بسته خبری اداره اجتماعی ایسنا در ۱۲ خردادماه

گروه اجتماعی ایسنا دوازدهمین روز از خردادماه سال ۱۳۹۷ را با انتشار بیش از۴۹ خبر روی خروجی خود پشت سرگذاشت؛ خبرهایی که در شش سرویس خبری منتشر شد و در این میان خبرهایی از سرویس‌های حوادث، آموزش و پرورش ، سلامت، محیط زیست و خانواده بیشترین توجه مخاطبان را به خود اختصاص داد.

بسته خبری اداره اجتماعی ایسنا در 12 خردادماه

به گزارش ایسنا، خبرهایی که بیشترین فراگیری و تاثیرگذاری را در میان اخبار اجتماعی امروز داشتند به همراه لینک مستقیم آن‌ها آمده است:

اعلام ابعاد پرونده «آزار جنسی مدرسه غرب تهران»؛ هفته آینده

مجید تهرانیان - مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش -  با اشاره به پرونده آزارجنسی مدرسه غرب تهران گفت: درخواست می‌کنم که همه خویشتن‌داری کنند و اجازه بدهند دستگاه قضایی کار خود را انجام دهد. آنها اعلام کرده‌اند هفته آینده ابعاد پرونده را اعلام می‌کنند و حتما وزارت آموزش و پرورش هم تصمیمات لازم را در این باره اتخاذ خواهد کرد.

موافقان و مخالفان طرح «تعطیلات زمستانه مدارس» چه می‌گویند؟

سرویس آموزش و پرورش ایسنا امروز به بررسی ابعاد مختلف پرونده تعطیلات زمستانه مدارس پرداخته است. تغییر تقویم آموزشی مدارس چند سالی است که به عنوان یک پیشنهاد در دولت و مجلس مطرح شده و هرچند غیر از آموزش و پرورش پای دستگاه‌های دیگر را به موضوع کارشناسی آن باز کرده است اما تاکنون نتوانسته‌اند به جمع‌بندی نهایی در مورد چگونگی اجرای خواسته‌شان برسند. در سال 95 بود که به دنبال تشدید آلودگی هوا در پاییز، دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد که در آن به جابجایی بخشی از تعطیلات تابستانی مدارس اشاره شده بود که با کلیات آن در مجلس موافقت نشد و نمایندگان چنین موضوعی را نیازمند بررسی‌های کارشناسانه بیشتر دانستند.

با این حال اخیرا بحث تغییر تقویم آموزشی مدارس  کشور دوباره مطرح شده و طرح مذکور با انعطاف وزارت آموزش و پرورش و پیگیری مصرانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف حمایت و توزیع سفر همچنین سازمان حفاظت محیط زیست با انگیزه کاهش آلایندگی‌ها، به شکل دیگری در دولت درحال پیشروی است.

استقبال تهرانی‌ها از خط 5 مترو بعد از یک سال تعطیلی در روزهای جمعه

خبرنگار سرویس شهری ایسنا همزمان با بازگشایی خط 5 مترو در روزهای جمعه پس از حدود یک سال و بازدید نوبخت -  مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو - از روند بازگشایی مجدد این خط به سراغ مسافران مترو در ایستگاه صادقیه رفت و با مسافرانی که در انتظار قطار بودند، گفت‌وگو کرد. بر اساس این گزارش حدود یک سال پیش بود که مسئولان متروی تهران اعلام کردند که خط 5 مترو از ایستگاه صادقیه تا گلشهر که از سال 77 که به بهره برداری رسیده نیاز به بهسازی مسیر دارد و باید هر چه زودتر این مهم انجام گیرد وگرنه ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد. بر همین اساس مسئولان تصمیم گرفتند روزهای جمعه که تعطیل است سرویس دهی به مردم در این خط متوقف شود تا کارگران و مشاوران بتوانند بهسازی خط 5 را انجام دهند. حالا پس از گذشت حدود یک سال، روز گذشته اولین جمعه‌ای بود که متروی خط 5 به مردم سرویس دهی کرد و پرونده تعمیر خط 5 بسته شد و این خط در روزهای جمعه هم درهایش به روی مسافران گشوده می‌شود.

"تاب‌آوری" را جزیره‌ای جدا نبینیم

در ادامه بررسی موضوع تاب‌آوری شهری در ایسنا خبرنگار سرویس حوادث امروز نیز با حمید جمال الدینی  - کارشناس مدیریت بحران - گفت وگو کرده است. به گفته جمال‌الدینی نباید «تاب‌آوری» را جزیره‌ای جدا ببینیم و نیازمند این است که بخشی از شاخص‌ها را با اسناد و برنامه‌های توسعه‌ای موجود تطبیق بدهیم و بر اساس درصد اجرای موفق اسناد و برنامه‌های توسعه‌ای بتوانیم ارتقای تاب‌آوری را داشته باشیم.

سکوت بیماران جنسی و موانع دادرسی کودک‌آزاری

حادثه مدرسه‌ غرب تهران و انتشار اخبار تعرض به چند نوجوان بار دیگر موجی از نگرانی را روانه جامعه کرد و این پرسش را به وجود آورد که چه خلاءهایی باعث شده در سال‌های اخیر بارها و بارها این اخبار به گوش برسد و بعد از مدتی هم به فراموشی سپرده شود؟.

دوشنبه گذشته خبری در رسانه‌ها دست به دست شد که نشان می‌داد یکی از مسئولان مدرسه‌ای در غرب تهران به چند دانش‌آموز تعرض کرده است. اگرچه مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از اعلام ابعاد این پرونده ظرف هفته آینده خبر داده است اما متخصصان، روان‌شناسان و فعالان حوزه کودک، به خلاءهایی اشاره می‌کنند که درصورت ادامه یافتن، تکرار چنین حوادثی را ناممکن نمی‌کند. گزارش امروز خبرنگار سرویس خانواده ایسنا به بررسی ابعاد این اتفاق و خلاءهای ایجاد کننده آن پرداخته است.

کوچ معتادان متجاهر از مناطق جنوبی تهران به بزرگراه‌های شمال‌شهر 

پرویز افشار- معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر- با اشاره به این که مصرف‌کننده‌های مواد صنعتی بیشتر از سایر مصرف کننده‌ها در معرض خطر و متجاهر شدن هستند، عنوان کرد: معتادان متجاهر حاضر در تهران از مناطق جنوبی این شهر به حاشیه بزرگ راه‌های شمال شهر تهران رانده شده و در آن مناطق به مصرف علنی مواد روی آورده‌اند.

موانع ترویج دوچرخه‌سواری در ایران؛ از شهرهای خودرومحور تا چالش‌های پیش‌روی زنان

فردا (13 خردادماه) روز جهانی «دوچرخه» است. روز دوچرخه به تازگی با ابتکار عمل کشور مسلمان ترکمنستان طی قطعنامه سازمان ملل به منظور کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان به تصویب رسید. در ایران هم حدود دو سال است که حرکت‌های مدنی برای ترویج دوچرخه آغاز شده است. در این باره محمد درویش، یک فعال حوزه محیط زیست با اشاره به وظایف دولت‌ها برای ایجاد بستر مناسب دوچرخه‌سواری، مشکلات و موانع پیش‌روی ترویج دوچرخه‌ را در ایران تشریح کرد.

علت کمبود برخی اقلام دارویی

دکتر محمدرضا دری - دبیرانجمن داروسازان تهران - با اشاره به کم‌بنیه شدن اقتصاد داروخانه‌ها به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات آن‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، درباره افزایش قیمت برخی اقلام داروهای وارداتی و تولید داخل توضیحاتی ارائه داد.

وی با بیان اینکه قسمت اعظم و بیش از 70 درصد بدهی‌های داروخانه‌ها مربوط به سازمان تامین اجتماعی است، گفت: سازمان تامین اجتماعی نزدیک به چهار تا پنج ماه است که در پرداخت مطالباتش تاخیر داشته است.

هزینه ماهانه 180 میلیاردی بیمه سلامت برای درمان در تهران

دکتر کوروش فرزین - مدیرکل بیمه سلامت استان تهران - با اشاره به جمعیت 2میلیون و 900هزار نفری بیمه‌شدگان این سازمان بیمه‌گر در پایتخت، شرایط عضویت در صندوق بیمه ایرانیان را تشریح کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار سرویس سلامت ایسنا  درباره وضعیت پوشش بیمه سلامت در استان تهران توضیح داد و گفت: در حال حاضر  حدود 2 میلیون و 900 هزار نفر در سطح استان تهران تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این تعداد حدود یک میلیون و500 هزار نفر عضو صندوق بیمه همگانی رایگان هستند. صندوق کارکنان دولت نیز در این استان نسبت به استان‌های دیگر حجم بیشتری دارد و جمعیت آن به حدود 900 هزار نفر می‌رسد. حدود 290 هزار نفر نیز تحت پوشش صندوق روستایی و 114 هزار نفر تحت پوشش صندوق سایر اقشار قرار دارند.


HPV؛ راه‌های ابتلا و مقابله با آن

طرح مباحث مربوط به یک بیماری عفونی به نام HPV در برنامه ماه عسل، روش‌های ابتلا، انتقال و همچنین درمان این بیماری، سوالات زیادی را در اذهان عموم به دنبال داشته است. بر همین اساس مسعود مردانی - عضو کمیته کشوری تحقیقات ایدز - ضمن پاسخ به نگرانی‌های ایجاد شده در افکار عمومی، از مسوولان خواست که تزریق رایگان واکسن این بیماری را در برنامه واکسیناسیون ملی قرار دهند.

پنج خبر پربازدید گروه اجتماعی ایسنا هم امروز مربوط به سرویس های حوادث، آموزش و پرورش، سلامت، محیط زیست و خانواده بود که با کلیک روی هرکدام از خبرها می‌توانید به متن کامل آن دسترسی پیدا کنید.

آسمان ایران چهار قربانی گرفت

اعلام ابعاد پرونده «آزار جنسی مدرسه غرب تهران»؛ هفته آینده

چالش‌های پولی تامین دارو در داروخانه‌ها/علت کمبود برخی اقلام دارویی

موانع ترویج دوچرخه‌سواری در ایران؛ از شهرهای خودرومحور تا چالش‌های پیش‌روی زنان

سکوت بیماران جنسی و موانع دادرسی کودک‌آزاری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان