«رحیمی» ادامه میدهد: بعضی از اولیا در فصل امتحان، فرزندان خود را برای مطالعه بیشتر تحت فشار قرار میدهند در حالی که باید از ابتدای سال تحصیلی آنها را به درس خواندن ترغیب میکردند. وی میگوید: هر یک از دانشآموزان استعداد و تواناییهای خاصی دارند بنابراین انتظار والدین و معلمان باید براساس آن باشد تا دانشآموز بتواند به راحتی و به دور از اضطراب در جلسههای امتحانات پایان سال تحصیلی شرکت کند.
وی اضافه میکند: در مدت خدمت خود در آموزش و پرورش، بارها شاهد افت فشار، تهوع، سرگیجه، لرزش و حتی گریه دانشآموزانی بوده ام که به علت ترس از امتحان دچار آن شدهاند که بیشترین عامل آن را والدین میدانم. کارشناس مسوول تغذیه اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی میگوید: بعضی از دانشآموزان هنگام امتحانات از قرص ریتالین که به نوعی مواد مخدر محسوب میشود استفاده میکنند تا این دارو به آنها کمک کند بیشتر بیدار بمانند و درس بخوانند.
«سعید ملکشی» میافزاید: کارشناسان بهداشت توصیههای متعددی در این خصوص به دانشآموزان ارایه دادهاند و آنها را از عوارض این دارو مطلع کردهاند. وی اظهار میدارد: دانشآموزان شب امتحان باید شام سبک و کم حجم بخورند و مصرف میوه نیز به دلیل اثر مثبت بر سوخت و ساز بدن توصیه میشود.
وی میافزاید: مصرف غذاهای شیرین، مواد دارای گلوکز، فسفر، غذاهای دریایی، عسل، خرما و کشمش در این ایام ضروری است. وی با بیان این که دانشآموزان باید در ایام امتحانات از مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی ندارد جلوگیری کنند میگوید: خوردن دوغ و ماست موجب خواب آلودگی میشود و از این رو دانشآموزان قبل از امتحان از خوردن آن جلوگیری کنند.
وی با تأکید بر صرف غذاهایی که آسان هضم میشود ادامه میدهد: دانشآموزان میتوانند با رعایت رژیم غذایی در ایام امتحانات، موفقیت بیشتری کسب کنند. وی تصریح میکند: مربیان بهداشت و بهداشت کاران نکات لازم را در خصوص نحوه تغذیه مناسب به دانشآموزان ارایه میدهند و آنها میتوانند از راهنماییهای مربیان بهداشت مدرسه خود بهرهمند شوند.
کارشناس مسوول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم معتقد است: نظام آموزشی کشور به دلیل نتیجه محور بودن، موجب اضطراب آور شدن امتحان شده است به طوری که بسیاری از دانشآموزان هنگام امتحان دچار استرس و اضطراب میشوند. «هوشنگ جعفرزاده» با بیان این که نتیجه امتحان دانشآموزان برای والدین و آموزش و پرورش مهم است ادامه میدهد: از این رو اولیای دانشآموزان با نزدیک شدن به فصل امتحان حساس میشوند و با صحبت کردن و سخت گیریهای متعدد زمینه فشار و اضطراب را برای آنها فراهم میکنند.
وی عوامل اجرایی مدرسه را نیز در افزایش اضطراب امتحان بین دانشآموزان مؤثر ذکر میکند و میگوید: والدین و معلمان باید در ایام امتحانات با دانشآموزان همکاری بیشتری داشته باشند، آنها را به درس خواندن تشویق و از سرزنش کردن خودداری کنند، در پایان هر امتحان دانشآموز را مورد بازخواست قرار ندهند و در پایان تمام امتحانات نتیجه را پی گیری کنند.
وی با اشاره به این که سخت گیری بیش از حد عملکرد دانشآموزان را کاهش میدهد و به ضرر آنهاست میافزاید: تغذیه و استراحت مناسب و کافی در موفقیت دانشآموزان در امتحانات مؤثر است. وی در خصوص محل برگزاری امتحان نیز اظهار میدارد: یکی از عواملی که هنگام امتحان موجب استرس و اضطراب دانشآموزان میشود محل و شیوه برگزاری آزمون است، بنابراین مکانی که برای این امر در نظر گرفته میشود باید دارای نور مناسب، صندلیهای راحت و محیطی ساکت باشد تا دانشآموزان بتوانند با تمرکز بهتری به سؤالها پاسخ دهند.
ضمن این که عوامل اجرایی آزمون باید علاوه بر فراهم کردن محیطی امن و به دور از هر گونه سر و صدا، با آنها برخورد مناسبی نیز داشته باشند. جعفرزاده در پاسخ به این سؤال که چرا فاصله زمانی بین امتحان بعضی از درسها رعایت نمیشود تصریح میکند: دانشآموزان نباید درس خواندن را به شب امتحان موکول کنند در حالی که بیشتر آنها در ایام تعطیل مطالعه چندانی در خصوص مرور کردن درسهایشان ندارند و فقط در روزهای امتحان درس میخوانند و این نوع درس خواندن مورد تأیید نیست و این دسته از دانشآموزان عملکرد خوبی نخواهند داشت.
وی ادامه میدهد: اگر دانشآموزان با برنامه ریزی مناسب و در طول سال تحصیلی درسهای ارایه شده را مطالعه کنند برنامه امتحانی که بیشتر به شکل یک روز در میان تدوین میشود برای آنها مشکلی به وجود نخواهد آورد. وی خاطر نشان میکند: اضطراب امتحان بیشتر بین دانشآموزان راهنمایی و متوسطه به خصوص در امتحانات هماهنگ دیده میشود و در مقطع ابتدایی با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی طی چند سال گذشتهاین مشکل در حال برطرف شدن است.
وی میافزاید: طرح ارزشیابی توصیفی یکی از راههای برطرف کردن اضطراب دانشآموزان است و معلمان باید از نحوه اجرای این طرح اطلاعات کافی داشته باشند.
برای خواندن بخش اول- شبهای امتحان- اینجا کلیک کنید.