در تعطیلات نوروز به کدام شهرهای خوزستان سفر کنیم؟

فصل بهار را باید فصل استان خوزستان نامید؛ زیرا در این فصل از سال، شهرهای استان خوزستان به بهشت ایران زمین تبدیل می‌شوند و بیشتر مردم ایران از این موضوع با خبر هستند و هر سال در ایام نوروز به استان خوزستان سفر و از مناطق دیدنی این استان دیدن می‌کنند.

فصل بهار را باید فصل استان خوزستان نامید؛ زیرا در این فصل از سال، شهرهای استان خوزستان به بهشت ایران زمین تبدیل می‌شوند و بیشتر مردم ایران از این موضوع با خبر هستند و هر سال در ایام نوروز به استان خوزستان سفر و از مناطق دیدنی این استان دیدن می‌کنند.

خوزستان از 24 شهر تشکیل شده است و مرکز این استان کلانشهر اهواز است. در ایام نوروز استان خوزستان به شلوغ‌ترین استان ایران تبدیل می‌شود و از تمام نقاط کشور به شهرهای آبادان، امیدیه، اندیکا، اندیمشک، اهواز، ایذه، باغملک، باوی، بندر ماهشهر، بهبهان، خرمشهر، دزفول، دشت‌آزادگان، رامشیر، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر، گتوند، لالی، مسجدسلیمان، هفتکل، هندیجان و هویزه سفر می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم تا مکان‌های دیدنی چند شهر از استان خوزستان را که در ایام تعطیل عید می‌توانند خاطرات خوب و خوشی را برای شما رقم بزنند معرفی کنیم. در این گلگشت با بنیتا همراه باشید.

آبادان

آبادان

Credit: Bartarinha

شهر آبادان به بازارها و اجناس ارزان قیمتش معروف است و بازارکویتی‌ها، بازار امیری، بازار احمدآباد، بازار ته‌لنجی‌ها، بازار مرکزی، بازار درجه یک ماهی‌فروشان و انواع بازارچه‌ها از جمله مراکز خرید این شهر هستند. آبادان به دلیل همجواری با کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس همه ساله انواع اجناس، خوراک و پوشاک را از طریق لنج‌ها به این شهر وارد می‌شود اما تنها اجناس خوب خارجی نیست که مهمانان نوروزی را به این شهر می‌کشاند بلکه ارزان بودن اجناس نیز دلیل این موضوع است. مهمانان نوروزی با خریدن انواع اجناس رونق خوبی به بازارهای شهر آبادان می‌بخشند و آبادان از این طریق توانسته جمعیت چشم‌گیری را نسبت به دیگر شهرهای استان خوزستان به سوی خود جذب کند. مطمئنا تمام مهمانان نوروزی خاطرات خوشی از شهر آبادان به یاد دارند؛ زیرا این شهر به جز اجناس خوب، مردم خون گرم و مهمان نوازی هم دارد.

مسجدسلیمان

مسجد سلیمان

Credit: Shana

اولین چاه نفت خاورمیانه در شهر مسجدسلیمان قرار دارد. شروع حفاری این چاه در سال 1286 خورشیدی و خاتمه حفاری در سال 1287 خورشیدی بود. این چاه در منطقه‌ی میدان نفتون مسجدسلیمان  واقع شده است که همه ساله در ایام نوروز مهمانان بسیاری به این شهر برای بازدید از این چاه نفت قدیمی سفر می‌کنند. آتشکده یا معبد سرمسجد نیز از مهمترین مکان‌های تاریخی شهر مسجدسلیمان و حتی استان خوزستان است. این آتشکده در شمال شرقی شهر مسجدسلیمان قرار دارد. به گفته‌ی کارشناسان و معماران، این آتشکده در قرن هفتم قبل از میلاد ساخته شده است و در گذشته‌های دور در این آتشکده آتشی افروخته می‌شده است. دشت گلگیر نیز از مناطق بسیار زیبای شهر مسجدسلیمان است. این منطقه در 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مسجدسلیمان قرار دارد و همان‌طور که از نام این منطقه پیدا است این دشت مملو از گل‌های بسیار زیبا است که در بهار رشد می‌کنند و چهره‌ی بسیار زیبایی به این منطقه می‌دهند و همه ساله مهمانان نوروزی بسیاری از این منطقه دیدن می‌کنند. آبشار نگین نیز یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در یکی از روستاهای شهرستان مسجد سلیمان قرار دارد. نام این روستا «شیمبار» است .

لالی

لالی

Credit: Lalinews

لالی یکی از شهرهای سرسبز استان خوزستان است. نام این شهر از گل‌های لاله وحشی که در بهار رویش می‌کنند گرفته شده است. شهر لالی از شهرهای قدیمی استان خوزستان است که از گذشته‌های دور تا به امروز مهمانان بسیاری در ایام نوروز به این شهر سفر می‌کنند. آبشار بابا روزبهان و آبشار آرپناه در این شهر قرار دارند که باعث شده‌اند تا در تمام فصول این شهر زیبا و سرسبز باقی بماند. شهر لالی در  قلب رشته کوه زاگرس واقع شده است و آب و هوای این شهر تا حدودی معتدل است اما این شهر نیز مانند دیگر شهرهای استان خوزستان در فصل تابستان از گرما در امان نیست.

شوشتر

شوشتر

Credit: Tishineh

شهر شوشتر از شهرهای بسیار کهن ایران است و مکان‌های دیدنی این شهر زبان‌زد خاص و عام است. آسیاب‌های آبی سیکا، خانه مستوفی، منزل معین‌التجار، عمارت کلاه فرنگی، برج کلاه فرنگی، خرف‌خانه، قلعه‌ی رستم عقیلی، قلعه سلاسل، قلعه رستم، شهر باستانی دستوا، پل شادروان، پل لشگر، پلکان‌های مجموعه آسیاب‌ها، ساباط ورودی، پل حاج‌خدایی، کاروانسرای افضل، بند ماهی‌بازان، معبد توعاشقون، چشمه گراب، چشمه سوزنگر، پل آب شور، تونل سه کوره، پل بند گرگر، تونل دهانه شهر، چهار طاقی، پل شاه‌علی، آبشارهای شوشتر، مسجد جامع شوشتر، بقعه‌ی سید محمد گیاهخوار، بقعه سید محمد ماهرو، امام‌زاده عبدالله، بقعه براء بن مالک، بقعه خضر، همه ساله به خصوص در فصل بهار مهمانان بسیاری را جذب می‌کنند. شهر شوشتر جزو شهرهای خوش آب و هوای استان خوزستان است. 

دزفول

دزفول

Credit: dezful-bridge

شهر دزفول جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد. این جاذبه‌ها باعث شده‌اند که هر سال در فصل بهار مهمانان نوروزی بسیاری از سرتاسر نقاط ایران به این شهر سفر کنند. یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر دزفول دره‌ی توبیرون است. دره توبیرون در فاصله‌ی 20 کیلومتری شهر دزفول قرار دارد که حتی در فصل گرما نیز هوای دل‌انگیزی دارد که باعث شده حتی خود مردم خوزستان نیز از شهرهای مختلف این استان در فصل گرما به این منطقه پناه بیاورند. این دره حاصل سال‌ها فرسایش آبی حاصل از بارندگی به وجود آمده است. آبشار شوی، آسیاب‌های آبی، دریاچه شیهون، جنگل‌های دز، خانه تیز نو، مسجد جامع، مجتمع فرهنگی و سینمایی، موزه‌ی مردم‌شناسی، پل قدیم، روستای لیوس، آستانه متبرکه سبزقبا (ع)، بقعه‌ی شاه رکن‌الدین، تفریحگاه ساحلی دز و بقعه‌ی یعقوب لیث‌صفاری از جاذبه‌های مهم این شهر هستند. ضمن آن که هرگاه نام دزفول به میان می‌آید ناخودآگاه به یاد میوه‌ی پرتقال می‌افتیم؛ زیرا سرتاسر شهر دزفول مملو از درختان پرتقال است و البته خوشمزه بودن میوه پرتقال این شهر نیز دلیل بر معروف بودن پرتقال این شهر است.

ایذه

ایذه

Credit:Tourismfa

شهر ایذه از شهرهای تاریخی استان خوزستان است که آثار قدیمی به جا مانده دلیل تاریخی بودن این شهر زیبا است. ایذه در روزگاران عیلامیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و این در همجواری شهر مسجدسلیمان قرار دارد. اشکفت سلمان، نقش برجسته خونگ اژدر، محوطه باستان‌شناسی شمی، تالاب میانگران، غار اشکفت سلیمان، آبشار شیوند، آبشار توف اسپید، دشت سوسن، سنگ‌نگار کول فرح، محیط زیست تنگ آب‌زا، باجول و کوه آبلش از جاذبه‌های این شهر تاریخی هستند.

گتوند

گتوند
Credit: Mehr

شهر گتوند در دامنه‌های کوه زاگرس واقع شده است. مناظر زیبا و زیارتی شهر گتوند همه ساله در ایام نوروز میزبان مهمانان نوروزی است. سد خاکی گتوند بر روی رودخانه‌ی کارون احداث شده است و این سد بلندترین سد ایران است که زیبایی چشم‌گیری دارد. بیشتر مسافران نوروزی برای بازدید از این سد به شهر گتوند سفر می‌کنند. زیارتگاه امامزاده محمدبن زید(ع) در فاصله‌ی 15 کیلومتری شهر گتوند و در دل کوه‌های سرسبز واقع شده است. در شهر گتوند همچنین آبشارهای زیبایی قرار دارد. طبیعت شهر گتوند در فصل بهار به زیباترین طبیعت ایران تبدیل می‌شود و مزارع سرسبز و درختان کُنار جلوه خاصی به این شهر می‌دهند. دشت‌های سرسبز آبید، شهر تاریخی جنت مکان و جزیره‌های 14 گانه در مجاور شهر گتوند قرار دارند. از دیگر دیدنی‌های گتوند باید به آرامگاه زنده‌یاد دکتر قیصر امین‌پور، شاعر معاصر ایران، اشاره کرد که به دلیل سبک معماری متفاوت بسیار دیدنی است. محمدعلی اسدی، یکی از کارشناسان شهر گتوند، از آماده بودن این شهر برای استقبال از مهمانان نوروزی خبر داد و گفت که شهرداری شهر گتوند تدابیر ویژه‌ای برای استقبال از مهمانان نوروزی در نظر گرفته است. ناگفته نماند که مردم شهر گتوند مانند دیگر مردم استان خوزستان بسیار مهمان‌نواز هستند.

در زمینه‌ی آشنایی با شهرهای دیگر ایران مطالعه مطلب «گران‌ترین‌ شهرهای ایران برای زندگی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منبع: seeiran ،oxinpress 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان