از پیشگیری تا درمان عفونت کلیه

نشانه های "عفونت کلیه" و درمان گیاهی کلیه درد خیلی‌ها از بیماری‌های کلیه، نارسایی، کم‌کار شدن و از کار افتادن کلیه‌ها می‌ترسند، چرا که کلیه ارگانی در بدن است که هر گونه اختلال و نارسایی در عملکرد آن عوارض سنگین و وسیعی را در بیمار به جا می‌گذارد و روند زندگی طبیعی را در وی مختل می‌کند

نشانه های "عفونت کلیه" و درمان گیاهی کلیه درد

خیلی‌ها از بیماری‌های کلیه، نارسایی، کم‌کار شدن و از کار افتادن کلیه‌ها می‌ترسند، چرا که کلیه ارگانی در بدن است که هر گونه اختلال و نارسایی در عملکرد آن عوارض سنگین و وسیعی را در بیمار به جا می‌گذارد و روند زندگی طبیعی را در وی مختل می‌کند.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عفونت کلیه آشنا شوید.

عفونت کلیه

عفونت کلیه چیست؟

نفوذ باکتری ها از طریق مثانه به یک یا هر دو کلیه می تواند باعث عفونت کلیه شود که در علم پزشکی این حالت را «پیلونفریت» می گویند. در صورتی که عفونت کلیه به موقع درمان شود، سبب آسیب جدی کلیه نخواهد شد.

نشانه ها و علائم عفونت کلیه کدام اند؟

عفونت کلیه به دلیل تغییراتی که در کارکرد طبیعی سیستم دفع ادرار و کلیه ها ایجاد می کنددر صورتی که وضعیت عفونت کلیه وخیم تر شود و به مجرای ادراری گسترش یابد، اغلب احساس خواهید کرد به دفع فوری ادرار نیاز دارید. این حالت حتی می تواند در زمانی که به تازگی مثانه ی خود را خالی کرده اید نیز روی دهد.

حالت تهوع

حالت تهوع خفیف و حتی استفراغ می توانند موجب کم اشتهایی، ضعف و کاهش وزن بیماران مبتلا به عفونت کلیه شوند. همچنین ممکن است به سبب کمبود آب بدن نیز احساس تهوع کنید.

زردی

خیلی از کودکانی که عفونت کلیه آن ها به موقع درمان نشده است دچار یرقان می شوند. یرقان ناشی از وجود بیلی روبین اضافی در خون است.

علائم مشابه آنفلوآنزا

احساس ناخوشی همانند آنچه در آنفلوآنزا تجربه می کنید می تواند از نشانه های عفونت کلیه باشد.

درد کلیه

احساس درد در پهلوها یکی از عوارض شایع عفونت کلیه است. همچنین ممکن است در ناحیه ی پایینی کمر و اندام های تناسلی نیز احساس درد کنید.

تب

هر نوع عفونت می تواند منجر به تب و احساس سرما شود. عفونت کلیه ناشی از تولید بیش از حد باکتری در کلیه است و وقتی باکتری ها خود را به دیواره ی کلیه می چسبانند علائم بیماری از جمله تب نمایان می شوند. اغلب بیماران تا مدتی پس از عفونت کلیه دچار تب نمی شوند.

ضعف

کمبود انرژی یکی دیگر از عوارض رایج عفونت کلیه است. بیمارانی که به این حالت دچار می شوند تمایل شدیدی به خوابیدن دارند. استراحت کردن از عوامل ضروری برای مقابله با عفونت است.

وجود خون در ادرار

افرادی که عفونت کلیه آن ها شدید است، اغلب در ادرار خود خون مشاهده می کنند. خون ادراری نتیجه ی عفونت دستگاه ادراری و گسترش آن از مثانه و مجرای ادراری به کلیه و حالِب است. وقتی عفونت کلیه تا این حد شدید باشد به آن «پیلونفریت» اطلاق می شود.برخی درمان‌های خانگی و طبیعی به عنوان درمان مازاد جهت سرعت بخشیدن به فرآیند درمان عفونت کلیه استفاده نمائید.

درمان خانگی عفونت کلیه

آب لیمو

لیمو می‌‌تواند با پاکسازی سنگ و سموم کلیه را تمیز نماید. ترجیحا از لیموی تازه به جای نوشیدنی‌های لیموی طعم دار استفاده کنید.

ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی مانند یک گیاه دارویی عمل می‌نماید؛ همین امر منجر به بهبود درد و درمان عفونت کلیه و از بین رفتن سنگ کلیه می‌شود. ریشه گل ختمی منجر به تشدید خروج ادرار شده و احساس سوزش یا درد را هنگام خروج ادرار درمان می‌نماید. علاوه بر این، خاصیت لزج بودن آن احتمالا بافت‌های ملتهب و تحریک شده بدن را آرام می‌نماید و ممکن است دستگاه ادراری شما را پوشش داده و مانع عفونت و سنگ کلیه در شما شود.

مواد لازم:

4 قاشق چایخوری ریشه گل ختمی
1 لیتر آب
یک کوزه دهن گشاد که حاوی 32 اونس یا 1 لیتر ظرفیت است
1 قاشق چایخوری عسل یا پودر استویا (اختیاری)

دستورالعمل: ابتدا، ریشه گل ختمی را در کوزه قرار دهید. سپس، آب را به داخل آن بریزید تا پر بشود. اجازه دهید یک شبانه روز یا حداقل 4 الی 5 ساعت در یخچال خیس بخورد. سپس، آب را از صافی رد کنید که در این صورت مایع حاصل بی رنگ، کمی غلیظ و چسبناک است. سپس عسل یا پودر استویا را به آن بیافزائید و ترکیب حاصل را خوب هم بزنید. در طول روز تا زمان از بین رفتن درد کلیه از مخلوط مصرف نمائید و به طور منظم این درمان را ادامه دهید.

جعفری

جعفری به عنوان مدر (مدر یا ادرار آور، به ماده‌‌های خوراکی یا دارویی اطلاق می‌شود که موجب افزایش حجم ادرار انسان می‌شود.) عمل می‌نماید که خروجی ادرار را بالا برده و موجب دفع سموم از سیستم شما می‌شود. با تائید بسیاری از گیاه پزشکان، جعفری بهترین درمان خانگی عفونت کلیه و مثانه به صورت داخلی و خارجی است. برای درمان داخلی شما می‌توانید آب جعفری یا چای جعفری بنوشید، یا آن را به هر شکلی در غذا مصرف کنید. به کمک جعفری می‌توانید بدون توجه به هر درمانی، التهاب دردناک و تورم به وجود آمده توسط عفونت کلیوی را کاهش دهید. علاوه بر این جعفری حاوی ویژگی ضد ویروسی است، که می‌تواند باکتری‌های عامل عفونت را از بین ببرد. در نتیجه جعفری یکی از بهترین روش ةای درمان‌ خانگی عفونت کلیه است که باید در خانه آن را دنبال نمائید. مورد زیر دستورالعمل تهیه چای جعفری به منظور کاهش این است.

عفونت کلیه

مواد لازم:

1 دسته بزرگ جعفری تازه (ساقه و ریشه آن)
4 فنجان آب

یک ظرف درب دار

ابتدا جعفری را شسته و سپس آن را خرد کنید تا 4 قاشق چایخوری جعفری خرد شده داشته باشید. سپس آب را داخل ظرف ریخته و آن را بجوشانید. شعله را خاموش نمائید و جعفری خرد شده را به داخل ظرف بیافزائید. سپس درب درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید 20 دقیقه زمان بگذرد. سپس، چای را از صافی رد نموده و 1 فنجان از آن را (به صورت سرد یا گرم) بنوشید. این روش درمانی را 4 بار در هفته تکرار کنید.

نکته مهم: استفاده از چای جعفری در طول بارداری توصیه نمی‌شود؛ زیرا چای جعفری دارای برخی تاثیرات جانبی می‌باشد. بنابراین اگر قبل از استفاده از این درمان با پزشک مشورت نمائید عالی خواهد بود.

تخم هندوانه

تخم هندوانه دارای خاصیت مدر بودن است که به شما در درمان درد کلیه کمک می‌کند. علاوه بر این دانه هندوانه محرک خوبی برای التهاب مثانه و مجرای ادراری است؛ به گونه‌ای که کلیه‌ها را جهت فعالیت تحریک می‌کنند. بنابراین برای عفونت و درد کلیه جزء درمان‌های خانگی اثر بخش هستند. ذکر تخم هندوانه به عنوان درمان عفونت کلیه، آموزش تهیه چای هندوانه است که به شما در درمان عفونت کلیه در خانه کمک می‌نماید.

مواد لازم:

یک قاشق چایخوری تخم هندوانه
2 فنجان آب
1 بشقاب
1 صافی

ابتدا، آب را جوشانده و کنار بگذارید. سپس تخم‌های هندوانه را در بشقاب قرار بدهید و آب جوشیده شده را داخل بشقاب بریزید. چند دقیقه اجازه دهید تا ترکیب حاصل خنک بشود. سپس چای حاصل را از صافی رد کنید و مصرف نمائید. استفاده از این محلول را یک بار در روز تکرار کنید.

دانه کرفس

کرفس، یا Apium Graveolens، می‌تواند عفونت کلیه را درمان نموده و فرآیند از بین بردن مواد زائد در کلیه‌ها را سرعت ببخشد. علاوه بر این، کرفس خروجی ادرار را بالا برده و درد کلیه را از بین می‌برد. کرفس همچنین دارای روغن فرار می‌باشد که دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. بنابراین می‌توان از دانه کرفس به عنوان یکی از روش‌های درمان خانگی عفونت و درد کلیه استفاده نمود.

عفونت کلیه

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری دانه کرفس
1 فنجان آب داغ

دستورالعمل: ابتدا دانه را در فنجان قرار بدهید. سپس آب داغ را روی آن بریزید. آن ها را با هم خوب به هم بزنید. اجازه دهید ترکیب حاصل مقداری خنک شود. سپس آن را از صافی رد نموده و بنوشید. این درمان را یک بار در روز و به مدت 3 روز تکرار کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که کرفس محرک رحم است؛ بنابراین، در صورت بارداری از مصرف آن خودداری کنید. این محلول برای افرادی مناسب است که از اسپاسم رنج می‌برند زیرا آن را تسکین می‌دهد؛ با این حال، استفاده از کرفس باعث ایجاد تاخیر در قاعدگی می‌شود.

ذرت

استفاده از ذرت می‌تواند مجاری دردناک ادرار را آرام نموده و با سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی، درد شما را کاهش دهد. زیرا ذرت دارای خاصیت مدر بودن (مدریا ادرار آور، به ماده‌‌های خوراکی یا دارویی اطلاق می‌شود که موجب افزایش حجم ادرار انسان می‌شود) می‌باشد و مانع رشد باکتری گردیده و باعث درمان عفونت کلیه می‌شود.

خردل و آرد گندم

پماد یا مرهم خردل می‌تواند فرآیند بهبودی را تحریک نماید. با این وجود، قرار دادن مستقیم پماد خردل بر روی پوست لخت در طولانی مدت منجر به تشکیل تاول یا حس سوزش می‌شود. بنابراین ترکیب پودر خردل و قرار دادن آن در لباس مانع تماس مستقیم با پوست می‌شود. جهت جلوگیری از تشکیل تاول بر روی پوست به جای آب می‌توانید از سفیده تخم مرغ استفاده کنید.

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری پودر خردل

4 قاشق چایخوری سر پر آرد گندم

4 الی 6 قاشق چایخوری آب یا سفیده تخم مرغ

1 قاشق چایخوری وازلین یا چربی

دستورالعمل: مواد لازم را به خوبی جهت ایجاد خمیر با هم ترکیب نموده و به صورت لایه نازک روی پوست بمالید. سپس مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده مالیده و اجازه دهید بیش از 30 دقیقه روی پوست بماند. با شستشو یا پاک کردن آن را تمیز کنید. این درمان را یک بار در روز تکرار کنید.

نکته مهم: استفاده از این محلول برای کودکان زیر 6 سال ممنوع است.

انار و آبلیمو

انار به لطف خاصیت قابض بودنش برای درمان مشکلات کلیوی مفید است. انار علاوه بر این می‌تواند درد و التهاب را در کلیه و سودا درمان نماید. شما باید یک بار در روز یک انار خورده یا آب آن را به عنوان یکی از درمان‌های خانگی اثر بخش برای عفونت کلیه بنوشید.

ماست

ماست حاوی پروبیوتیک و آنتی اکسیدان است که به درمان عفونت کلیه کمک نموده و مانع عود مجدد آن می‌شود. وجود باکتری‌های زنده در ماست می‌تواند مانع چسبندگی باکتری‌ها به سلول‌های مخاطی در دستگاه ادراری شود. علاوه بر این، ماست سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌نماید.

سیر

سیر حاوی خواص آنتی بیوتیک طبیعی است که با عفونت کلیه مبارزه می‌نماید. علاوه بر این، به عنوان یک مدر کار می‌نماید به طوری که میکرو ارگانیسم‌ها و سموم مضر را از کلیه‌ها و بدن شما خارج می نماید.

سیب

سیب حاوی خاصیت ضد التهابی و فیبر بالا است که به صورت موثر عفونت کلیه را درمان می‌نماید. علاوه بر این سیب جهت جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر، ادرار شما را اسیدی‌تر می‌نماید.

ترکیب آلوئه ورا و آبلیمو

آلوئه ورا به دلیل خواص ضد باکتری، ضد التهابی و ضد ویروسی درمان خانگی محبوب دیگر برای عفونت کلیه می‌باشد که می‌تواند سوزش ادرار را تسکین داده و به کنترل درد و عفونت کلیه کمک نماید. ترکیب آلوئه ورا و لیمو به صورت موثر درد کلیه را رفع می‌نماید.

زردچوبه

زردچوبه عفونت کلیه را رفع نموده و فرآیند بهبود را سرعت می بخشد زیرا حاوی کورکومین است که ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب قوی است. بنابراین، مانع رشد و گسترش میکروب ها می‌شود.

منبع:ستاره،بیتوته،تبیان

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان