جام‌جهانی کسب‌و‌کارها را غافلگیر کرد

در روز بازی ایران و مراکش، برخی کسب‌وکارها با هجوم مشتری غافلگیر شدند اما برخی هم کسادترین روز کاری خود را پشت‌سر گذاشتند.

جام‌جهانی کسب‌و‌کارها را غافلگیر کرد

 نخستین بازی تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی روسیه، بازار را غافلگیر کرد؛ رستوران‌ها شلوغ شدند، کافه‌ها جای سوزن انداختن نداشتند و سینماها بعد از مدت‌ها توانستند یک دل سیر بلیت بفروشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، روز جمعه می‌تواند یکی از خاص‌ترین روزهای چند سال اخیر برای بسیاری از کسب‌وکارها قلمداد شود؛ روز برگزاری نخستین بازی تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی روسیه که اتفاقا با روز تعطیل آخر هفته و تعطیلات 2روزه عید سعید فطر نیز مقارن شد و همه بهانه‌ها را برای تفریح خانواده‌ها و گرم شدن بازار کسب‌وکارها فراهم آورد. هرچند این رونق دلپذیر مقطعی نمی‌تواند تأثیر شگرفی بر سودآوری سالانه این کسب‌وکارها داشته باشد اما می‌تواند با افزایش گردش مالی، روحشان را تازه کند.

کافه‌های شلوغ فوتبالی

همزمان با آغاز مسابقات جام‌جهانی، لذت تماشای دورهمی بازی فوتبال، بسیاری را به کافه‌ها کشاند تا جایی که برخی کافه‌های معروف، از مدت‌ها پیش، دست‌به‌کار بلیت‌فروشی شدند و میزهای خود را برای متقاضیان تماشای بازی‌های ایران در کافه، رزرو کردند. برخی کافه‌ها نیز با نصب تلویزیون‌های بزرگ و پرده نمایش، بر آن شدند سهمی از رونق شب‌های فوتبالی جام‌جهانی بردارند و مشاهدات میدانی حاکی از این است که در این کار موفق بوده‌اند. محسن نظری، رئیس اتحادیه صنف قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران نیز این تکاپوی کافه‌ها را تأیید می‌کند اما معتقد است رونق نسبی کسب‌وکار این صنف به‌دنبال 3بازی ایران در جام‌جهانی، آن‌قدر قابل‌توجه نیست که بتواند به‌عنوان یک رویداد مورد توجه قرار گیرد. نظری می‌افزاید: کافه‌ها همیشه در رویدادهای مختلف شلوغ می‌شوند و از آنجا که دیدن فوتبال تیم ملی در کافه، خاطره‌ای ماندگار برای مردم می‌سازد، کافه‌ها با ازدحام چندساعته و موقتی مواجه می‌شوند اما ازنظر درآمدی تغییر چندانی برایشان رخ نمی‌دهد.

قحطی آب‌معدنی خنک

تب فوتبالی پایتخت در جمعه‌شب، آب‌معدنی خنک را هم نایاب کرد به‌گونه‌ای که یخچال بسیاری از سوپرمارکت‌ها و دکه‌ها از آب‌خنک خالی شد. یکی از دکه‌داران می‌گوید: عصر روز جمعه نیز طبق روال معمول روزهای گرم، 200 آب‌معدنی خنک در یخچال داشتم اما تقاضا به حدی زیاد بود که این موجودی ظرف یک ساعت تمام شد. او بخشی از این تقاضا را ناشی از افزایش تردد شهروندان در نخستین شامگاه پس از‌ماه مبارک رمضان می‌داند اما معتقد است پس از برد ایران مقابل مراکش اگر آب معدنی سرد داشت می‌توانست هزار بطری دیگر بفروشد. در این روز سوپرمارکت‌ها نیز که از عصر مشغول فروش تنقلات و تخمه بودند، با قحطی آب‌معدنی خنک مواجه شدند. یکی از آنها اعتراف می‌کند تیم ملی مردم را غافلگیر کرد و مردم هم سوپرمارکت‌ها را.

 یک دورهمی فوتبالی چقدر آب می‌خورد؟

هزینه یک دورهمی 12نفره برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و مراکش می‌تواند بسیار متفاوت باشد اما بررسی‌ها حاکی از این است که به‌طور میانگین پذیرایی چندساعته از این جمع بدون صرف شام 150 تا 200هزار تومان هزینه دارد. اگر جمع فوتبال‌دوستان اهل دخانیات هم باشند این هزینه می‌تواند 10 تا 50هزار تومان هم بیشتر شود. البته برگزاری کل این دور همی با هزینه‌ای اندک و صرف چای نیز امکان‌پذیر است اما هزینه یک جمع دوستانه جوان و فوتبال‌دوست می‌تواند تا ارقام درشتی افزایش پیدا کند همچنان که یک جمع 12نفره خانوادگی هزینه دورهمی خود را با صرف شام 400هزار تومان اعلام کرده‌اند. هزینه‌کرد تقریبی این جمع برای تخمه و تنقلات 60هزار تومان، برای میوه و آبمیوه 100هزار تومان، برای دخانیات 20هزار تومان، برای چای و قهوه 20هزار تومان و برای شام نیز 200هزار تومان بوده است.

نمایش یوزها روی پرده نقره‌ای

امسال سینماها هم به جرگه پخش‌کنندگان مسابقات فوتبال جام‌جهانی اضافه شدند و اتفاقا شروع ظفرمندانه‌ای نیز داشتند. خبرها حاکی از این است که سینماهای پایتخت در روز بازی ایران و مراکش توانسته‌اند 25هزار بلیت برای تماشای فوتبال بفروشند و 400میلیون تومان کسب درآمد کنند. البته این رقم چندان دندانگیر نیست اما اگر با درآمد روزانه سینماها با فروش بلیت فیلم مقایسه شود حتما می‌تواند قابل‌توجه باشد.

غافلگیری لذیذ رستوران‌ها

شامگاه جمعه، شلوغی رستوران‌ها نیز مثال‌زدنی بود تا جایی که بسیاری از رستوران‌ها فروش غذای بیرون‌بر را متوقف کردند و برخی نیز با تمام شدن غذا، زودتر از موعد کرکره را پایین کشیدند. غافلگیری رستوران‌ها، دامن فست‌فودها را هم گرفت و صف خریداران آنها را سنگین کرد. این شلوغی از یک‌سو زمان معطلی مشتریان حضوری برای آماده شدن سفارش غذا را افزایش داده بود و از سوی دیگر مشتریان تلفنی نیز به‌واسطه شلوغی معابر و مختل شدن رفت‌وآمد پیک‌های اغذیه‌فروشی، با تأخیر قابل‌توجه در تحویل سفارش‌ها مواجه شده بودند.

روی دیگر غافلگیری

جنب‌وجوش کسب‌وکارها در شب برد ایران مقابل مراکش، روی دیگری نیز داشت. روز جمعه، لباس‌فروشی‌ها که عمدتا در روزهای تعطیل شلوغ هستند با افت محسوس مشتری مواجه شده بودند. در فرش‌فروشی‌ها خبر از مشتری نبود و مراکز خرید نیز با یکی از خلوت‌ترین روزها مواجه شدند؛ مگر مراکز خریدی که تدابیری برای تماشای دسته‌‌جمعی فوتبال اندیشیده بودند. یکی از فروشندگان لباس محدوده هفت‌تیر روز جمعه گذشته را کسادترین روز کاری در یک سال اخیر اعلام می‌کند و می‌گوید: حتی در روزهای ‌ماه مبارک رمضان هم مغازه‌های پوشاک‌فروشی شلوغ‌تر بود و مردم برای خنک شدن زیر کولر هم که بود بیشتر در بازار پرسه می‌زدند؛ اما در روز بازی ایران و مراکش، فقط فروشنده‌ها در بازار باقی‌مانده بودند و فوتبال را تماشا می‌کردند.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان