با این ۱۰ فیلم‌ فوتبالی به استقبال جام‌جهانی بروید

بیست و یکمین دوره جام‌جهانی فوتبال از روز پنجشنبه ۲۴ خردادماه آغاز خواهد شد تا طرفداران فوتبال برای مدت یک ماه هرروز با فوتبال زندگی کنند

بیست و یکمین دوره جام‌جهانی فوتبال از روز پنجشنبه 24 خردادماه آغاز خواهد شد تا طرفداران فوتبال برای مدت یک ماه هرروز با فوتبال زندگی کنند. پیشنهاد ما به تمام طرفداران فوتبال و سینما این است که در این دوران فیلم‌های سینمایی با موضوع فوتبال تماشا کنند تا این جشنواره فوتبالی با فیلم‌های فوتبالی کامل شود. در اینجا 10 فیلم فوتبالی جذاب را به شما معرفی کردیم. فراموش نکنید که قسمت اول این مطلب که دو سال پیش هم‌زمان با جام ملت‌های اروپا منتشرشده را نیز در لینک زیر ببینید.
10 فیلم فوتبالی برتر به انتخاب BFI

1- یونایتد نفرین‌شده (2009) The Damned Unitedپس‌ازاین‌که تیم فوتبال انگلیس از راه‌یابی به جام جهانی 1974 بازماند، سرمربی موفق باشگاه لیدز یونایتد Leeds United، دان ریوی Dobn Revie (با بازی کالم مینی Colm Meaney) جای سرمربی تیم ملی الف رمزی Alf Ramsey را گرفت. با رفتن ریوی از لیدز، برایان کلاف (مایکل شین Michael Sheen)، سرمربی قبلی باشگاه دربی کانتی Derby County F.C و منتقد سرسخت لیدز، جایگزین او شد؛ اما دستیار قدیمی‌اش، پیتر تیلور Peter Taylor، همراه او به لیدز نیامد.
ریشه اختلاف کلاف با ریدز، به مسابقات سال 1969 برمی‌گردد که آن لیدز در مقابل دربی قرار گرفت. دربی 2 به صفر از لیدز شکست خورد و کلاف علت آن را خشونت بازیکن‌های لیدز و پایین بودن سطح تکنیکی بازیکنان خود دانست. پس از یک سری اتفاقات و شکست‌های تیم در بازی‌های مختلف، کلاف و تیلور از سمت سرمربی و دستیار تیم کنار گذاشته می‌شوند تا این‌که باشگاه لیدز به آن‌ها پیشنهاد همکاری می‌دهد، تیلور نمی‌پذیرد و به‌این‌ترتیب راه آن دو از هم جدا می‌شود.

2- زیدان: چهره قرن بیست‌ویک (2006) Zidane: A 21st Century Portraitاین فیلم مستند بر اساس اتفاقات زندگی زیدان در طول بازی‌های لالیگا و بازی رئال مادرید و ویارئال در 23 آوریل سال 2005 در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، ساخته شده است، بازی‌ای که در دقایق آخر آن، زیدان به خاطر درگیری در زمین بازی، اخراج شد. فیلم شباهت‌هایی به مستند «فوتبال متفاوت از گذشته» Football As Never Before دارد که در سال 1970 ساخته شده است و در مورد جرج بست George Best، بازیکن باشگاه منچستریونایتد، است. «زیدان» در جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ Edinburgh International Film Festival در سال 2006 به نمایش گذاشته شد.

3- فوتبال شائولین (2001) Shaolin Soccerسینگ Sing مربی کونگ‌فو شائولین است و هدف او گسترش تأثیرات روحی و فیزیکی این هنر رزمی در جامعه مدرن است. او روش‌های مختلفی را امتحان کرده است اما هیچ‌کدام موفق نبوده‌اند. سینگ با فانگ پا طلا Golden Foot Fung، بازیکن معروف سابق تیم فوتبال هنگ‌کنگ، آشنا می‌شود که به خاطر خیانت یکی از هم‌تیمی‌هایش در گذشته، هانگ Hung که اکنون بیزینس‌من موفقی است، مجروح شده است و با عصا راه می‌رود. فانگ به او پیشنهاد می‌دهد که کونگ‌فو را از طریق فوتبال در جامعه گسترش دهد. آن‌ها موفق می‌شوند تیم فوتبالی تشکیل دهند و از تیم سرسختی برای بازی با آن‌ها دعوت کنند. وقتی‌که تیم شائولین در حال شکست خوردن است، سینگ از انرژی روح بازیکنانش استفاده می‌کند و مانع بازی سرسخت حریف می‌شود. حریف تسلیم می‌شود و بازیکنان آن از سینگ می‌خواهند که اجازه دهد به تیمش ملحق شوند.

4- سرمربی انگلیس: مایک بست (2001) Mike Bassett: England Managerسرمربی انگلیس، فیل کوپ Phil Cope، در طول بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی، دچار حمله قلبی می‌شود و اتحادیه فوتبال اروپا تصمیم به جایگزینی او می‌گیرد. موفق‌ترین سرمربی لیگ برتر اروپا، اسکاتلندی است (شخصیتی نوشته شده بر اساس سر الکس فرگوسن Sir Alex Ferguson)، دومین سرمربی موفق، کاپیتان قبلی تیم ملی است که به دنبال شغلی می‌گردد اما ازنظر اتحادیه مناسب این کار نیست. هنگامی‌که متوجه می‌شوند هیچ‌کدام از سرمربی‌های انگلیس در لیگ برتر حاضر به قبول این سمت نیستند، سراغ لیگ دسته یک می‌روند و بست را که به‌تازگی با مربی‌گری تیم نورویچ سیتی برنده کاپ Mr Clutch شده بود را به این سمت انتخاب می‌کنند. برت چالش سختی را برای راه‌یابی به جام‌جهانی پیشرو دارد.

5- در جستجوی اریک (2009) Looking for Ericاریک بیشاپ Eric Bishop مأمور پست عاشق فوتبالی است که زندگی‌اش دچار مشکلاتی است. او به دلیل این‌که مسئولیت بزرگ کردن نوه‌اش با اوست، مجبور است با همسر سابقش، لیلی که پس از به دنیا آمدن دخترشان او را ترک کرده بود، در ارتباط باشد. در همین حال، پسرخوانده‌اش رایان Ryan تفنگی را در زیر کف‌پوش اتاقش برای دلال مواد مخدری، پنهان کرده است. بیشاپ در بدترین شرایط روحی خود حتی به خودکشی نیز فکر می‌کند؛ اما پس از جلسه مدیتیشنی که با مأموران پست دیگر برگزار می‌کنند و دورهم ماری‌جواناهایی که از اتاق پسرخوانده‌اش دزیده است را می‌کشند، در عالم توهم قهرمان‌ فوتبالی خود، اریک کانتونا Eric Cantona را می‌بیند که بیشاپ را در مورد مسائل مختلف زندگی‌اش نصیحت می‌کند.

6- مثل بکام کات‌دار بزن (2002) Bend it Like Beckhamجس بارما Jess Bharma (با بازی پارمیندر ناگرا Parminder Nagra) دختر 18 ساله‌ای از خانواده متعصب هندی است که در هانزلو زندگی می‌کنند. جولیت (جولز) پکستون Juliette Paxton (با بازی کیرا نایتلی Keira Knightley) همسن او و از خانواده معمول انگلیسی است. جس عاشق فوتبال است،‌ اما چون دختر است خانواده‌اش به او اجازه فوتبال بازی کردن را نمی‌دهند. بااین‌حال او گاهی در پارک با پسرها و دوست صمیمی‌اش تونی (آمیت چانا Ameet Chana)،‌ فوتبال بازی می‌کند. جولز پس از دیدن بازی جس از او می‌خواهد که به تیم فوتبال دخترانه محل ملحق شود؛ اما سرانجام خانواده او باخبر می‌شوند و دردسرها شروع می‌شود.

7- قوش (1969) Kes«قوش» یک فیلم فوتبالی نیست، بلکه فیلمی است با یک سکانس فوتبالی فوق‌العاده. «قوش» فیلم بریتانیایی کلاسیکی در مورد طرد شدن، دوست داشتن و بزرگ شدن است و همه این‌ها به زیبایی در آن سکانس فوتبال جمع شده است. این بازی فوتبال حس آشنای نوستالژیکی به ما می‌دهد، نه‌فقط به خاطر نشان دادن حال‌وهوای مدرسه‌های انگلیسی در اواخر دهه 60، بلکه به خاطر یادآوری نقشی که فوتبال در زمان‌های فراغت ما، مخصوصاً برای پسربچه‌ها دارد، تأثیری که بر روابط ما با دیگران می‌گذارد و نحوه شکل‌دهی زندگی ما همان‌طور که بزرگ‌تر می‌شویم.
داستان اصلی فیلم درباره بیلی کسپر 15 ساله است که امید زیادی در زندگی ندارد، در مدرسه مورد آزار همکلاسی‌ها و معلم‌هایش قرار می‌گیرد و در خانه نیز برادر بزرگ‌ترش، جاد Jud، او را اذیت می‌کند. بیلی گاهی از دکه تخم‌مرغ و شیر می‌دزدد، در کلاس‌ها تمرکز ندارد و اکثراً با همکلاسی‌هایش به مشکل می‌خورد. پدر بیلی آن‌ها را ترک کرده است و مادرش یک‌بار در جمع دوستانش در مورد پسرانش و آینده آن‌ها اظهار ناامیدی کرد. تا این‌که روزی بیلی یک دلیجه را از لانه‌اش برمی‌دارد، همان‌طور که رابطه این دلیجه (به نام قوش Kes) و بیلی نزدیک‌تر می‌شود، اوضاع او در مدرسه نیز بهتر می‌شود. پس از اتفاقاتی که برای برادرش جاد می‌افتد و پولی را از دست می‌دهد، از روی عصبانیت قوش را می‌کشد. بیلی بدن بی‌جان پرنده را به مزرعه می‌برد و خاک می‌کند و خود از آنجا پرواز می‌کند و دور می‌شود.

8- (Fever Pitch (1998نیک هورن‌بای Nick Hornby فیلم‌نامه این فیلم را از کتاب خود به نام Fever Pitch: A Fan’s Life اقتباس کرده است. این فیلم به داستان قهرمانی آرسنال در لیگ دسته اول فوتبال انگلیس، در سال 1988 و زندگی عاشقانه شخصیت اول آن، پرداخته است. کالین فرث Colin Firth در نقش پاول اشورث Paul Ashworth، شخصیتی که از روی هورن‌بای نوشته شده است، بازی می‌کند. فیلم داستان زندگی معلمی در شمال لندن و رابطه عاشقانه‌اش با معلم جدیدی به نام سارا (با بازی روث گرمل Ruth Gemmell) را روایت می‌کند. نقطه اوج فیلم صحنه‌های واقعی از بازی آرسنال و لیورپول در فینال بازی‌های آن فصل در 26 می 1989 را نشان می‌دهد.

9- (Purely Betler (2000داستان این فیلم در طول یک‌سال اتفاق می‌افتد و فیلم به چهار قسمت برای هر فصل، تقسیم شده است. سول Sewell و گری Gerry نوجوان‌های عاشق فوتبالی هستند که از خانواده‌های فقری آمده‌اند. آن‌ها شبانه به ورزشگاه سینت جیمز پارک St James Park، ورزشگاه تیم نیوکسل وارد می‌شوند و تکه زمین باارزش و مقدس نقطه پنالتی آن را می‌دزدند. پس‌ازاین موفقیت، رؤیای به دست آوردن پول برای خرید بلیت بازی‌ها را در سر می‌پرورانند. برای خرید دو بلیت، هزار پوند لازم است. پس از جمع کردن مقدار پولی از طریق نگهداری از بچه‌ها، به کارهای خلاف‌تری مثل دزدی از فروشگاه‌ها و خانه‌ها، رو می‌آورند و زندگیشان در مسیر بدی می‌افتد.

10- وقتی شنبه برسد (1996) When Saturday Comesاستعداد فوتبالی یک کارگر کارخانه، توسط باشگاه ورزشی هالام Hallam F.C و باشگاه فوتبال شفیلد یونایتد Sheffield United Football Club کشف می‌شود. این فیلم در مکان‌های مختلفی از جمله جنوب یورکشایر، فیلم‌برداری شده است. جو الیوت Joe Elliot، خواننده اصلی گروه دف لپارد Def Leppard در نقش برادر جیمی در صحنه‌ای حضور دارد، اما در ویرایش نهایی، این صحنه از فیلم حذف شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان