ماهان شبکه ایرانیان

۲۷ مورد از لذیذترین کیک های جهان[قسمت دوم]

از زمانی که فر اختراع شد، کیک‌ها باعث بسط روح و رفع دل‌تنگی بوده‌اند. هیچ نقطه‌ی عطفی در زندگی را، نمی‌توان بدون یک کیک ستاره‌دار طی کرد، و حتی حالات بد روحی هم لحظاتی با چشیدن این طعم‌های شیرین٬ درمان می‌شوند. 

از زمانی که فر اختراع شد، کیک‌ها باعث بسط روح و رفع دل‌تنگی بوده‌اند. هیچ نقطه‌ی عطفی در زندگی را، نمی‌توان بدون یک کیک ستاره‌دار طی کرد، و حتی حالات بد روحی هم لحظاتی با چشیدن این طعم‌های شیرین٬ درمان می‌شوند. در اینجا کیک‌های موردعلاقه‌ی همه‌ی ما از سراسر جهان گردآوری‌شده‌اند. کیک‌های کلاسیک، مهره‌های اصلی هستند که برش‌هایشان منوی دسرها را فتح کرده‌اند و قلب وعده شام در سراسر دنیا محسوب می‌شوند.

 

مکزیک: کیک تِرِس لیشز

دسری که مردان بالغ هم برای آن غش‌وضعف می‌کنند و به نفس زدن می‌افتند. این‌ یک کیک سبک اسفنجی است که در آن از شیر غلیظ شده، شیر خشک و شیر معمولی استفاده‌شده (برای همین هم‌ اسم آن کیک سه شیر است)، و بعد با مقدار زیادی خامه آن را کاور کرده‌اند. اگرچه با این مشخصات به نظر می‌رسد باید کیکی سنگین و حجیم باشد، اما برعکس کیکی است ظریف، با بافتی پوک و سبک. خمیر این کیک در بسیاری از قنادی‌های لاتین شهرهای آمریکا یافت می‌شود، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به‌ پای قنادی «ماکرام» در مکزیکو نمی‌رسند.

 

اتریش: کایسرچ مارن

قیصر اتریشی، فرانتس جوزف اول، به پنکیک‌های پف‌کرده علاقه‌مند بود اما برای خوردن مجبور بود آن‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و داخل سس میوه ها بخیساند. این مخلوط شیرین، امروزه به نام کایسرچ مارن خوانده می‌شود که در اتریش گاهی وعده‌‌ی‌غذای اصلی هم محسوب می‌شود. موسسه‌ی وینی «کافه سانترال» به درست کردن و ارائه‌ی قطعات کوچک پنکیک‌های پف‌کرده و کاراملی شده، در کنار سس قرمز و نارنجی میوه آلو معروف است.

اروگوئه: پوستره چاجا

پوستره چاجا

Credit: edition.cnn

این کیک شبیه نسخه‌ای تغییر کرده از کیک پاولووا است که تشکیل‌شده از لایه‌های نرم کیک، خامه و روکش هلو بر روی مرنگ است. این کیک در اوایل سده‌ی 1900 برای اولین بار توسط مالک کافه‌ای به نام اورلاندو کاستلانو پخته شد. او نام کیک را از پرنده‌ی  آمریکای جنوبی  به نام چاجا گرفت که در زبان انگلیسی پرنده‌ای کاکل‌دار و آوازه‌خوان است.

نسخه‌ی اصلی دستور پخت این کیک به‌عنوان یک راز در خانواده کاستلانو باقی ماند و هیچ‌وقت فاش نشد. نسل سوم خانواده پس از اورلاندو، کارخانه‌ی شیرینی پزی فامیلی را در شهر پایساندو تأسیس کردند. این کارخانه همچنین در مونته ویدیو، یک‌خرده فروشی دایر کرده است.

 

بریتانیای بزرگ: کیک اسفنجی ویکتوریا

در بریتانیا، سرزمین چای‌های بعدازظهر و بزرگ‌ترین خاندان سلطنتی دنیا، یک کیک بر همه‌چیز حکومت می‌کند: کیک اسفنجی ویکتوریا. کیک نام خود را از ملکه ویکتوریا گرفته و همیشه در نظرسنجی‌ها در صدر کیک‌های موردعلاقه مردم این کشور است. کیک ویکتوریا تشکیل‌شده از دولایه کیک سبک و کره‌ای اسفنجی است که بین آن‌ها مربای تمشک مالیده‌اند و بعد روی آن را با آیسینگ شوگر تزئین کرده‌اند. اگرچه طرفداران خامه به این موضوع اعتراض دارند و درنهایت قنادی‌های مختلف با شیوه‌های پخت مخصوص خود به این چالش پایان می‌دهند.

موسسه اعصار زنان بریتانیا، کیک ویکتوریا را به‌عنوان نماد خود انتخاب کرد و همچنان بهترین گزینه برای چشیدن این کیک، آن است که تازه از فر بیرون آمده باشد. چایخانه هتل براون در لندن، که در آن ملکه ویکتوریا قسمتی ویژه را به لذت بردن از چای و کیک اختصاص داد، مکانی ایده آل برای صرف یک برش کیک کلاسیک بریتانیا است.

 

ترکیه: باقلوا

درست زمانی که فکر می‌کنید بعد از خوردن مقدار زیادی دلمه و کباب امکان ندارد بتوانید چیز دیگری را میل کنید، چهار تکه فوق‌العاده باقلوا به‌عنوان میان وعده بعد از شام سر می‌رسد. و یک معجزه اتفاق می‌افتد: شما بی‌هیچ اعتراضی آن‌ها را می‌بلعید. باقلوا در کنار چای و میوه سرو می‌شود. و در وعده‌های غذایی این کشور، چیزی محبوب و اعتیادآور محسوب می‌شود. این بمب شیرین ترکی، تشکیل‌شده از لایه‌های خمیر فیلو که از پسته پر شده‌اند و شربت غلیظی روی آن‌ها ریخته شده‌است.

در سال 2013 باقلوا در استان قاضی آینتپ، جایگاه اصلی خود را به‌عنوان محصولی اغذیه‌ای-گیاهی، توسط اتحادیه اروپا تثبیت کرد. این اولین محصول ترکیه است که چنین مقامی را به دست می‌آورد. اگر به غذاهای ترکی علاقه دارید مطلب ماجراجویی در غذاهای استانبول را نیز مطالعه کنید.

 

اندونزی : لاپیس لجیت

لاپیس لجیت

Credit: edition.cnn

تصور کنید 12 قطعه کیک اسفنجی را روی‌هم می‌گذارید و بعد مجموعه آن‌ها را فشرده یا پرس می‌کنید. حالا شما یک کیک لایه‌ای زیبای لاپیس لجیت دارید. در دستور این کیک مقدار خیلی زیادی کره و تخم مرغ زده شده به‌کار رفته‌است. (شاید این بهترین شکل استفاده از کره هلندی باشد) و نتیجه کیکی مرطوب، لطیف و شیرین است.

گاهی این کیک را با ادویه‌هایی مثل میخک، دارچین، و جوز نیز می‌پزند. این کیک اولین بار در منطقه‌های مستعمره هلند، با الهام از کیک‌های لایه‌ای اروپا و شیرینی‌های پیچی آسیایی پخته شد. پخت این کیک کار پرزحمت و دشواری است و لایه‌ها طبق مراحلی آماده می‌شوند که ساعت‌ها به طول می‌انجامد. برای همین است که این کیک در تعطیلات محلی اندونزی، جایزه‌ای باارزش به شمار می‌رود.

«هارلی لاپیس لجیتن» نام فامیل خانواده ایست که از سال 2005، به تولید و فروش این کیک در 25 لایه، به‌صورت خیلی تمیز و حرفه‌ای مشغول‌هستند. سفارش‌های آن‌ها از سراسر اندونزی، و همسایگانش سنگاپور و مالزی به دست آن‌ها می‌رسد. هارلی شعبه‌ای ندارد ولی به‌صورت آنلاین و تلفنی سفارش می‌پذیرد.

 

سوئد: کیک پرنسس سوئدی

کیک شاهزاده خانم سوئدی به‌قدری در این کشور محبوب است که یک هفته کامل را به نام این کیک اختصاص داده‌اند و جشن آن در آخرین هفته‌ی دسامبر برگزار می‌شود که همه‌ی محصولات شامل تخفیف‌های عمده‌ای می‌شوند. مانند اسم خیره‌کننده‌ی آن، ظاهر گنبدی شکل آن هیچ نقصی ندارد. در ترکیب آن اسفناج، مربا، کاستارد و خامه بین لایه‌های آن کشیده شده و بعد روی کل کیک را با  یک ورق مارزیپان پوشانده‌اند. و روی گنبد کیک را هم با یک گل مارزیپانی تزئین کرده‌اند. ادعا می‌شود این کیک برای اولین بار در ابتدای سده‌ی 1900 توسط «جنی آکرستروم» مربی آشپزی شاهزاده خانم‌های سوئدی پخته‌شده است.

 

ژاپن: دورایاکی

طرفداران انیمیشن های ژاپنی این کیک را خوب می‌شناسند، بیشترین علاقه‌مندی گربه روباتی! دورایاکی ترکیبی از دولایه  شیرینی محبوب ژاپنی است: کیک اسفنجی کاستلا که به‌صورت پنکیک پخته‌شده، و بین آن‌ها پر از سس شیرین قرمزرنگ لوبیا است. این کیک‌های کوچک نام خود را از «دورا» که لغت ژاپنی ناقوس یا سنج است گرفته‌اند.

افسانه‌ها می‌گویند این کیک اولین بار در دوره «ادو» توسط یک زوج مسن ژاپنی که میزبان یک سامورایی مجروح بودند پخته‌شده‌است. آن‌ها که ظرفی نداشتند از سنج آن سرباز برای پختن پنکیک استفاده کردند. «سیجوکن» یک شیرینی فروشی در توکیو با قدمتی 150 ساله است که بهترین دورایاکی‌های دست‌ساز را در ژاپن سرو می‌کند. درست کردن سس معروف آن چهار تا پنج ساعت طول می‌کشد. این فروشگاه همچنین طیف وسیعی از دیگر شیرینی‌های سنتی ژاپن را تولید می‌کند.

 

دانمارک- نروژ : کرانسیکاژ (کیک کرانسه)

کیک‌های دانمارکی شاید به معروفی نام کشورشان نباشند، اما مسلماً جذابیت ظاهری چشمگیری دارند. کرانسیکاژ در دانمارک (که در نروژ کرانسیکاکه خوانده می‌شود) فریباترین و جذاب‌ترین این کیک‌هاست. و از روی‌هم چیدن چندین کیک در سایزهای مختلف درست می‌شود. کیک‌هایی که ترکیب اصلی آن‌ها شامل سفیده تخم‌مرغ، شکر و بادام است. کوچک‌ترین کیک در بالاترین قسمت قرار می‌گیرد. به عبارتی کیک‌ها به لحاظ سایز از کوچک به بزرگ روی‌هم قرار می‌گیرند.

در دانمارک و نروژ این کیک، مخصوص جشن‌های سنتی است. مثل مراسم عروسی یا شب سال نو. حلقه‌های کیک با خامه تزیین شده‌اند و یک پرچم کوچک ملی آخرین زینت دهنده کیک است. یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید کیک کرانسه، قنادی لاگلاسه است که مدعی است قدیمی ترین قنادی دانمارک است. اغلب اسباب و لوازم و مبلمان دکوراسیون داخلی این قنادیِ خانوادگی مربوط به سال‌های 1870 می‌شود، یعنی زمان تأسیس فروشگاه. مطلب «27 مورد از لذیذترین کیک های جهان[قسمت اول]» را هم از دست ندهید.

منبع: edition.cnn ,tasteofhome

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان