ماهان شبکه ایرانیان

توصیه‌های نوروزی برای تغذیه (۲)

افراد سالمند یا میانسال هنگامی که به سفر می‌روند و یا در میهمانی‌ها در جمع فامیل و دوستان غذا میل می‌کنند، معمولا اشتهای بیشتری برای صرف غذا دارند

توصیه‌های نوروزی برای تغذیه (2)

افزایش چربی‌های نامطلوب خون و یا فشارخون

گاه شاهد هستیم که برخی افراد میانسال یا سالمند پس از طی تعطیلات نوروزی با اینکه اوقات خوش و شیرینی را به همراه خانواده خود گذرانده و از تعطیلات لذت برده‌اند، ولی مبتلا به افزایش چربی‌های نامطلوب خون یا بالا رفتن فشارخون شده و بیمار و بستری می‌شوند و اوقاتی تلخ و دشوار را به منظور مداوا و بازگشت سلامت خود سپری می‌کنند.

این گروه از افراد تصور می‌کنند که پرخوری و استفاده از خوراکی‌های نامناسب چنانچه کوتاه مدت و حدود یکی دو هفته باشد، به سلامت آنان لطمه‌ای نمی‌زند؛ در حالی که افراد سالمند یا میانسال و یا جوانانی که در ریسک افزایش چربی‌های خون و یا فشارخون هستند باید در تمام اوقات مراقب تغذیه و سلامت خود باشند و از هر گونه بی‌توجهی و بی‌مبالاتی در تغذیه و شیوه زندگی‌شان جدا بپرهیزند.

افراد سالمند یا میانسال هنگامی که به سفر می‌روند و یا در میهمانی‌ها در جمع فامیل و دوستان غذا میل می‌کنند، معمولا اشتهای بیشتری برای صرف غذا دارند و اکثرا تمایل زیادتری نسبت به مواد سرخ کرده و چرب و شیرین از خود نشان می‌دهند. پرهیزهای غذایی معمولا برای این دسته از افراد ناخوشایند و زجرآور است؛ غافل از آنکه این پرهیزها عامل مهمی در حفظ سلامت و طول عمر آنان می‌باشد.

کاهش قدرت ایمنی بدن و ابتلا به بیماری‌های مختلف

بعضی افراد در پایان تعطیلات نوروزی یا در طول این ایام، از ضعف قوای جسمانی، خستگی و کوفتگی و یا بروز عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی‌های مکرر یا طولانی شکایت می‌کنند. کاهش قدرت ایمنی بدن، عامل مهم بروز این عوارض است و قربانیان آن افرادی هستند که در تعطیلات عید، شیوه تغذیه و برنامه زندگی نامناسبی را دنبال می‌کنند.

بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان و جوانان در این ایام از مصرف غذاها و میان‌وعده‌های سالم و مفید خانگی امتناع کرده و از غذاهای آماده بیرون استفاده می‌کنند. این مواد اکثرا حاوی مقدار زیادی چربی، نمک، سس‌های چرب یا شکر و مواد افزودنی شیمیایی هستند و نه تنها ارزش تغذیه‌ای بالایی‌ ندارند، بلکه برای سلامت افراد زیان آورند.

نوجوانان و جوانان اکثرا در ایام تعطیلات نوروز از مصرف سبزی، سالاد، میوه‌ها و آب میوه‌های تازه و نیز شیر و دوغ و سایر لبنیات خودداری می‌کنند؛ در نتیجه مواد مغذی ضروری، به خصوص ویتامین‌ها و مواد معدنی به میزان لازم و کافی به بدن آنان نمی‌رسد. خلاصه آنکه در ایام عید الگوی غذایی این افراد از حالت سالم و طبیعی خارج شده و از موادی استفاده می‌شود که برای سلامت این گروه که اکثرا در مرحله رشد و تحرک شدید جسمی و فکری هستند، مفید نیست که نتیجه آن کاهش مقاومت بدن و بروز اختلالات فراوان از جمله سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی مکرر و طولانی می‌باشد.

برای خواندن بخش اول -  توصیه‌های نـوروزی برای تغذیه - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان