۲۵ فیلمی که آینده را به‌درستی پیش‌بینی کرده بودند ـ قسمت سوم

دانستن این‌که در آینده چه اتفاقی می‌افتد جالب نیست؟ درست است که دانستن هیجان غیرقابل‌پیش‌بینی بودن زندگی را کم‌ می‌کند، اما به تمام اشتباهاتی که می‌توانید مرتکب نشوید فکر کنید: آشنایی با آدم‌هایی که بعداً به شما ضرری می‌رسانند، سرمایه‌گذاری‌های اشتباه

دانستن این‌که در آینده چه اتفاقی می‌افتد جالب نیست؟ درست است که دانستن هیجان غیرقابل‌پیش‌بینی بودن زندگی را کم‌ می‌کند، اما به تمام اشتباهاتی که می‌توانید مرتکب نشوید فکر کنید: آشنایی با آدم‌هایی که بعداً به شما ضرری می‌رسانند، سرمایه‌گذاری‌های اشتباه. خیلی از ما اگر نتیجه کار خود را بدانیم، ممکن است تصمیم متفاوتی بگیریم و متأسفانه در برخی مواقع عواقب یک تصمیم اشتباه تا آخر عمر با ما می‌ماند. بااین‌حال سؤالی پیش می‌آیند، آیا می‌توان آینده را به‌درستی پیش‌بینی کرد؟ جواب دقیق و علمی این سؤال نه است و در اکثر مواقع پیش‌بینی اتفاقات دهه‌های آینده همیشه اشتباه از آب درآمده است، البته این دلیلی برای دست برداشتن از پیش‌بینی کردن و حدس و گمان زدن ما، نمی‌شود. فیلم‌های این لیست نیز همین کار را کرده‌اند، درست است که خیلی از این فیلم‌ها قصد پیش‌بینی کردن آینده را نداشته‌اند، اما چیزهایی معرفی کرده‌اند که چندین سال بعد به واقعیت پیوستند.
ممکن است بگویید که این غیب‌گویی‌ها درواقع دلایل الهام‌بخشی برای افراد بوده است تا این ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنند و یا با توجه به پیشرفت تکنولوژی این پیشرفت‌ها کامل متحمل بوده است. ممکن است حق با شما باشد. بااین‌حال از جالب بودن این پیش‌بینی‌ها جیزی کم نمی‌کند. در زیر لیست 25 فیلمی که تا حدی آینده را درست پیش‌بینی کرد‌ه‌اند را می‌بینید.

9- بازی‌های جنگ (1983) WarGamesاین فیلم باحال دهه 80 با بازی متیو برودریک Matthew Broderick جوان را به یاد دارید؟ این فیلم احمقانه و ساخته شده با بودجه پایین، هک کردن و حمله‌های سایبری را درزمانی پیش‌بینی کرده بود که اینترنت به این شکلی که می‌شناسیم، هنوز وجود نداشت. متیو برودریک به‌عنوان اولین هکر تاریخ، جالب است، نه؟

8- بلید رانر (1982) Blade Runnerزمانی که ریدلی اسکات Ridley Scott «بلید رانر» را ساخت، بیلبوردهای دیجیتال فقط در داستان‌های علمی تخیلی وجود داشتند، اما امروزه، مخصوصاً در شهرهای بزرگی مانند توکیو و یا نیویورک، آن‌قدر به دیدن آن‌ها عادت کرده‌اید که نمی‌توانید شهری را بدون بیلبوردهای دیجیتال تصور کنید.

7- نمایش ترومن (1998) The Truman Showممکن است به نظر عجیب بیاید ولی در سال 1998، برنامه‌های تلویزیونی ساخته شده از زندگی واقعی افراد،reality TV، فقط در فیلم‌ها وجود داشت، بخواهیم دقیق‌تر باشیم، در یک فیلم: «نمایش ترومن» با بازی جیم کری.

6- آمریکاتون (1979) Americathon
«آمریکاتون» یکی از فیلم‌های کالتی است که پس از دوران VHS، دوباره توزیع نشد. با این‌که فیلم محبوبی نیست، اما در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی، اقتصادی، مانند افت وضعیت تولید نفت آمریکا و قدرتمند شدن چین در زمینه اقتصادی در جهان، پیش‌بینی‌های درستی کرده است.

5- 2001: ادیسه فضایی (1968) 2001: A Space Odysseyبرخی معتقدند که «ادیسه فضایی» بهترین فیلم در مورد فضا است که تا به‌حال ساخته شده است. این شاهکار برنده جایزه اسکار ساخته استنلی کوبریک Stanley Kubrick، به نوستاراداموس سینما تبدیل‌شده است، چراکه بسیاری از نکاتی که در فیلم پیش‌بینی کرده بود به حقیقت پیوسته‌اند، ازجمله تبلت‌، ایستگاه بین‌المللی فضایی، سفر به فضا و سیری Siri (صدای کامپیوتر که یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های بد سینما تا به امروز است.)

4- پیشتازان فضا: فیلم (1979) Star Trek: The Motion Picturesمی‌توان لیستی از چیزهایی که «پیشتازان فضا» (فیلم‌ها و مجموعه تلویزیونی) به‌درستی پیش‌بینی کرده است را بنویسیم، اما جالب‌ترین آن هدفون‌های بلوتوث است. یادتان است که Uhura، زن زیبای سیاه‌پوستی که در مرکز ارتباطات کار می‌کرد هدفون بزرگ نقره‌ای را روی گوشش می‌گذاشت؟ آن دستگاه دقیقاً شبیه هدفون‌های بلوتوث امروزی است.

3- برادران سوپر ماریو (1993) Super Mario Brosبا این‌که برخی می‌گویند چندین فیلم وجود دارد که فاجعه یازده سپتامبر را پیش‌بینی کرده‌اند، اما این فیلم ضعیف، فروپاشی ساختمان مرکز تجارت جهانی را درست‌تر از هر فیلم دیگری پیش‌بینی کرده بود. در دقیقه 2:08 فیلم، می‌توانید فروپاشی ساختمان را، شبیه به اتفاقی که واقعاً افتاد، ببینید.

2- ماتریکس (1999) The Matrix«برادران سوپر ماریو» ممکن است حادثه یازده سپتامبر را به‌درستی پیش‌بینی کرده باشند، اما «ماتریکس» از تاریخ دقیق آن خبر داد. به یاد دارید که داستان «ماتریکس» هم‌زمان در حال و آینده اتفاق می‌افتاد. در درون ماتریس سال 1999 است و بیرون از آن 2199. به این معناست که ربات‌ها از اتفاقات مهم تاریخ انسان‌ها،‌ مانند قتل‌عام‌ها، بلایای طبیعی و …خبر دارند. همچنین به یاد داشته باشید که شخصیت نئو در یکی از برج‌های مرکز تجارت جهانی کار می‌کرد. با توجه به همه این‌ها، آیا صحنه‌ای را به یاد دارید که مأموری به نام اسمیت در حال بازجویی از نئو است و پرونده او را نگاه می‌کند؟ کپی پاسپورت نئو در صحنه‌ای کوتاه دیده می‌شود که تاریخ انقضای آن 11 سپتامبر است. اتفاقی است؟ شما قضاوت کنید.

1- تغییر چهره (1997) Face/Offایده احمقانه و جالب این فیلم با بازی جان تراولتا John Travolta و نیکولاس کیج Nicholas Cage به کارگردانی کارگردان بااستعداد، جان وو John Woo، این است که جای یک پلیس و یک خلاف‌کار، با انجام عمل جراحی و عوض کردند صورت‌هایشان باهم، جابه‌جا شود. در ماه مارس سال 2010، تیم 30 نفره از دکترهای اسپانیایی، اولین جراحی پیوند کامل صورت را بر روی بیماری که در حادثه تیراندازی آسیب دیده بود، با موفقیت انجام دادند. یک سال بعد گروهی از جراح‌های فرانسوی موفق به انجام عمل پیوند صورت را با پلک و حتی غدد اشکی، شدند و به‌این‌ترتیب پیش‌بینی این فیلم نیز به واقعیت پیوست.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان