به گزارش اقتصاد آنلاین ، 47.41 درصد از سهم ارزشی صادرات در دو ماهه ابتدای سال جاری به کشورهای چین، امارات متحده عربی و عراق تعلق دارد به طوری که چین با یک میلیارد و 451 میلیون و 242 هزار دلار رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی را دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 2.94 درصدی روبهرو بوده است و سهم ارزشی آن از کل صادرات 18.75 درصد است.
امارات متحده عربی با خرید یک میلیارد و 370 میلیون و 715 هزار دلاری در رتبه دوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 44.67 درصد رشد روبهرو بوده و 17.71 صدم درصد از کل سهم ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.
عراق در رتبه سوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد این کشور با خرید یک میلیارد و 161 میلیون و 825 هزار دلار، 15.1 درصد از کل سهم ارزش صادرات ایران را دارد.
همچنین صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان طی مدت مذکور 577 میلیون و 367 هزار دلار بوده که با رشد 45.20 درصدی مواجه بوده است.
کشور هند در رتبه پنجم خریداران کالاهای ایرانی قرار دارد این کشور با خرید 460 میلیون و 203 هزار دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 14.54 درصدی را داشته است.
صادرات کالاهای ایرانی به کره جنوبی به لحاظ وزنی 822 هزار و 135 تن به ارزش 455 میلیون و 777 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 96 از لحاظ وزنی 15 صدم درصد کاهش و از لحاظ ارزشی 22.66 درصد رشد را نشان میدهد.
363 هزار و 313 تن به ارزش 292 میلیون و 292 هزار دلار نیز حاصل صادرات کالاهای ایرانی به کشور ترکیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 56.97 درصد و از حیث ارزش 30.2 درصد افزایش را نشان میدهد.
پاکستان هشتمین کشور مقصد صادرات کالاهای ایرانی است و طی مدت مذکور 455 هزار تن کالا به ارزش 189 میلیون و 529 هزار دلار انواع کالای ایرانی را خریداری کرده است و به ترتیب از نظر وزنی و ارزش 33.12 درصد و 66.27 درصد رشد داشته است.
صادرات کشورمان به اندونزی با رشد 220.24 درصدی روبهرو بوده است به طوری که طی دو ماهه نخست سالجاری 187 میلیون و 14 هزار دلار کالاهای ایرانی را خریداری کرده است.
تایلند با خرید 179 میلیون و 615 هزار دلار انواع کالاهای ایرانی دهمین کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.75 درصد رشد را نشان میدهد.