌دانند و تا یکی از آنها می‌شکند یا خراب می‌شود، از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود می‌خواهند یکی دیگر برایشان تهیه کند. بنابراین، ارزش وسایل خود را نمی‌دانند و خراب کردن یا خراب نکردن آنها برایشان چندان تفاوتی ندارد.

 کودکانی که بلد نیستند احساس خود را کنترل کنند

برخی کودکان وسایلشان را پرت می‌کنند، چون بلد نیستند به درستی از آنها استفاده کنند یا رنگ یا مدل آن را دوست ندارند. بعضی مواقع هم عصبانیت خود را بر سر اسباب بازی‌ها و وسایلشان خالی می‌کنند، زیرا هنوز یاد نگرفته‌اند که چگونه احساس خود را به درستی بروز دهند. چه بسا این کودکان چنین رفتارهایی را از پدر یا مادر خود آموخته باشند.

 کودک خرابکار

به ندرت کودکانی وجود دارد که عمداً اشیا را خراب می‌کنند. آنها با این کار جلب توجه می‌کنند تا به حرف یا خواسته‌شان توجه شود. متأسفانه گاهی این رفتار نشانه مشکلات عاطفی جدی‌تری است. بنابراین اگر کودکتان عمداً وسایل را خراب می‌کند، حتماً موضوع را جدی بگیرید و با روانشناس کودک مشورت کنید. به هر حال اگر کودک شما اسباب بازی‌هایش را خراب می‌کند، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

 انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب

برای کودک خود اسباب‌بازی‌های مناسب انتخاب کنید. برخی از اسباب‌بازی‌ها برخلاف آنچه سازندگان آنها می‌گویند، نه تنها آموزشی نیستند، بلکه کودک را خسته و عصبانی می‌کنند. گاهی اسباب‌بازی خوب است، اما برای سن کودک شما مناسب نیست.

در این صورت هم بهتر است آن را از دسترس او دور کنید تا بزرگ‌تر شود و بازی با آن را بیاموزد. برای استفاده مناسب از برخی اسباب‌بازی‌ها لازم است طرز استفاده درست را با مشارکت در بازی به او بیاموزید...

برای خواندن بخش دوم- خراب نکن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان