طرز تهیه آبدوغ خیار مجلسی

همان‌طور که می‌دانید آبدوغ خیار غذای ساده و سنتی ایرانی‌ست که به‌صورت سرد سرو می‌شود. آبدوغ خیار آسان تهیه می‌شود و غذایی خوش‌طعم است که ارزش غذایی بالایی هم دارد

طرز تهیه آبدوغ خیار مجلسی

همان‌طور که می‌دانید آبدوغ خیار غذای ساده و سنتی ایرانی‌ست که به‌صورت سرد سرو می‌شود. آبدوغ خیار آسان تهیه می‌شود و غذایی خوش‌طعم است که ارزش غذایی بالایی هم دارد. جالب است بدانید که در بلغارستان، ترکیه، مقدونیه، قبرس، آلبانی و ارمنستان هم گونه‌های دیگری از آبدوغ خیار وجود دارد. به آشپزخانۀ روزچین بیایید تا طرز تهیۀ این غذای هیجان‌انگیز و خوشمزه را با هم مرور کنیم.

آبدوغ خیار مجلسی

آبدوغ خیار در گذشته بسیار آسان آماده می‌شد، اما حالا برای مجلسی‌کردن این غذا به آن خامه و کشمش و گردو هم اضافه می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه آبدوغ خیار

دوغ: یک لیتر
ماست چکیده: 300 گرم
خامه: 50 گرم
گردو: 100 گرم
کشمش: 100 گرم
سبزی خوردن: 300 گرم
خیار: دو عدد
نان: به مقدار لازم

طرز تهیه آبدوغ خیار مجلسی

ابتدا یک کاسه بزرگ انتخاب کنید و ماست چکیده و خامه را داخل آن بریزید. ماست و خامه را خوب مخلوط کنید و سپس دوغ را هم به آن‌ها اضافه نمایید. آبدوغ خیار نباید خیلی غلیظ باشد، پس اگر خیلی غلیظ بود کمی آب به آن اضافه کنید. مواد را کاملاً مخلوط نموده تا خامه و ماست در دوغ حل شوند.

نوبت به خُردکردن خیار می‎رسد. خیار را می‌توانید به دو صورت خرد کنید. روش اول رنده‌کردن است و روش دوم این است که خیارها را مانند سالاد شیرازی خیلی ریز خرد کنید.

در مرحله بعد باید سبزی خوردن را اضافه کنید. سبزی خوردن را کاملاً خرد کرده و داخل کاسه بریزید. توجه داشته باشید که حتماً در سبزی خوردنی که تهیه می‌کنید، نعنا هم موجود باشد تا طعم و بوی خیلی خوبی به آبدوغ خیار بدهد. حالا گردو و کشمش را اضافه کرده و مواد را خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند.

در آخرین مرحله نان خشک را تکه‌تکه کنید و داخل آبدوغ خیار بریزید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. درصورتی‌که می‌خواهید غذا را سریع سرو کنید، می‌توانید چند تکه یخ داخل آن بیندازید.

این غذای خوشمزه و بسیار مقوی را تهیه کنید و در گرمای تابستان نوش جان کنید. راستی برای تزئین آبدوغ می‌توانید از گردو و کشمش و برگ‌های تازۀ سبزی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از گلبرگ‌های گل‌محمدی هم در صورت تمایل استفاده کنید.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
Share
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان