انواع شیشه های سکوریت

شیشه‌ سکوریت گونه‌ای از شیشه‌های ایمنی است که سختی و استحکام آن در قیاس با شیشه‌های معمولی طی یک عملیات حرارتی و یا شیمیایی افزایش می‌یابد.

شیشه‌ سکوریت گونه‌ای از شیشه‌های ایمنی است که سختی و استحکام آن در قیاس با شیشه‌های معمولی طی یک عملیات حرارتی و یا شیمیایی افزایش می‌یابد.عملیات حرارتی گرم کردن جام شیشه تا دمای نرمی آن(حدودc۷۰۰) و سپس خنک کردن هر دو سطح با دمیدن هوای سرد است.تحت تنش قرار گرفتن  طی این عملیات باعث می شود شیشه هنگام شکستن، به جای قطعات نامنظم و برنده به قطعات بسیار کوچک صیقلی خرد شود که خطر و آسیب کمتری به دنبال دارد.پس برای کاربردهایی که نیازمند ایمنی و استحکام‌اند از شیشه سکوریت استفاده می‌شود.کاربردهایی چون: درب‌ حمام،درب‌های شیشه‌ای ساختمان، طبقات یخچال، محافظ صفحه‌ی موبایل،اجزای شیشه‌ی ضدگلوله، ماسک غواصی و انواع مختلفی از ظروف خوراک پزی.

َشیشه سکوریت

 

ویژگی‌ها

شیشه های سکوریت به لحاظ تحمل ضربه و حرارت(فیزیکی) بسیار قوی‌تر از شیشه معمولی است.در حین ساخت، انقباض در لایه های درونی و انبساط در سطح بیرونی (ناشی از شوک وارد شده به شیشه) به تعادل می‌رسند.

برای اینکه عنوان سکوریت به یک شیشه اطلاق شود فشار متراکم کننده باید حداقل ۶۹ مگاپاسکال و برای شیشه ایمنی  باید ۱۰۰مگاپاسکال باشد.بر اثر فشار شدید بر سطح اگر حتی شیشه شکسته شود به جای خرده ریزهای تیز و لبه‌دار به قطعات مدور و کوچک تقسیم می‌شود.این خصوصیت بشیشه سکوریت را برای کاربردهای ضد انفجار و فشار بالا ایمن می‌کند.

سطح شیشه‌ی معمولی چون تحت تنش و فشارهای درونی قرار نمی‌گیرد، با ترک‌هایی میکروسکوپی فرم می‌گیرد. با اعمال هر فشاری این ترک ها بزرگ شده و گسترش می‌یابند که باعث شکننده شدن شیشه معمولی می‌شوند.

الگوی تراکم شیشه‌های سکوریت را می‌توان با نور و یا عینک دودی پلاریزه مشاهده کرد.

 

موارد استفاده

شیشه سکوریت هنگامی که استحکام، مقاومت حرارتی و ایمنی مهم باشد استفاده می‌شود.در شیشه‌ی خودروهای سواری هر سه مورد مهم است.شیشه‌ها براثر تماس دایمی با هوای بیرون، در معرض گرما و سرمای متغیر در طول سال قرار می‌گیرند.علاوه‌براین آن‌ها باید دربرابر ضربه‌های کوچک(مانند دست‌اندازها) به اندازه‌ی ضربه‌های شدید(مانند تصادفات) مقاومت کنند زیرا تکه‌های بزرگ و تیز شیشه‌ی شکسته خطرات جدی و اضافی برای سرنشینان به‌ همراه دارد.

شیشه‌های کناری و عقب از جنس سکوریت هستند در‌حالی‌که برای شیشه‌ی جلو از شیشه لمینیت استفاده می‌شود که خرد نمی‌شود.

کاربرد‌های دیگر شیشه سکوریت برای درب بالکن(یا بالکن شیشه‌ای)، ابزار ورزشی، کف استخر، نمای خارجی، درب و محوطه‌ی حمام، نمایشگاه‌ و گالری‌هاست.

در ساختمان‌سازی شیشه سکوریت برای سازه‌های بدون قاب و هر کاربرد دیگری که ممکن است برای انسان خطرساز شود(اعم از:پنجره سقفی،راه پله، پنجره‌های بزرگ، درهای اسلایدی، آسانسورها، محفظه کپسول آتش‌نشانی، شومینه، محوطه نزدیک استخر) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در رستوران‌ها، هتل‌ها و بار‌ها استفاده از شیشه سکوریت استانداردهای ایمنی را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر‌این نمی‌توان ظرف شکسته‌شده را به‌عنوان سلاح سرد به‌کار برد. برخی برندها و تولیدکنندگان ظروف شیشه‌ای مانند پیرکس و گلس لاک نیز از شیشه‌سکوریت استفاده می‌کنند.

در صفحات لمسی گوشی‌های موبایل و برخی صفحه ها و محافظ‌هایی که بعدا خریداری می‌شوند نیز از شیشه سکوریت استفاده می‌شود.

 

فرآیند حرارتی

شیشه سکوریت همان شیشه‌ی معمولی است که در یک فرآیند حرارتی تولید می‌شود.شیشه روی یک غلتک قرار می‌گیرد که آن را به درون یک کوره با دمایی بالاتر از دمای انتقال( ۵۶۴ الی ۶۲۰ درجه) می‌برد.سپس هر دو سطح شیشه به سرعت توسط هوای فشرده خنک می‌شود.

 

فرآیند شیمیایی

راه دیگر برای برای سکوریت کردن شیشه فرآیند شیمیایی است.در این روش لایه‌ی سطحی با حداقل ضخامت ۰,۱ mm متراکم‌سازی می‌شود.در فرآیند تبادل یُنی با غوطه‌ور کردن شیشه در حمام نیترات پتاسیم گداخته، یُن سدیم با یُن پتاسیم(که ۳۰% بزرگ‌تر است) در سطح شیشه جایگزین می‌شود.

میزان استحکام شیشه سکوریت شیمیایی از شیشه سکوریت حرارتی بالاتر است و هم‌چنین این فرآیند می‌تواند روی اشکال پیچیده‌تری پیاده‌سازی شود.

 

معایب شیشه سکوریت

صیقل دادن لبه ها،برش زدن و یا ایجاد سوراخ باید قبل از سخت شدن شیشه سکوریت انجام گیرد. هم‌چنین شیشه سکوریت نمی‌تواند برای کاربردی، دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

در هنگام وارد شدن ضربات شدید استفاده از شیشه های سکوریت می‌تواند یک ریسک امنیتی باشد، چرا که این شیشه به جای باقی ماندن در قابش با ابعاد بزرگ و نوک تیز، به خرده‌های بسیار ریز تبدیل می‌شود.

شرکت آراکس ارائه دهنده به روزترین  درب های اتوماتیک ، شیشه های سکوریت ، انواع کرکره های برقی در ایران با عنایت به توجه به تولید داخل و همچنین ارایه بهترین خدمات پس از فروش از شما عزیزان دعوت میکند با مراجعه به سایت آراکس از انواع خدمات این شرکت دیدن فرمایید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان