خودروسازان: خودرو را گران کنید چون پنیر گران شده

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به دستور وزیر صنعت به خودروسازان برای افزایش فروش، گفت: خودروسازان در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع لیست تغییرات قیمت برخی کالاها مثل پنیر را به ما نشان داده و درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمت ها را داشتند.

خودروسازان: خودرو را گران کنید چون پنیر گران شده

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سعید باستانی ، با اشاره به اینکه متاسفانه طرح ساماندهی بازار خودرو از طرف کمیسیون صنایع 6 ماه مسکوت ماند، اظهار داشت: این طرح در حالی مسکوت مانده که کمیسیون بلافاصله بعد از آن در صدد بررسی رفتار خودروسازان با مشتریان برآمده است. ما قرار بود در این طرح بحث خودروهای داخلی و خارجی را در یک بسته مورد ارزیابی قرار داده و به یک نتیجه نهایی برسیم، اما امروز در یک عملکرد متناقض طرح ساماندهی بازار خودرو را رها کرده و به دنبال بهبود رابطه بین خودروسازان و مشتریان هستیم.

 

دستور وزیر صنعت به خودروسازان

وی با بیان این که نحوه حمایت ما از صنعت خودروسازی به بدترین شکل ممکن است، افزود: وزیر صنعت در جلسه گذشته کمیسیون صنایع مجلس به خودروسازان اعلام کرد که فروش محصولات خود را شروع کنند، اما در عمل چنین چیزی هنوز اجرایی نشده و بخشی از فروش‌ها آن هم با تحویل یکساله آغاز شده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر اینکه توقف فروش خود عاملی برای افزایش تعداد خودروها در انبار شرکت‌ها خواهد بود، گفت: در جلسه‌های مختلفی که با خودروسازان برگزار کردیم آنها لیست تغییرات قیمت برخی از کالاها مثل پنیر را به ما نشان داده و معتقد بودند باید مجوز 25 درصدی برای افزایش قیمت‌ها دریافت کنند، این در حالی است که ما هنوز یک آنالیز روشن از قیمت نداریم و آنها با توجه به معیارهای خاص خود این درخواست را مطرح می‌کنند.

 

منتظر عواقب مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو در بازار باشید

باستانی با بیان اینکه باید طی ماه‌های آینده عواقب مسکوت ماندن طرح ساماندهی خودرو را در بازار مشاهده کرد، گفت: بنده معتقدم بحث ساماندهی بازار خودرو می‌توانست به صورت یک بسته صنعت خودرو را در مسیر پیشرفت و حمایت مناسب قرار دهد، اما متاسفانه چنین چیزی محقق نشد. البته امیدوارم با امضای 15 نفر از طراحان این طرح ما بتوانیم این موضوع را به صحن علنی مجلس برده و در آنجا مورد تصویب قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید نخ حمایتی دولت از خودروسازان بریده شود، تصریح کرد: سال گذشته 2 شرکت ایران خودرو و سایپا 4 هزار میلیارد تومان سود به سیستم بانکی پرداخت کردند که مسلماً حجم زیادی از این هزینه از طرف مصرف کنندگان پرداخت شده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به این که باید ضمن خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو یک سیاست جدی را برای این صنعت در پیش بگیریم، گفت: مدام گفته می‌شود که مراقب باشید این صنعت به زمین نخورد. به اعتقاد من بگذارید به زمین بخورد تا درس عبرتی برای صنایع دیگر باشد، ما باید در شرایط رقابت‌پذیری اقدام به تولید محصول کنیم چرا باید هزینه عدم توسعه خودروسازان را مردم پرداخت کنند.

 

ادعای خودروسازان در تولید خودروی داخلی

باستانی تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد 93 درصد مردم از خودروهای داخلی و فقط 7 درصد از خودروهای خارجی استفاده می‌کنند که این موضوع باید مورد توجه دولت قرار گیرد. چرا باید بازار انحصاری را در اختیار خودروسازان قرار دهیم تا آنها هر تصمیمی‌ که می‌خواهند بگیرند.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود تعلیق همکاری پژو با طرف ایرانی عاملی شده تا خودروسازان در تامین قطعات محصولات با مشکل روبرو شوند، افزود: به طور حتم خودروساز خریدهای بلندمدت انجام می‌دهد و تعلیق همکاری فرانسوی ها در ماه‌های آینده نمود بیشتری پیدا کند، اما باید به این نکته توجه کنید که خودروسازان مدام از داخلی‌سازی و تولید خودروهای داخلی صحبت می‌کنند حال چطور است وقتی شریک خارجی حاضر به همکاری نیست خط تولید آنها مختل می‌شود.

باستانی اضافه کرد: کمیسیون صنایع مجلس این هفته هم جلسه ای با حضور خودروسازان برای بررسی قیمت خودرو برگزار می کند اما این جلسات تا یک نتیجه مناسب فاصله زیادی دارد.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان