بیانیه پایانی گروه ۷ درباره برنامه هسته‌ای ایران

کشورهای عضو گروه ۷ با امضای تفاهم‌نامه پایانی نشست خود، بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

علی‌رغم تنش‌های تجاری اروپا با آمریکا، تمام کشورهای گروه 7 (G7)، بیانیه و تفاهمنامه پایانی نشست شنبه را امضا کردند.

G7

 طبق بیانیه پایانی نشست گروه 7، کشورهای عضو بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند. گروه 7 همچنین از روسیه خواست تا به نقضدموکراسی پایان دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» سران هفت کشوری صنعتی دنیا همچنین در بیانیه پایانی بر ضرورت «تجارت آزاد، عادلانه و پایاپای» و اهمیت مبارزه با سیاست «حمایت‌گرایی» تاکید کردند.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در نشست خبری بعد از نشست روز شنبه گفت: «آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها شانه به شانه هم ایستاده بودند. اگر ترامپ به اعمال تعرفه‌های غیرعادلانه ادامه دهد، کانادا نیز اقدامات تلافی‌جویانه را بدون هیچ تعللی انجام می‌دهد».

ترودو همچنین درباره پیشنهاد ترامپ برای پذیرفتن مجدد روسیه در گروه 7 گفت که با این تصمیم موافق نیست.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا پیش از آغاز سفرش به کانادا برای شرکت در نشست کشورهای صنعتی موسوم به «جی 7» اظهار داشت که این گروه باید دوباره روسیه را در جمع خود بپذیرد و «جی 8» را احیا کند.

ترامپ همچنین گفته بود: «طیف گسترده‌ای از تهدیدهای امنیت ملی از جمله تهدید ایران هم مورد بررسی قرار گرفت؛ کشورهای عضو جی-7 متعهد شدند که کماکان جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را کنترل کنند؛ البته با یا بدون جی-7، این جاه‌طلبی‌ها باز هم کنترل خواهد شد.»

این در حالی است که رهبر انقلاب اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین عدم ایستادگی مناسب اروپایی‌ها در برابر تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، دستور دادند سازمان انرژی اتمی مقدمات بازگرداندن توان غنی‌سازی اتمی ایران به 190 هزار سو را فراهم کند.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان